Sprístupnenia vzdelávania o holokauste Židov a genocíde Rómov vzdialeným regiónom na Slovensku

Ilustračný orbázok k inovácii Sprístupnenia vzdelávania o holokauste Židov a genocíde Rómov vzdialeným regiónom na Slovensku

Dátum zápisu: 26.5.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

V rámci programu Sprístupnenia vzdelávania vzdialeným regiónom ponúka Múzeum holokaustu v Seredi možnosť externej formy edukácie. Múzeum priamo oslovuje školy v geograficky vzdialených regiónoch najmä v prešovskom, košickom a banskobystrickom kraji s ponukou vzdelávacieho programu, ktorý má dopomôcť žiakom, študentom aj pedagógom bližšie sa oboznámiť s témou holokaustu a genocídy Rómov v období druhej svetovej vojny. Vzdelávací program sa nezameriava len na striktný informatívny prenos poznatkov, ale spracúva ľudské osudy obetí a preživších holokaustu a genocídy, čím plní nielen kognitívny cieľ vzdelávania, ale aj sociálno-emočný.

Názov: Slovenské národné múzeum – Múzeum židovskej kultúry – Múzeum holokaustu v Seredi

Sídlo: Kasárenská 1005 Sereď 92705

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 164721

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Martin Korčok

Webová stránkawww.snm.sk/muzea-snm/muzeum-zidovskej-kultury/muzeum-holokaustu-v-seredi/spoznavajte#skoly-20

Druh inovácie:

inovatívne výchovno-vzdelávacie programy

Stupeň vzdelania:

základné vzdelanie, stredné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia:

základná škola (), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, centrum voľného času, školský internát, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie

Oblasť vzdelávania:

Človek a spoločnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:

Vzdelávací program je určený pre žiakov 8. a 9. ročníka a pre študentov všetkých stredných škôl.

Rovnako tak ponúka špeciálne vzdelávacie programy školám so zdravotne či sociálne znevýhodnenými deťmi a reedukačným centrám.

Vzdelávací program pozostáva z prezentácie tematickej prednášky a následnej diskusie. Prednáška je koncipovaná na metóde sprostredkovaného prenosu a prezentuje záznamy výpovedí preživších holokaustu a genocídy. Študent má možnosť oboznámiť sa s príbehom preživšieho a tak hlbšie pochopiť aj dopad holokaustu na jeho osobný život.

Pri prednáške využíva múzejný pedagóg nielen monologické slovné metódy, nadväzuje kontakt so skupinou pomocou dialogických slovných metód a umožňuje tak priamo participovať aj na samotnom výklade prednášky.

Kľúčovú časť vzdelávania tvorí diskusia, v ktorej pomocou sokratovskej metódy otázok a odpovedí študent rozvíja svoje kritické myslenie a schopnosť správne vyhodnotiť získané historické informácie.

Múzejný pedagóg vedie diskusiu tak, aby nezostávalo iba pri striktnom zhrnutí historických faktov, ale aby bol študent schopný vyhodnotiť negatívny dopad porušovania ľudských práv v kontexte s dnešnou dobou a vidieť ich presah aj do budúcnosti.

V rámci vzdelávacieho programu si môže pedagóg vybrať z viacerých tém a to:

  • Prenasledovanie Židov počas obdobia slovenského štátu
  • Deti a holokaust
  • Úteky z táborov smrti (Auschwitz, Sobibor)
  • Genocída Rómov počas holokaustu

Absolvovaním vzdelávacieho programu sa u žiaka či študenta rozvíjajú nielen komunikačné a sociálne kompetencie, ale aj kompetencie občianske, či kultúrne a personálne.

Výber prednášky závisí od pedagóga a jeho preferencií, na ktorú z tém by vo svojom ďalšom vzdelávaní chcel nadviazať. Spracované témy sú vhodné aj ako inšpirácia pre medzipredmetové vzdelávanie (dejepis, náuka o spoločnosť, etická výchova a iné).

Pedagógovi je ponúknutá aj ďalšia spolupráca s múzejným pedagógom v podobe individuálnych konzultácií, či absolvovaním vzdelávacích programov pre pedagógov realizovaných Múzeom holokaustu v Seredi, čím sa kreuje tak dôležitá kooperácia medzi jednotlivými vzdelávacími inštitúciami.

Spôsob zavádzania inovácie

Špeciálne požiadavky na pedagogického zamestnanca nie sú kladené. Odporúčame pre absolvovaním vzdelávacieho programu osvojiť u žiakov a študentov na hodinách dejepisu a náuky o spoločnosti aspoň základné vedomosti z danej oblasti (medzivojnové obdobie, 2. svetová vojna, Slovenská republika 1939- 1945)

Personálne zabezpečenie

Inovačné vzdelávacie programy realizujú múzejní pedagógovia, metodici a lektori z Múzea holokaustu v Seredi, ktorí sa špecializujú na výskum v oblasti holokaustu a genocídy a na jeho pedagogickú transformáciu do edukačných programov.

Priestorové zabezpečenie

Výhodou takejto formy vzdelávania je, že prebieha v priestoroch samotnej školy, vyučujúci má možnosť výberu témy aj času vzdelávania tak, aby sa čo najmenej narušil vyučovací proces v samotnej vzdelávacej inštitúcii.

Materiálno-technické zabezpečenie

Dataprojektor s ozvučením

Inováciu používa:

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe:

Externé prednášky spojené s diskusiou sú Múzeom holokaustu v Seredi realizované od roku 2023 pod vedením múzejného pedagóga PaedDr.Eriky Tavaly, PhD.

V kalendárnom roku 2023 prijalo vzdelávací program 18 základných škôl a 9 stredných škôl a zahŕňal celkovo 983 študentov, v mestách Stropkov, Vranov nad Topľou, Bardejov, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Modrý Kameň, Humenné, Levoča a Spišská Nová Ves.

V roku 2024 prijalo vzdelávanie 15 základných, 13 stredných škôl, celkovo 1483 študentov v regiónoch Liptovský Mikuláš, Liptovský Hrádok, Martin, Svidník, Medzilaborce, Sabinov, Revúca, Kežmarok, Svit, Vranov nad Topľou a Trebišov.

V kalendárnom roku 2025 bolo zatiaľ odvzdelávaných 9 základných, 4 stredné školy, celkovo 494 študentov. Navštívené boli regióny Revúca, Ľubeník, Jelšava, Svit, Košice, Vranov nad Topľou, Tvrdošín, Dolný Kubín.

V rámci špeciálneho vzdelávania detí so sociálnym a zdravotným znevýhodnením sme navštívili školy v regiónoch Kežmarok, Rimavská Sobota, Sabinov, Stropkov, Levoča a Košice.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?