ČLOVEK
A SPOLOČNOSŤ

Žiaci pracujúci v skupine na spoločnej úlohe

CHARAKTERISTIKA VZDELÁVACEJ OBLASTI

Vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť rozvíja najmä spoločenskovednú gramotnosť, má však presahy aj do iných doménových gramotností –
výraznejšie do prírodovednej gramotnosti (VO Človek a príroda) skrz ciele a obsahy geografického vzdelávania, ktoré sú súčasťou VO Človek a spoločnosť. 

Zároveň platí, že vzdelávacia oblasť zabezpečuje aj nadobúdanie prierezových gramotností – najmä občiansku, environmentálnu, finančnú, sociálnu a emocionálnu gramotnosť. Cez eticko-osobnostný komponent je vzdelávacia oblasť úzko previazaná aj s nadpredmetovým konceptom ŠVP charakter. 

Vzdelávacia oblasť pripravuje žiakov k tomu, aby sa prejavovali ako samostatné, slobodné a zodpovedné osobnosti, uplatňovali svoje práva a napĺňali svoje  povinnosti. Umožňuje porozumieť geografickým, historickým, kultúrnym, náboženským, hospodárskym a politickým špecifikám v rôznych častiach sveta, čo vedie k rešpektu a ohľaduplnosti voči iným ľuďom, kultúram a duchovným hodnotám, ako aj voči sebe. U žiakov rozvíja pozitívny vzťah k demokratickej spoločnosti, krajine a k potrebe udržateľnosti života na Zemi. Posilňuje ich aktívny postoj k riešeniu aktuálnych výziev a problémov.  Rozvíja uvedomenie si vlastnej identity v globalizovanom svete. 

Okrem vedomostí rozvíja u žiakov aj spôsobilosti získavať, vyhľadávať, analyzovať a interpretovať informácie v rôznej podobe. Žiaci z nich vyvodzujú logicky správne závery a dokážu ich argumentačne podložiť a odprezentovať. 

KOMPONENTY VZDELÁVACEJ OBLASTI

Vzdelávacia oblasť pozostáva zo štyroch komponentov – geografický, dejepisný, občiansky a eticko‐osobnostný komponent. Pomocou komponentov sú vymedzené obsahové štandardy jednotlivých zložiek spoločenskovednej gramotnosti. 

V prípade 3. cyklu slúžia komponenty ako obsahový rámec pre vyučovacie predmety geografia, dejepis, občianska náuka a etická výchova. 

Schéma komponentov vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

V prvom a druhom cykle má vzdelávacia oblasť podobu integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a samostatných predmetov etická výchova a náboženská výchova vyučovaných v alternácii. 

V treťom cykle tvoria vzdelávaciu oblasť vyučovacie predmety geografia, dejepis, občianska náuka a etická alebo náboženská výchova, pričom má škola možnosť pokračovať aj v tomto cykle integrovanou verziou predmetu Človek a spoločnosť vcelku alebo čiastočne.

Tabuľka s RUP pre vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV). Konsolidované znenie pre jednotlivé náboženské výchovy/ náboženstvá je na tomto odkaze.

Ilustračný obrázok kompasu

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCOVIA ZMENAMI VO VZDELÁVACEJ OBLASTI

Sprievodcovia pomenúvajú zmeny vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a zároveň vysvetľujú ako pracovať so vzdelávacími štandardmi VO pri tvorbe učebných osnov so zameraním na 1. cyklus. 

Prvý sprievodca sa venuje vzdelávacej oblasti (integrovanému predmetu) Človek a spoločnosť, ktorá pozostáva zo štyroch komponentov – geografický, dejepisný, občiansky a eticko-osobnostný. Práve v ňom nájdete informácie o tom, ako uchopiť vyučovanie integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a predmetu etická výchova v 1. cykle. 

Ďalší sprievodcovia sa venujú náboženskej výchove, menovite náboženstvu Rímskokatolíckej cirkvi a Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku.

VIDEOTUTORIÁLY K VZDELÁVACEJ OBLASTI

Videotutoriály stručne predstavujú vzdelávaciu oblasť/predmety. Vysvetľujú ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáhajú lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtávajú postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.

Človek a spoločnosť

Náboženská výchova/náboženstvo rímskokatolíckej cirkvi

Náboženská výchova/náboženstvo evanjelickej cirkvi a.v.

WEBINÁR K VZDELÁVACEJ OBLASTI

METODICKÉ MATERIÁLY K VZDELÁVACEJ OBLASTI

ČLÁNKY A PUBLIKÁCIE K VZDELÁVACEJ OBLASTI

  • Socio-humanitné poznávanie v predprimárnom a v primárnom vzdelávaní (Zuzana Danišková, 2024)

    Publikácia sa venuje vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ktorá je prítomná v kurikule predprimárneho aj primárneho vzdelávania. V primárnom vzdelávaní ju v iŠVP doteraz reprezentovali dva vyučovacie predmety, ktoré sa etablovali v istých dobových podmienkach a v určitej kultúrnej tradícii, ale pri kurikulárnych zmenách bolo otázne, či je táto tradičná podoba naďalej žiaduca a udržateľná. Autorka, ktorá je členkou autorského tímu pre VO Človek a spoločnosť, sumarizuje a navrhuje metódy a efektívne postupy, ktoré by sa mali využívať pri sprostredkúvaní kľúčových konceptov socio-humanitného poznávania dieťaťu v primárnom vzdelávaní.

  • Čo sa stalo s prvoukou a vlastivedou? (Zuzana Danišková, Pedagogické rozhľady 5/2023)

    Pri pohľade do nového ŠVP pre 1. a 2. cyklus si možno všimnúť, že sa v ňom už neobjavujú predmety prvouka a vlastiveda. Zuzana Danišková v článku pre Pedagogické rozhľady 5/2023 opisuje základné a zásadné zmeny, ktoré sa viažu k obom predmetom a novej podobe VO Človek a spoločnosť. Zároveň na príkladoch ilustruje, ako s novým ŠVP pracovať v 1. cykle. 

  • Prečo a ako sa mení geografické vzdelávanie na základnej škole? Prínosy reformného kurikula z pohľadu geografie (Peter Farárik, 2023)

    Postupne zavádzané kurikulárne zmeny v základnom vzdelávaní sa výraznejšie dotknú aj výučby geografie. Spoluautor nových vzdelávacích štandardov pre geografiu (geografické vzdelávanie) a zároveň člen autorského tímu pre VO Človek a spoločnosť v článku opisuje dôvody a dôsledky týchto zmien.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Škola pre 21.storočie -zmeny vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nových vzdelávacích štandardov VO Človek a spoločnosť v 1. a 2. cykle základného vzdelávania. Rozsah vzdelávania je spolu 50 hodín (z toho 36 hodín prezenčne). Program je určený pre zamestnancov škôl v zavádzaní nového štátneho vzdelávacieho programu (odkaz).

Práca s historickými prameňmi v edukačnom procese

Účastník programu vzdelávania získa kompetencie identifikovať a vysvetliť kľúčové pojmy súvisiace s prácou s rôznymi historickými prameňmi, zdôvodniť výber a využitie historického prameňa vo vzdelávacej oblasti na rozvoj kritického myslenia. Prostredníctvom rôznych aktivít stanoví kritériá na výber historického prameňa a zaujme kritický postoj k danému historickému prameňu
z pohľadu jeho dôležitosti pre súčasnosť (
odkaz).

PRÍSPEVKY K VZDELÁVACEJ OBLASTI ČLOVEK A SPOLOČNOSŤ

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku