Vzdelávacia oblasť Umenie a kultúra poskytuje možnosti na spoznávanie sveta cez univerzálne formy ľudského vyjadrovania. Rozvíja osobnosť žiaka vo všetkých základných oblastiach – kognitívnej, afektívnej a psychomotorickej. Umožňuje prepájanie rôznorodých poznatkov vzdelávania, pričom ich vnútorne ukotvuje prostredníctvom osobnej skúsenosti z tvorivej činnosti a podnetov z oblasti umenia a kultúry.
Významným špecifikom vzdelávacej oblasti je činnostný prístup vytvárajúci priestor na uplatnenie vlastného videnia sveta, pričom sprostredkúva zážitok a umožňuje jeho zdieľanie. Tým sa vytvára priestor pre utváranie vlastnej identity, ako aj vnímanie a oceňovanie rozmanitosti okolo seba.
Vzdelávacia oblasť prispieva k formovaniu pozitívneho a rešpektujúceho vzťahu žiakov ku vzdelávaniu, umeniu a kultúre, a tiež k formovaniu ich individuálnych postojov a hodnotových preferencií. Rovnako ich motivuje k celoživotnému záujmu o umelecké a kultúrne dianie.
Vzdelávacia oblasť Umenie a kultúra je reprezentovaná vyučovacími predmetmi hudobná výchova a výtvarná výchova. V nich je vytvorený priestor pre integrovanie všetkých druhov umenia: hudobného, výtvarného, vizuálneho, audiovizuálneho, tanečného, literárneho aj dramatického.
Rôzne druhy umenia umožňujú reagovať na podnety z rôznych oblastí života a vyjadrovať sa prostredníctvom symbolických a metaforických foriem, ktoré sú jedinečné pre dané umenie.
Spoznávaním umeleckých artefaktov naprieč druhmi umenia a dejinami sa žiaci identifikujú s vlastnou kultúrou a jej prejavmi, ale tiež konfrontujú s kultúrnymi prejavmi iných, čo vedie k pozitívnemu vnímaniu interkultúrnych vzťahov a prispieva k funkčnej a inkluzívnej spoločnosti.
Ťažiskom vzdelávacej oblasti je tvorivosť, ktorú žiaci uplatňujú
a rozvíjajú pri rozmanitých činnostiach – objavovanie, experimentovanie, tvorba, sebavyjadrovanie, tvorivé interpretovanie, stvárňovanie, reflektovanie, a pod. Niektoré z činností – plánovanie, prezentovanie, sebaregulácia či hodnotenie, vytvárajú priestor na rozvoj metakognitívnych zručností.
Vzájomné prepojenie vyučovacích predmetov hudobná výchova a výtvarná výchova do vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra vytvára synergiu rozvoja umeleckej gramotnosti. Umelecká gramotnosť je schopnosť vnímať, prijímať, chápať, interpretovať a vyjadrovať sa prostredníctvom rôznych druhov a foriem umenia. Zahŕňa umelecké spôsobilosti potrebné na autentický vzťah k umeniu.
Umelecky gramotní žiaci sú schopní prenášať umelecké spôsobilosti aj do iných vzdelávacích oblastí, prostredí a kontextov. Vnímajú hodnotu umenia pre seba aj spoločnosť.
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).
Program vzdelávania je zameraný na podporu pedagogických zamestnancov pri implementácii kurikulárnych zmien vo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra – predmete výtvarná výchova (odkaz).
Vzdelávanie poskytuje pedagogickým zamestnancom priestor na rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a priestor na získanie kompetencií potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe. Program je určený predovšetkým pre učiteľov prvého stupňa základnej školy (1. a 2. cyklus), ako aj druhého stupňa základnej školy (2. a 3. cyklus) s aprobáciou hudobná výchova, ktorí vyučujú na prvom stupni predmet hudobná výchova. Program je určený rovnako pre učiteľov profesijného rozvoja (odkaz).
Program je zameraný na využitie foriem a metód interpretácie vizuálneho diela v edukačnom procese. Účastníci programu spoznajú prvky galerijnej pedagogiky prostredníctvom realizácie zážitkových aktivít priamo v galériách alebo múzeách. Dôležitou súčasťou vzdelávacieho programu je tvorba učebných pomôcok a pracovných listov pre žiakov. Účastníci programu inovačného vzdelávania sa zoznámia s obsahovou a formálnou analýzou vizuálneho diela a zároveň s metodickými postupmi interpretácie umeleckých diel (odkaz).
Vzdelávací program je zameraný na rozvoj pedagogických kompetencií učiteľov v oblasti implementácie pohybu, tanca a rytmizácie do edukačného procesu. Program sa opiera o princípy pohybového učenia, rozvoj rytmického cítenia a kreatívneho vyjadrenia, pričom reflektuje možnosti prepojenia tanca s rôznymi vyučovacími predmetmi. Účastníci budú mať príležitosť získať praktické skúsenosti na využitie pohybových hier, rytmických aktivít a cvičení a tanečných prvkov vo vyučovaní. Program je určený pre pedagogických a odborných zamestnancov všetkých stupňov škôl, ktorí chcú rozšíriť svoje kompetencie v oblasti pohybovo-kreatívneho učenia (odkaz).
Vzdelávací program je zameraný na zvyšovanie osobnostných a odborných kompetencií pedagogických zamestnancov v oblasti rozvoja sociálnych interakcií a komunikácie, sebarealizácie, zvládanie stresu a motivácie prostredníctvom aktívnej (inštrumentálnej, vokálnej, pohybovej, dramatickej či výtvarnej) a receptívnej (počúvanie a vnímanie hudby) oblasti muzikoterapie. Hudba poskytuje veľa možností na prežívanie pozitívnych pocitov, ale aj na vyjadrenie negatívnych pocitov, slúži k naplneniu sociálnych, emocionálnych, kognitívnych, telesných i spirituálnych potrieb jedincov. Hudba, prostredníctvom cielených postupov utvára pozitívne zmeny vo všetkých rozmeroch organizmu. Realizácia prebieha cez štruktúru cvičení a hier s rozličným zameraním. Sú to aktivity orientujúce sa na pozornosť a vnemy, na tvorivosť či rozvoj pamäťových schopností (odkaz).
V rámci programu sa účastníci vzdelávania oboznámia s konkrétnymi metodickými postupmi tvorivej dramatiky, ktorá sa zameriava na komplexný rozvoj osobnosti detí a žiakov, podporu kreatívneho riešenia problémov, posilňovanie sebavedomia a adekvátneho sebahodnotenia, upevňovanie vlastnej identity, rozvíjania empatie a vzťahov v skupine. Cieľom je navrhnúť vyučovacie stratégie, metódy, techniky a učebné prostredie na podporu tvorivosti a rozvíjania osobnosti žiaka a prezentovať možnosti a spôsoby zaradenia tvorivej dramatiky do vyučovania ako vyučovacej a výchovnej stratégie v záujmovej činnosti, v predmetoch a vyučovacom predmete Tvorivá dramatika (odkaz).