Zábavná veda v škole: Vedecké pokusy pre deti vo veku 4 až 11 rokov

Logo Krúžky v škole

Dátum zápisu: 10.11.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Zábavná veda v škole je zážitkový vzdelávací program určený deťom vo veku 4 až 11 rokov, ktorý prepája svet vedy so zábavou. Pomocou jednoduchých, no zmysluplných pokusov deti objavujú fyzikálne a chemické javy a učia sa základy vedeckého myslenia. Inovácia podporuje zvedavosť, logické uvažovanie a manuálnu zručnosť detí v prostredí, ktoré je pre ne prirodzené a bezpečné a to priamo v školských triedach. Program aktuálne realizujú vyškolení lektori, no je navrhnutý tak, aby bol jednoducho využiteľný aj učiteľmi materských a základných škôl.

Názov: Krúžky v škole o.z.

Sídlo: Miletičova 573 Bratislava 82108

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 42412421

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Natália Krištofiaková

Webová stránkakruzkyvskole.sk/pre-skoly/program-zabavna-veda-v-skole

Druh inovácie

inovatívne výchovno-vzdelávacie programy

Stupeň vzdelania

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus), školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, školský klub detí, centrum voľného času, škola v prírode

Oblasť vzdelávania

Matematika a informatika, Človek a príroda, Umenie a kultúra, Charakter, Metakognícia, Digitálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Inovácia je určená pre deti vo veku od 4 do 11 rokov, hlavne pre deti v poslednom ročníku materskej školy a žiakov 1. stupňa základnej školy (1. – 4. ročník). Program je vhodný pre všetky deti bez ohľadu na ich predchádzajúce skúsenosti s vedou, vrátane detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Využíva metodiky prispôsobené veku a vývinovej úrovni detí a zohľadňuje potrebu zážitkového učenia, postupného nadväzovania zručností a práce v skupine. Umožňuje zapojenie aj pedagógov, ktorí sa môžu stať realizátormi programu po absolvovaní metodického školenia.

Program „Zábavná veda v škole: Vedecké pokusy pre deti 4 – 11 rokov“ vychádza z princípov zážitkového a bádateľsky orientovaného učenia. Podporuje prirodzenú detskú zvedavosť, učenie sa cez hru, tvorivosť, schopnosť klásť otázky a učiť sa z chýb. Deti sú vedené k samostatnému pozorovaniu, logickému uvažovaniu a k spolupráci v skupine. Inovácia spočíva v systematickom zavedení praktického, zážitkového vyučovania prírodných javov do bežného školského prostredia, bez potreby špecializovaných učební alebo techniky.

Program rieši nedostatok praktických, interaktívnych aktivít v školách a ponúka deťom možnosť priamo zažiť fyzikálne a chemické javy formou jednoduchých, bezpečných pokusov. Zlepšuje motiváciu detí k učeniu, ich schopnosť sústrediť sa, premýšľať nad javmi a rozprávať o nich vlastnými slovami. Pracuje s ich prirodzenou zvedavosťou a premieňa ju na konštruktívnu skúsenosť. Deti aktívne experimentujú, zapisujú výsledky do pracovných zošitov a učia sa vyvodzovať závery, čím sa prepája radosť z objavovania s kognitívnym rastom.

Hlavný cieľ programu je vzbudiť záujem detí o vedu a experimentovanie a rozvíjať ich základné poznatky o prírodných javoch zábavným a zrozumiteľným spôsobom.

Ďalšie ciele programu:

  • podpora vedeckého myslenia a základov hypoteticko-deduktívneho uvažovania
  • rozvoj manuálnej zručnosti a jemnej motoriky
  • zlepšovanie komunikačných schopností pri popise javov
  • budovanie zdravého sebavedomia pri samostatnej práci a prezentácii výstupov
  • podpora tímovej spolupráce a rešpektovania pravidiel

Používané metódy a postupy: Deti pracujú s jednoduchými, bezpečnými a dostupnými materiálmi, pričom realizujú vedecké pokusy z oblasti fyziky, chémie a biológie. Lektor (alebo učiteľ) vedie deti otázkami, navádza ich k pozorovaniu, predikcii výsledku a vyhodnoteniu pokusu. Aktivity prebiehajú formou hry, skupinovej práce a praktického objavovania.

