Dátum zápisu: 15.8.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Etika v podnikaní je inovatívny vzdelávací program, ktorý ako jediný na Slovensku spája etiku, podnikavosť, digitálne technológie a kariérnu výchovu. Využíva interaktívnu pomôcku s rozšírenou realitou, vďaka ktorej žiaci objavujú svoje silné stránky už v úvode programu. Pútavo podnecuje diskusiu o etických princípoch a podporuje kariérnu výchovu postavenú na hodnotách. Posilňuje kritické myslenie, odolnosť voči manipulácii a hoaxom, reaguje na najaktuálnejšie trendy v oblasti etiky podnikania v krajinách Európskej únie a vedie žiakov k sebareflexii, hodnotovému rozhodovaniu a osobnému rastu.
Názov: Junior Achievement Slovensko, n. o.
Sídlo: Pribinova 25 Bratislava 811 09
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 42166292
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Róbert Borbély
Webová stránka: www.jaslovensko.sk/ucitel/stredne-skoly/vzdelavacie-programy/etika-v-podnikani
Druh inovácie
inovatívne výchovno-vzdelávacie programy
Stupeň vzdelania
stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Oblasť vzdelávania
Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Charakter, Občianska gramotnosť, Digitálna gramotnosť, Finančná gramotnosť, Environmentálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
Inovácia Etika v podnikaní je určená pre žiakov stredných škôl všetkých typov bez ohľadu na odbor či zameranie.
Inovácia Etika v podnikaní je založená na princípoch zážitkového učenia, inkluzívneho prístupu, sebapoznania a hodnotového vzdelávania. Spája oblasti, ktoré sa bežne vyučujú oddelene – etiku, podnikavosť a digitálne kompetencie – a prepája ich do jedného celku prostredníctvom moderných pedagogických prístupov a technológií. Popri tom program systematicky rozvíja kritické myslenie, posilňuje prevenciu korupcie, základy informačnej bezpečnosti a odolnosť voči hoaxom a manipulácii, čím reaguje na aktuálne výzvy súčasnej spoločnosti.
Hlavným cieľom programu Etika v podnikaní je rozvíjať hodnotové myslenie a etické rozhodovanie mladých ľudí v kontexte spoločenskej zodpovednosti, podnikavosti a digitálneho sveta. Program vedie žiakov k uvedomeniu si vlastnej zodpovednosti voči sebe, komunite aj spoločnosti.
Špecifickými cieľmi programu sú:
Používané výučbové metódy zahŕňajú:
Učiteľ môže do programu zaradiť aj aktivity s didaktickou pomôckou tzv. talentovou dekou, ktorá žiakom už v úvode pomáha objaviť ich silné stránky, ktoré budú ďalej rozvíjať pri etickom uvažovaní počas celého programu. Ide o interaktívnu textilnú pomôcku, ktorá v spojení s aplikáciou s rozšírenou realitou pomáha žiakom so sebapoznaním. Aktivity s talentovou dekou sú zároveň obohacujúce aj pre pedagógov – identifikácia ich vlastných talentov podľa metodiky Gallup Strengths Finder im umožňuje cielenejšie využívať silné stránky pri výučbe, prispôsobovať pedagogické prístupy rôznym štýlom učenia, viesť hodiny autenticky, reflektívne a posilňovať komunikáciu so žiakmi.
V prípade zaradenia do ŠkVP môže byť predmet Etika v podnikaní klasifikovaný alebo neklasifikovaný. Ak je predmet klasifikovaný, zohľadňuje sa nielen sumatívne, ale aj formatívne hodnotenie.
Počas realizácie programu majú žiaci a učitelia možnosť zapojiť sa do celoslovenských a medzinárodných súťaží a aktivít ako je Social Innovation Relay (medzinárodný projekt realizovaný s cieľom oboznámiť študentov s témou sociálneho podnikania, podnietiť ich v tvorbe inovatívneho podnikateľského nápadu, zamerať sa na riešenie sociálnych potrieb vo viacerých oblastiach našej spoločnosti), Friends of Bata (prípadové štúdie priekopníkov úspešných firiem, ktorí odhaľujú kľúčové výzvy v začiatkoch svojho podnikania) a iných.
Inovácia spočíva najmä v téme programu, ktorý na stredných školách prepája etiku, podnikateľské myslenie s hodnotovou výchovou spôsobom, ktorý kladie dôraz na individuálne prežívanie a osobný rast žiaka. Využitie originálnej didaktickej pomôcky s rozšírenou realitou prináša nový rozmer zážitkového učenia a posilňuje reflexiu žiakov o vlastných hodnotách a postojoch.
Program je plne v súlade s § 3 a 4 školského zákona – podporuje osobnostný rast, demokratické občianstvo, sociálnu zodpovednosť a schopnosť samostatného rozhodovania v súlade s etickými a spoločenskými hodnotami.
Etika v podnikaní prepája rozvoj osobnosti žiaka so zážitkovým učením, digitálnymi nástrojmi a hodnotovým vzdelávaním. Využíva originálnu pomôcku – interaktívnu talentovú pomôcku deku s rozšírenou realitou, vďaka ktorej sa žiaci už na začiatku učia pracovať so svojimi silnými stránkami a pochopiť vlastné hodnotové nastavenie.
Program rozvíja u žiakov najmä:
Základom programu je online učebnica Etika v podnikaní, rozdelená do 10. kapitol, ktorej súčasťou je množstvo metodicky spracovaných aktivít na tvorbu hodnotového rebríčka a formovanie vlastných etických postojov:
1. kapitola: A – Čo je etika?; B – Univerzálne hodnoty
2. kapitola: A – Vy a vaše hodnoty; B – Čo si naozaj vážite a prečo?
3. kapitola: A – Proces morálneho rozhodovania; B – O konfliktoch
4. kapitola: A – Urobiť to, čo je správne; B – Rast etického ja
5. kapitola: A – O ekonomike a podnikaní; B – Aké formy podnikania poznáme?
6. kapitola: A – Vštepovanie etiky do podnikania; B – Čo je firemná filantropia?; C – Etický kódex.
7. kapitola: A – Prečo byť spoločensky zodpovedným podnikom?; B – Koho sa zodpovedné podnikanie týka? Kto sú zainteresované subjekty, alebo stakeholders?
8. kapitola: A – Firemná kultúra; B – Zákon platí pre každého
9. kapitola: Korupcia
10. kapitola: Etika v podnikaní a informačná bezpečnosť.
Z obsahového hľadiska možno program zaradiť ako voliteľný predmet, súčasť existujúcich predmetov (etika, náuka o spoločnosti, ekonomika, informatika) alebo ako krúžok. Žiaci si osvojujú základné etické pojmy, modely rozhodovania, učia sa prepájať etiku s reálnymi situáciami a sú schopní diskutovať o hodnotových otázkach v školskom aj podnikateľskom prostredí.
Program je zároveň plne kompatibilný s cieľmi kurikulárnej reformy – podporuje medzipredmetové prepojenia, zážitkové učenie, rozvoj mäkkých zručností, kariérnu výchovu a aktívne občianstvo. Jeho flexibilná štruktúra a dôraz na kompetenčné výstupy ho robia vhodným pre školy, ktoré zavádzajú nové formy výučby v súlade s reformovaným ŠVP.
Spôsob zavádzania inovácie
Zavádzanie programu Etika v podnikaní začína oboznámením pedagóga s obsahom a s učebnými osnovami. Nasleduje identifikovanie vhodného miesta pre program v školskom vzdelávacom programe. Následne škola vyplní online prihlášku a získa prístup k učebnici, kompletnej metodike a podporným materiálom. Prihláška do programu: www.evp.jaslovensko.sk/prihlaska-etika-v-podnikani/ .
Počas realizácie programu majú učitelia aj žiaci možnosť zapojiť sa do národných a medzinárodných súťaží a projektov.
