„Šikanovanie“ očami nenásilnej komunikácie

Ilustračný obrázok k inovácii "Šikanovanie očami nenásilnej komunikácie

Dátum zápisu: 20.2.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Súčasná paradigma riešenia šikanovania je zastaralá a zameraná klinicky, trestajúco (retributívne) a patologicky. Prinášame iný spôsob pristupovania k ubližovaniu si detí medzi sebou, a to adaptáciou restoratívnej spravodlivosti a konceptu Nenásilnej komunikácie (M. Rosenberg) do školského prostredia. Zmenou pojmov, prístupu a metód, zameraním na pocity a potreby každého človeka v danej situácii. Nahradenie obete a agresora ľudskou tvárou a menom, nie nálepkou a obrazom nepriateľa. Ide o roky vyskúšaný a úspešný spôsob práce s konfliktom v školskom prostredí, známejší aj pod pojmom restoratívna justícia.

Žiadateľ

Názov: Inklucentrum-Centrum inkluzívneho vzdelávania

Sídlo: Hattalova 12 Bratislava 83103

IČO: 52565301

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Anežka Palajová

Webová stránka: inklucentrum.sk/inovacie 

Zaradenie inovácie

Druh inovácie:

inovatívne preventívne a rozvojové programy

Stupeň vzdelania:

predprimárne, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia:

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, jazyková škola, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode, zariadenia školského stravovania, stredisko služieb škole

Oblasť vzdelávania:

Človek a spoločnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:

Všetci žiaci MŠ, ZŠ, SŠ – pri riešení konfliktov na prestávkach, chodbách, hodinách, mimoškolských aktivitách, v školskom klube, pri kyberšikane v online priestore a i.

Opis inovácie

Nová paradigma nazerania na šikanovanie a konflikty medzi deťmi v škole aj mimo nej vychádza z úplne inej paradigmy, než je tá, ktorá je v spoločnosti a školstve silne zakorenená. Nahrádzame trestajúcu spravodlivosť restoratívnou, teda so zameraním na obnovu vzťahov, pričom pracuje s každým jednotlivcom ako s ľudskou bytosťou. Restoratívny proces je založený na rešpektujúcom dialógu, mediácii, ozdravení vzťahov a opätovnej reintegrácii oboch strán do spoločného priestoru spolupráce. Táto restoratívna spravodlivosť má byť založená na nenásilnej komunikácii, kde je každý človek vnímaný ako hodnotný. Ak niekto používa tragické stratégie na napĺňanie svojich potrieb, nie je považovaný za agresora a zločinca, ale za človeka, ktorý potrebuje ešte viac porozumenia. Ide o obrátený koncept, opačnú stranu trestajúceho modelu agresor – obeť, trestný čin, potrestať.

Túto inováciu prinášame v čase veľkého násilia vo svete a spoločnosti, v čase vojny a postpandemického rozdelenia spoločnosti, do škôl, ktoré potrebujú byť dielňami ľudskosti. Inovácia prináša obnovenie vzťahov v triede/škole na stav spolupráce a rešpektu. Konflikt dokonca môže pri dobrej mediácii viesť k zblíženiu, sebapoznaniu i vzájomnému poznaniu sa a prispieť k ešte lepším vzťahom. Učiteľ sa stáva facilitátorom a žiaci sa učia riešiť problémy aj pre budúci život.

Celá metóda je postavená na týchto krokoch a zručnostiach:

Učiteľ/psychológ hovorí so zasiahnutými využitím štyroch krokov mediácie nenásilnej komunikácie, aby identifikoval z daného konfliktu potreby účastníka (napr. „Hneval si sa, lebo si chcel viac rešpektu a nepáčilo sa ti, keď ti niekto opakovane zhadzoval veci zo stola.“ alebo „udrel si ho v tej chvíli, lebo si mal opakovanú skúsenosť, že učiteľka bude veriť jemu a nie tebe. Vlastne si už ani tomu neveril, že má zmysel sa snažiť.“).

Ak sa podarí mediátorovi dobre identifikovať potreby a prežívanie všetkých strán tak, aby oni sami uznali, že sa teraz cítia porozumení, zväčša u detí príde spontánne aj k zhodnoteniu stratégie (bitka, šikana) a jej odsúdeniu. Spoločne odsudzujeme konanie, nikdy nie človeka. Dokonca nad tragickými stratégiami môžeme aj spoločne smútiť.

Po dobrom zážitku porozumenia sú účastníci schopní sa vzájomne počuť v potrebách a riešenie príde do 20 minút od toho momentu, čo sa porozumeli. Úplne spontánne a samo.

Uvedený prístup vyžaduje komplexné zručnosti nenásilnej/restoratívnej mediácie. Nezameriavame sa na čin, otázky a vyšetrovanie, ale iba na prežívanie a potreby každého. Ponúkame vzdelávania zamerané na získanie týchto zručností a facilitatívneho učenia a ich aplikácie vo vyučovaní.

Obsahové zameranie inovácie

Inovácia stojí na koncepte Nenásilnej komunikácie (Marshall Rosenberg, Carl Rogers, M. Gándhí), ktorá predpokladá, že každý človek je v jadre dobrý a hľadá stratégie na naplnenie svojich potrieb. Ak sa mu to nedarí, prežíva pocity nenaplnenosti a hľadá stratégie (niekedy aj násilné a tragické), aby dosiahol opäť rovnováhu. Porozumenie tomuto systému fungovania človeka (teória osobnosti) vedie k inému prístupu – k prístupu porozumenia, mediácie, empatie, prijatiu a kongruencii.