V čom je program inovatívny oproti bežnej praxi: Program prináša praktické, vedecky podložené aktivity priamo do tried bežných materských a základných škôl bez potreby laboratórneho vybavenia, špecializovaných učební alebo odborného prírodovedného vzdelania u pedagóga. Na rozdiel od tradičného prístupu, ktorý je často postavený na frontálnom vyučovaní a pasívnom osvojovaní si faktov, tento program stavia dieťa do aktívnej roly bádateľa a pozorovateľa. Deti manipulujú s pomôckami, samy uskutočňujú pokusy, predpovedajú výsledky, zapisujú pozorovania a formulujú závery. Program spája fyzickú aktivitu, kognitívne uvažovanie a emocionálny zážitok, čím sa učebný obsah fixuje efektívnejšie ako pri bežnom výklade.

Inovácia zároveň ponúka dvojúrovňový systém: začiatočnícku a pokročilú metodiku, ktorá umožňuje dlhodobú prácu s deťmi, rozvoj ich kompetencií v čase a opakovateľné využitie v rámci školského roka. Z pohľadu škôl je program ľahko implementovateľný, finančne nenáročný a metodicky komplexne spracovaný, čo ho robí unikátnym medzi mimoškolskými aktivitami a zároveň využiteľným aj ako podpora formálneho vzdelávania.

Inovácia „Zábavná veda v škole“ je v plnom súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania definovanými v § 3 a § 4 zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon). Program rozvíja osobnosť dieťaťa v duchu aktívneho učenia, kritického myslenia, zvedavosti a praktického objavovania. Podporuje rozvoj kľúčových kompetencií, samostatnosť, spoluprácu, zodpovednosť a rešpektovanie pravidiel. Umožňuje každému dieťaťu zažiť úspech podľa svojich schopností a prispieva k rozvoju hodnotového systému, tvorivosti a celoživotného vzťahu k učeniu.

Ako program prebieha? – náš program prebieha formou krúžku alebo projektovej aktivity, workshopu v škole. Deti v malých skupinách s lektorom/pedagógom realizujú pokusy, ktoré sú prispôsobené ich veku. Každý pokus obsahuje údaje o cieľoch, potrebných pomôckach, predpoklade, pozorovaní a závere. Deti si zapisujú svoje zistenia do pracovných zošitov. Program vedie lektor alebo pedagóg, ktorý absolvoval metodické školenie. Aktivity prebiehajú priamo v triede alebo v školskej klubovni bez potreby laboratória.

Aká je obsahová náplň programu? – Každá lekcia programu „Zábavná veda v škole“ je zostavená ako jasne štruktúrovaná didaktická jednotka so zážitkovým charakterom. Deti sa aktívne podieľajú na príprave, realizácii aj vyhodnotení pokusu. Metodika rešpektuje vývinové zvláštnosti detí vo veku 4–11 rokov a spája praktickú činnosť s poznávaním.

Obsahová náplň:

  • Chemické, prírodné a fyzikálne javy: tlak, hustota, vzduch, voda, magnetizmus, statická elektrina, reakcia kyseliny a zásady, oxid uhličitý, zmena farby pri pH
  • Zmyslové vnímanie: farebné zmeny, teplo, chlad
  • Pozorovanie a opis: zmena skupenstva, pohyb látok
  • Tvorivosť a prax: modelovanie sopky, slizu, farebných kvetov
  • Bezpečnosť: všetky pokusy sú bezpečné a realizovateľné v bežnej triede

Témy lekcií: Počas jedného polroka je pripravených 13 tém, na ktoré sú viazané pokusy napr.:

  1. Úvod do vedy: Zázračné farby
  2. Vzduch a tlak
  3. Hustota kvapalín
  4. Plávajúce a potápajúce sa veci
  5. Ako sa látky šíria
  6. Tajomstvá citrusov
  7. Voda sa drží za ruky
  8. Po stope zložinu
  9. Chemická reakcia – plyn
  10. Elektrina v našich rukách
  11. Tajomstvo hustoty
  12. Tajomstvo ohňa
  13. Zvuky okolo nás

Všeobecná štruktúra lekcií:

1) Úvod (motivácia):

Každá lekcia začína príbehom kamarátky Žofky, jej kamarátmi a jednoduchou, zrozumiteľnou otázkou alebo výzvou, ktorá vyvoláva zvedavosť a navodí atmosféru objavovania (napr. „Ako vieme nafúknuť balón bez úst?“).

