Mediálna gramotnosť už dávno nie je len o teoretickom rozdelení médií, prípadne o pochopení rozdielov medzi jednotlivými mediálnymi výstupmi a žánrami. Vstupom nových médií a digitálneho prostredia do našich životov je čoraz dôležitejšou schopnosť kritickej práce s informáciami – rozpoznávať dôveryhodné a nedôveryhodné zdroje informácií, identifikovať manipulatívne techniky, hoaxy a dezinformácie.
Vyznať sa vo svete informácií, ktorým sme každodenne vystavení na internete, môže pomôcť aj Príručka mediálnej gramotnosti od Slovenskej debatnej asociácie.
Na jej stránkach nájdete prístupy k mediálnej gramotnosti rozdelené do štyroch najpálčivejších tém súvisiacich s rozmachom informačných a komunikačných technológií:
Spoľahlivé a nespoľahlivé zdroje a ako ich odlíšiť,
Skrytá agenda vs. snaha o objektivitu,
Argumentačné fauly a manipulácia,
Konštruktívna komunikácia na internete
Príručka, ktorá je dostupná na bezplatné stiahnutie, je určená pre učiteľov 3. cyklu (8. a 9. ročník), ktorí majú záujem rozvíjať u žiakov schopnosť nepodliehať manipulácii a ľahko prístupným, dobre znejúcim, avšak klamlivým informáciám. Nie je ani zďaleka vyčerpávajúca, dokáže však byť pomyselnou vstupnou bránou do problematiky mediálnej gramotnosti a ponúknuť niekoľko aktivít zameraných na rozvoj kľúčových kompetencií.
Na príručku nadväzuje séria pútavo spracovaných e-learningových kurzov, ktoré okrem teoretických poznatkov ponúkajú aj interaktívne praktické úlohy zamerané na rozvoj mediálnej gramotnosti. Tematické okruhy pokryté e-learningovými kurzami zobrazuje obrázok nižšie.
Príkladom zaujímavého využitia digitálnych technológií v mediálnom vzdelávaní je aj aplikácia Infomat, ktorá u žiakov prostredníctvom výziev rozvíja mäkké zručnosti – riešenie problémov, komunikačné zručnosti a tvorbu rozhodnutí.