Starý koncept šikanovania postavený na M. Kolářovi (ČR, 1997) sa postupne javí ako nedostatočný na komplexné porozumenie ubližovaniu si detí medzi sebou. V našom koncepte nevyužívame pojmy ako agresor a obeť, šikanovanie a nahrádzame ich pojmom konflikt medzi deťmi. Takýto konflikt dlhodobo neriešený a s dlhodobo zlou klímou v triede, škole či v domácom prostredí vedie k násiliu, ktoré na sebe deti páchajú. Ako riešenie vidíme predovšetkým sprostredkovanie porozumenia a prijatia. Koncept nášho pohľadu na šikanovanie prinášame v bulletine “Šikanovanie – Na ceste k porozumeniu” (2023). K tomu kvalitne prispievajú aj ďalšie bulletiny v tejto tematike: Facilitatívne a reflektívne učenie, Nenásilná komunikácia, Školy na ceste k inklúzii.

Inovácia sa realizuje v rámci nového kurikula v oblasti Človek a spoločnosť a v prierezovej gramotnosti Sociálna a emocionálna gramotnosť.

Zavádzanie inovácie

Spôsob zavádzania inovácie

Pri zavádzaní inovácie si musí škola prepracovať ŠkVP, školský poriadok a prípadne aj internú smernicu o šikanovaní. Retributívnu spravodlivosť je potrebné vymeniť za restoratívnu spravodlivosť. Učitelia aj školský podporný tím sa vyškolia v zručnostiach nenásilnej komunikácie a restoratívnej spravodlivosti, a následne ich trénujú a uplatňujú pri riešení nielen konfliktov a šikany, ale aj v každodenných malých nedorozumeniach.

Škola potrebuje na inováciu vyhradiť prioritu, aby napríklad po konflikte učiteľ či ŠPT mali možnosť mediovať konflikt a nenechávať ho nevyriešený. Vyžaduje to najmä v prvej fáze zavádzania viac času venovať mediácii a porozumeniu, aj za cenu straty kurikula. Ak totiž žiaci dlhodobo zažívajú porozumenie a neostávajú v nich dlhodobé krivdy, ich učenie na úrovni mozgu výrazne stúpa a sú schopní sa veci učiť oveľa rýchlejšie a účinnejšie.

Personálne zabezpečenie

Inovácia vyžaduje komplexný zážitkový viacdielny tréning Nenásilnej komunikácie najmä u triednych učiteľov, vedenia školy či školského podporného tímu. Pri zavádzaní inovácie do školy odporúčame inovačné vzdelávanie Nenásilná komunikácia. Viac informácií o vzdelávaní a aktuálnej cene na stránkach: https://inklucentrum.sk/event/nenasilna-komunikacia-i-a-ii/

Materiálno-technické zabezpečenie

Materiálno-technicky nie je potrebné nič špeciálne, odporúčané sú karty pocitov a potrieb voľne dostupné na internete alebo aj postavy žirafy a šakala.Spôsob zavádzania inovácie

Pri zavádzaní inovácie si musí škola prepracovať ŠkVP, školský poriadok a prípadne aj internú smernicu o šikanovaní. Retributívnu spravodlivosť je potrebné vymeniť za restoratívnu spravodlivosť. Učitelia aj školský podporný tím sa vyškolia v zručnostiach nenásilnej komunikácie a restoratívnej spravodlivosti, a následne ich trénujú a uplatňujú pri riešení nielen konfliktov a šikany, ale aj v každodenných malých nedorozumeniach.

Škola potrebuje na inováciu vyhradiť prioritu, aby napríklad po konflikte učiteľ či ŠPT mali možnosť mediovať konflikt a nenechávať ho nevyriešený. Vyžaduje to najmä v prvej fáze zavádzania viac času venovať mediácii a porozumeniu, aj za cenu straty kurikula. Ak totiž žiaci dlhodobo zažívajú porozumenie a neostávajú v nich dlhodobé krivdy, ich učenie na úrovni mozgu výrazne stúpa a sú schopní sa veci učiť oveľa rýchlejšie a účinnejšie.

Personálne zabezpečenie

Inovácia vyžaduje komplexný zážitkový viacdielny tréning Nenásilnej komunikácie najmä u triednych učiteľov, vedenia školy či školského podporného tímu. Pri zavádzaní inovácie do školy odporúčame inovačné vzdelávanie Nenásilná komunikácia. Viac informácií o vzdelávaní a aktuálnej cene na stránkach: https://inklucentrum.sk/event/nenasilna-komunikacia-i-a-ii/

Materiálno-technické zabezpečenie

Materiálno-technicky nie je potrebné nič špeciálne, odporúčané sú karty pocitov a potrieb voľne dostupné na internete alebo aj postavy žirafy a šakala.

Aplikačná prax

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Inováciu sme realizovali v minulosti na základnej škole počas piatich rokov. Po dvoch rokoch intenzívnej práce a mediácie bežných napätí a nedorozumení sa nám na škole úplne vytratilo šikanovanie. Burina sa trhala hneď v zárodku a vyžadovalo to oveľa menej času. Žiaci vytvárali medzi sebou aj medzigeneračné priateľstvá a nebol dôvod niekoho šikanovať. Akonáhle sa žiaci medzi sebou dobre poznajú a budujú priateľstvá, nie je veľký priestor na šikanovanie. Hnev a nespokojnosť sa riešia priebežne.


Opis inovácie v Katalógu inovácií vo výchove a vzdelávaní

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?