2) Predpoklad (hypotéza):

Deti sa zamýšľajú, čo sa podľa nich stane. Vyjadrujú svoje očakávania, čím si precvičujú predvídanie a formulovanie myšlienok.

3) Bezpečnosť:

Deti dostanú základné vysvetlenie, ktoré pomôcky môžu chytať a používať pri pokuse a ktoré používa z dôvodu bezpečnosti iba lektor.

4) Príprava pomôcok:

Všetky pomôcky sú bežne dostupné a jednoduché (napr. ocot, sóda bikarbóna, plastová fľaša). Pripravujú sa spolu s deťmi, čo posilňuje praktickú zručnosť.

5) Realizácia pokusu:

Deti vykonajú pokus podľa jednoduchého postupu. Lektor vedie deti cez pozorovanie, povzbudzuje ich k pomenovaniu javov.

6)Pozorovanie a pomenovanie javu:

Počas aj po pokuse deti diskutujú o tom, čo sa stalo a prečo. Vysvetlenie je primerané veku a podáva sa cez metafory a obrázky.

7) Záznam do pracovného zošita:

Deti zakresľujú, čo videli, dopĺňajú obrázky alebo dokončujú jednoduché vety. Tým si upevňujú poznatok a rozvíjajú pochopenie.

8) Záver (reflexia a spätná väzba):

Skupina zhrnie, čo sa naučila. Deti môžu vyjadriť, čo ich bavilo, prekvapilo alebo aký pokus by si chceli skúsiť znova.

Inovácia rozvíja u detí predovšetkým kompetenciu samostatne myslieť, klásť otázky, overovať hypotézy a formulovať závery. Podporuje schopnosť pracovať v tíme, komunikovať pozorovania, rešpektovať pravidlá a zvládať neúspech. U detí sa rozvíja aj vytrvalosť, trpezlivosť, presnosť, tvorivosť a pozitívny vzťah k učeniu. Deti sa zároveň učia reflektovať svoj postup, porovnávať výsledky a učiť sa z chýb.

Program sa zameriava na rozvoj týchto oblastí:

  1. Charakter: budovanie trpezlivosti, zvedavosti a ochoty dokončiť úlohu, aj keď sa nedarí na prvý pokus
  2. Metakognícia: učenie detí premýšľať nad tým, ako sa učia, napríklad klásť si otázky, robiť si závery z vlastných pozorovaní a rozpoznať, prečo niečo fungovalo alebo nie
  3. Sociálna a emocionálna gramotnosť: rozvíjanie schopnosti spolupracovať, deliť sa o pomôcky, zvládať frustráciu z neúspechu alebo nečakaného výsledku
  4. Človek a príroda: pochopenie základných fyzikálnych, chemických a biologických javov
  5. Matematika a informatika: jednoduché počítanie, porovnávanie, odhadovanie, meranie (napr. množstvo, čas)
  6. Digitálna gramotnosť: používanie jednoduchých technológií na dokumentáciu alebo prezentáciu pokusov
  7. Umenie a kultúra: výtvarné alebo dramatické spracovanie toho, čo deti zažili (napr. kresba pokusu, vytvorenie plagátu)

Zaradenie do vyučovacieho alebo výchovného procesu: Program možno realizovať ako školský krúžok, v školskom klube detí, alebo ako doplnok vyučovania v prírodovedných predmetoch. Vhodný je aj na tematické dni, projektové týždne alebo ako metodická inšpirácia pre učiteľov v rámci ŠVP.

Spôsob zavádzania inovácie

Na to, aby škola alebo školské zariadenie mohli inováciu úspešne zaviesť do výchovno-vzdelávacieho procesu, je potrebné rozhodnúť sa, či bude program realizovaný prostredníctvom externého lektora z organizácie Krúžky v škole o. z., alebo vlastným pedagogickým zamestnancom, ktorý absolvuje metodické školenie.

Ako sa do programu „Zábavná veda v škole“ zapojiť?
Ponúkame dva modely spolupráce:

1. Realizácia programu našimi lektormi

Objednajte si u nás pravidelný školský krúžok, projektový deň, vedecký workshop alebo jednorazovú zážitkovú hodinu. Všetko zabezpečí náš vyškolený lektor: od pomôcok až po pracovné zošity/listy pre deti. Program prebieha priamo vo vašej škole, bez nutnosti špeciálnych priestorov.

