Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Geografické vzdelávanie prešlo v novom ŠVP pre základné vzdelávanie výraznými zmenami, ktoré sa odzrkadlia nielen v obsahu, ale aj v spôsobe, akým sa má k nemu po novom pristupovať. Zmeny a dôvody, prečo k nim dochádza, opisujeme v tomto článku.
V kontexte týchto zmien sú prínosné učebné zdroje, ktoré rozvíjajú geografické myslenie, vzájomne prepájajú rôzne témy do súvislostí, využívajú prácu s dátami, rôznymi typmi máp a umožňujú problémové vyučovanie.
Takým je aj online učebnica Aktuálne problémy Európy, ktorá obsahuje sériu interaktívnych doplnkových učebných materiálov zameraných na aktuálne problémy a výzvy týkajúce sa Európy a jej regiónov. Vznikla na Katedre geografie a geológie na FPV Univerzity Mateja Bela v rámci riešenia projektu KEGA.
Učebné materiály sú určené pre učiteľov a študentov stredných škôl, ktorí majú záujem venovať vybraným témam väčšiu pozornosť, buď v rámci vyučovania alebo samoštúdia. Svoje uplatnenie však môžu nájsť aj v najvyšších ročníkoch základného vzdelávania.
Materiály k jednotlivým témam (kapitolám) obsahujú motivačné otázky, úvodný a hlavný text rozdelený na podkapitoly. Textovú časť dopĺňajú rôzne príklady a krátke prípadové štúdie. Dôležitou súčasťou sú interaktívne a multimediálne prvky. Predstavujú ich pohyblivé obrázky a textové polia, interaktívne mapy, animácie, časové osi, audio a video záznamy, hypertextové odkazy na webstránky.
Každú tému uzatvára súbor úloh, ktoré sú založené na práci s textovou a názornou časťou. Riešenie niektorých úloh vyžaduje prácu s interaktívnymi mapami Európy. Umožňujú rozvíjať geografické myslenie v priestorových súvislostiach.
Aktivity sú zamerané nielen na získavanie nových vedomostí, ale aj na rozvoj spôsobilostí, ako napr. prácu s dátami a rôznymi zdrojmi informácií.
Učebné materiály v online učebnici Aktuálne problémy Európy napĺňajú viaceré výkonové štandardy cieľov vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť pre 3. cyklus:
1. cieľ: Využívať znalosti o vybraných spoločenských, geografických a historických javoch a procesoch v širších súvislostiach a rôznych kontextoch
2. cieľ: Vyberať, navrhnúť a uplatniť metódy a postupy získavania, analýzy a interpretácie informácií vedúce k riešeniu rôznych úloh, výziev a problémov.
3. cieľ: Porozumieť významu a princípom spoločenských a historických javov a procesov
4. cieľ: Posúdiť vzájomnú previazanosť prírodných zložiek krajiny s činnosťou človeka na regionálnej a globálnej úrovni, poznať možnosti vedúce k udržateľnému spôsobu života na Zemi
6. cieľ: Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu iných ľudí a na prehlbovanie osobných vzťahov
9. cieľ: Analyzovať mediálne obsahy, vrátane sociálnych sietí a ich vplyv na správanie a postoje ľudí, regulovať vlastné správanie v online prostredí
Z obsahového štandardu pokrývajú učebné materiály online učebnice činnosti z tematických celkov Zdroje geografického poznávania, Obyvateľstvo Zeme (napr. Skúmanie príčin a dôsledkov migrácie na vybraných príkladoch zo sveta), Regióny sveta (napr. Analýza vybraných výziev a problémov súčasnej Európy a hľadanie možností ich riešenia), Výzvy a problémy súčasného sveta (napr. Identifikovanie súčasných aj predpokladaných prejavov a dôsledkov klimatickej zmeny na príkladoch).
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.