Všetky potrebné informácie o programe sa dočítate na webe: www.evp.jaslovensko.sk/
V prípade, že má pedagóg záujem v rámci programu realizovať aktivity s didaktickou pomôckou Talentovou dekou, je potrebné aby sa zúčastnil na bezplatnom kurze „Objavovanie talentov prostredníctvom virtuálnej reality“ (www.jaslovensko.sk/jasr/ucitel/projekty/cesta-k-podnikavosti/kurz-objavovanie-talentov/). Program je možné plnohodnotne realizovať aj bez zapojenia aktivít s talentovou dekou, pričom cieľové kompetencie a vzdelávacie výstupy zostávajú zachované.
Personálne zabezpečenie
V praxi môže túto inováciu využívať učiteľ v podkategórii podľa § 20 zákona 138/2019 Z. z.: učiteľ strednej školy, ktorý dosiahol príslušný stupeň vzdelania (minimálne 2 .stupeň vysokoškolského vzdelania) a spĺňa kvalifikačné predpoklady v súlade s platnou legislatívou bez definovania vyučovacieho predmetu.
Presné podmienky pre prihlásenie do programu v aktuálnom šk. roku sú zverejnené na stránke: www.evp.jaslovensko.sk/prihlaska-etika-v-podnikani/
Priestorové zabezpečenie
Inovačný vzdelávací program Etika v podnikaní je koncipovaný ako flexibilný a ľahko adaptovateľný do rôznych podmienok školy. Možno ho realizovať v bežnej triede, odbornej učebni, spoločenskej miestnosti alebo inom dostupnom priestore.
Za optimálne prostredie sa považuje taký priestor, ktorý:
Materiálno-technické zabezpečenie
Základným predpokladom je prístup učiteľa k online učebnici, ktorá je dostupná na internete.
Na plnohodnotné a efektívne využitie programu Etika v podnikaní je vhodné, aby mal učiteľ počas výučby k dispozícii počítač, dataprojektor a pripojenie na internet.
Hoci základné časti programu možno realizovať aj bez technického vybavenia, jeho zapojenie výrazne zvyšuje kvalitu, zážitkovosť a zapojenie žiakov do jednotlivých aktivít.
V prípade realizácie aktivít s interaktívnou talentovou dekou (ktorú učiteľ bezplatne obdrží po absolvovaní úvodného kurzu) je nevyhnutné WiFi pripojenie a mobilné telefóny alebo tablety s nainštalovanou aplikáciou AbrFabr.
Iné požiadavky a kroky
Nie sú.
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
Program Etika v podnikaní bol od pilotného nasadenia implementovaný v desiatkach stredných škôl na celom Slovensku. Učitelia oceňujú najmä detailne spracované učebné materiály e-learningovej platformy, možnosť zapojenia študentov do súťaží a aktivít a možnosť pracovať s interaktívnou talentovou dekou, ktorá pomáha efektívne zapojiť aj menej priebojných žiakov.
„Najviac sa mi na programe páči, že sa žiaci učia premýšľať nad tým, čo je správne, nie len čo je dovolené. Diskusie o etických dilemách im dávajú priestor formulovať názory, počúvať iných a premýšľať v súvislostiach. Pre mňa ako učiteľku je obrovským zážitkom sledovať, ako ich názory zrejú.“ – učiteľka o programe Etika v podnikaní
„Etika v podnikaní ma v mnohom oslobodila. Nemusím prebrať každú stránku učebnice, môžem si vybrať tému, ktorá rezonuje s triedou, a rozpracovať ju do hĺbky. Prípadové štúdie, dilemy, otázky na telo… to všetko vytvára výnimočný priestor pre diskusiu, ktorú si žiaci zapamätajú.“ – učiteľka o programe Etika v podnikaní
Žiaci na programe Etika v podnikaní najviac oceňujú jeho praktickosť, zážitkový charakter a prepojenie s reálnym svetom. Interaktívne aktivity im pomáhajú objaviť vlastné talenty, pomenovať hodnoty a uvedomiť si, ako tieto aspekty ovplyvňujú ich rozhodovanie. Program vnímajú ako príležitosť rozvíjať sa osobnostne aj tímovo, premýšľať o podnikaní ako o nástroji pozitívnej spoločenskej zmeny a uplatniť vlastné nápady v etickom kontexte.
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.