2. Zaškolenie vašich pedagógov (interná realizácia)

Vaši pedagogickí zamestnanci absolvujú metodické školenie, po ktorom budú pripravení samostatne viesť program vo vlastnej réžii. Poskytneme im všetky potrebné materiály, vedecký box Tajomstvá prírody so základnými pomôckami a podporu počas implementácie.

Obsah školenia pedagógov:

  1. Úvod do programu a jeho princípy: ciele a filozofia „Zábavnej vedy“
  2. Didaktika vedeckých pokusov pre deti 4–11 rokov: ako prispôsobiť pokusy veku, vedenie detí k pozorovaniu, hypotézam a vyhodnoteniu
  3. Bezpečnosť pri realizácii pokusov: manipulácia s chemikáliami a pomôckami, organizácia práce v skupinách, riziká a ich prevencia
  4. Práca s metodikou a pracovným zošitom: štruktúra lekcie, ciele, pomôcky, časovanie a vedenie zápisov detí, reflexia a motivácia
  5. Praktická realizácia pokusov (workshop): ukážka vedenia hodiny podľa metodiky a prejdenie si pokusov.

Organizačné informácie školenia pre pedagógov:

  • Trvanie školenia: min. 4-6 hod
  • Forma: prezenčne v našich priestoroch – Mýtna 15, Bratislava alebo online cez platformu Google Meet alebo Zoom
  • Výstup: certifikát o absolvovaní interného školenia a prístup k metodike, pracovným zošitom a štartovaciemu boxu s pomôckami

Metodické a materiálne zabezpečenie vrátane boxa s pomôckami poskytuje organizácia Krúžky v škole o. z., ktorá zároveň garantuje obsahovú kvalitu a odbornosť programu. V prípade záujmu o program nájdete všetky potrebné informácie na https://kruzkyvskole.sk/pre-skoly/program-zabavna-veda-v-skole alebo nás kontaktujte na natalia@kruzkyvskole.sk.

Personálne zabezpečenie

Inováciu môže realizovať školený lektor z externého prostredia alebo učiteľ, ktorý absolvuje interné školenie od organizácie Krúžky v škole o. z. Školenie obsahuje metodickú prípravu, bezpečnostné zásady a ukážky pokusov. Odporúčané minimálne vzdelanie je stredoškolské s pedagogickým alebo prírodovedným zameraním. Rozsah školenia: 4 až 6 hodín, forma: prezenčne alebo online.

Priestorové zabezpečenie

Program sa realizuje v bežnej triede, školskej klubovni alebo inej bezpečnej miestnosti s možnosťou umývadla. Nie je potrebná špeciálne vybavená učebňa ani laboratórium.

Materiálno-technické zabezpečenie

Na realizáciu programu je potrebná naša metodika s presne popísanými pokusmi a súborom základných pomôcok. Každý pokus využíva jednoduché a bezpečné materiály, ktoré sú bežne dostupné v domácnosti, ako napríklad plastové fľaše, sóda bikarbóna, ocot, potravinárske farby, špagáty či balóny.

Organizácia Krúžky v škole o. z. v prípade záujmu o program poskytne kompletný zoznam pomôcok ku každému pokusu spolu s metodickými kartami, vedecký box – praktický kufrík s vybranými pomôckami, ktoré sú priamo pripravené na realizáciu jednotlivých aktivít, ktorý uľahčuje rýchle zavedenie inovácie do praxe.

Iné požiadavky a kroky

Inovácia nevyžaduje žiadne zmeny v legislatíve ani v ŠVP. Je plne kompatibilná s cieľmi výchovy a vzdelávania podľa § 3 a 4 školského zákona.

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Program „Zábavná veda v škole“ je aktívne využívaný už viac ako 10 rokov na základných a materských školách v Bratislave. Realizujeme ho na viac ako 40 školách, kde je dlhodobo jedným z najobľúbenejších krúžkov medzi deťmi aj rodičmi.

Na základe dopytu sme vytvorili pokračovanie programu, teda dve úrovne metodiky: základnú pre začiatočníkov a pokročilú pre deti, ktoré už program absolvovali. Tento systém nám umožňuje pracovať s deťmi dlhodobo a cielene rozvíjať ich zručnosti a záujem o vedu.
Školy oceňujú najmä praktickosť, jednoduchosť realizácie a silnú motiváciu detí, ktoré si aktivity často pamätajú dlhodobo a s nadšením sa vracajú. Program zároveň podporuje pozitívny vzťah k učeniu a objavovaniu, čo sa prejavuje aj v spätnej väzbe rodičov.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?