Na pravde záleží – Ako učiť o pravde a lži na internete

Titulná strana príručky Na pravde záleží: Ako učiť o pravde a lži na internete

Metodická príručka Na pravdě záleží – jak učit o pravdě a lži na internetu vznikla na Pedagogickej fakulte Univerzity Palackého v Olomouci v rámci projektu Central European Digital Media Observatory (CEDMO).

Ponúka praktické aktivity na rozvoj mediálnej gramotnosti žiakov. Učiteľom poskytuje metodický materiál, ako viesť hodiny zamerané na kritické hodnotenie informácií, rozlišovania faktov od názorov, rozpoznávanie manipulácie a pochopenie významu pravdy a kvalitných informácií v demokratickej spoločnosti.

Téma odlišovania pravdy a lži v online prostredí patrí k témam, ktoré vyvolávajú veľmi silné emócie a mnohokrát bohužiaľ aj agresívne prejavy. Pritom práve schopnosť overovať si zdroje a rozpoznať nepravdivé správy patrí ku kľúčovým zručnostiam 21. storočia,“ uvádza Kamil Kopecký, vedúci autorského tímu.

Zároveň dodáva: „Ak sa naučíme pracovať s emóciami, naučíme sa overovať si informácie, posudzovať relevanciu zdrojov, odhaľovať podvody a skreslenia, potom je ťažšie s nami manipulovať a staneme sa odolnejšími.

Príručka sa témou pravdy zaoberá hneď z niekoľkých perspektív – najskôr sa zameriava na poňatie pravdy a lži v historickom kontexte (napr. propaganda počas totality, kauza Lidice, proces s Miladou Horákovou). Následne sa venuje mýtom a nepravdám, ktoré prenikli hlboko do našej spoločnosti a ktoré bežne šírime ďalej a považujeme ich za pravdu (napr. pštros strká hlavu do piesku, Komenského škola hrou, Vikingovia nosili rohaté prilby) a nakoniec sa venuje nepravdivým informáciám v súčasnosti.

Myslíme si, že je dôležité učiť o falošných správach a dezinformáciách v širšom kontexte – nejde len o to žiakom povedať, čo je to dezinformácia, ako sa spozná a uviesť príklady. Chceli sme sa zamerať takisto na žiakovu metakogníciu, keď si uvedomí, že možno po celý život veril veciam, ktoré nie sú úplne pravda. To by potom malo rozvíjať žiakovu sebareflexiu a spolu so znalosťami a zručnosťami vytvoriť komplexný celok, ktorý mu pomôže k tomu, aby sa vo svete plnom informácií nestratil,“ hovorí Dominik Voráč, spoluautor príručky a študent doktorandského štúdia zameraného na mediálnu výchovu na PF UPOL.

V príručke nechýbajú ani témy spojené s fotografiami a videami, kde autori napríklad vysvetľujú, aké je dôležité posudzovať udalosti vždy v danom kontexte a ako ľahko nás môže zmiasť prvý dojem a vyvolať v nás silné emócie, ktoré nám dokážu zahmliť racionálny úsudok. To ilustrujú početné príklady manipulácií s fotografiami, či už ide o hru s perspektívou, hru s detailom a výrezom, retušovanie či fotomontáže. V ďalších častiach sa potom autori venujú manipulácii s videom – či už pomocou kľúčovania, alebo pomocou AI (deep fake).

Samostatná časť príručky sa venuje rôznym druhom hoaxov, s ktorými sa stretávame v bežnom svete a ktoré nás ovplyvňujú.

Keďže je mediálna gramotnosť v ŠVP 2023 ZV dôležitou súčasťou prierezovej občianskej gramotnosti, možno príručku Na pravde záleží využiť naprieč vzdelávacími oblasťami a predmetmi, či už ide o človek a spoločnosť (občianska náuka, dejepis, etická výchova), slovenský jazyk a literatúru, biológiu či matematiku.

Zámerom autorov príručky bolo vytvoriť súbor konkrétnych aktivít, ktoré môžu učitelia ľahko a rýchlo zaraďovať do výučby svojich predmetoch.

Centrum prevencie rizikovej virtuálnej komunikácie Pedagogickej fakulty Univerzity Palackého v spolupráci s ďalšími organizáciami realizuje projekt E-Bezpečí. Je to celoštátny certifikovaný projekt zameraný na prevenciu, vzdelávanie, výskum, intervenciu a zvyšovanie povedomia o rizikovom správaní na internete a súvisiacich javoch. Na stránke projektu nájdete množstvo informácií aj metodických materiálov na stiahnutie.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?