CLIL – integrované vyučovanie predmetu a cudzieho jazyka

Ilustračný obrázok k inovácii CLIL - integrované vyučovanie predmetu a cudzieho jazyka

Dátum zápisu: 1.8.2025

Doba zápisu: 10 rokov

Anotácia:

CLIL je inovatívny vzdelávací prístup, ktorý spája učenie sa predmetu a cudzieho jazyka. Má dvojitý cieľ – žiaci si súčasne osvojujú odborné vedomosti aj rozvíjajú jazykové zručnosti. Jazyk slúži ako nástroj na učenie, nie ako cieľ samotný. Využívajú sa podporné stratégie, ktoré umožňujú porozumieť obsahu aj žiakom s nižšou jazykovou úrovňou. Jazyk sa učí v kontexte odborných tém, čo znamená, že slovná zásoba a gramatika sú súčasťou reálnych akademických situácií, nie izolovaných cvičení. CLIL rozvíja myslenie aj komunikáciu. Prínosom pre cieľovú skupinu (žiakov) je zvýšená motivácia, lepšia jazyková kompetencia a schopnosť používať jazyk v reálnom kontexte.

Názov: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta

Sídlo: Tr. A. Hlinku 1 Nitra 94901

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 157716

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Elena Kováčiková

Webová stránkawww.clilnetle.eu

Druh inovácie

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania

základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

základná škola (2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Oblasť vzdelávania

Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika, Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb, Charakter, Metakognícia, Občianska gramotnosť, Digitálna gramotnosť, Finančná gramotnosť, Environmentálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

CLIL je určený pre všetkých žiakov, ktorí sa učia cudzí jazyk a sú súčasťou vyučovacieho procesu, či už bez alebo s podpornými opatreniami, pokiaľ im ich zdravotný stav, resp. relevantné skutočnosti nezabraňujú v plnohodnotnom absolvovaní vyučovacieho procesu. CLIL hodina sa dá naplánovať a realizovať aj so žiakmi so špecifickými potrebami učenia.

CLIL (Content and Language Integrated Learning) je inovatívny prístup vo vzdelávaní, ktorý spája výučbu odborného predmetu s výučbou cudzieho jazyka (napr. biológia/ chémia/ geografia/ dejepis/ náuka o spoločnosti/ hudobná/ telesná/ výtvarná výchova prostredníctvom cudzieho jazyka).

V našom kontexte ide o preferenciu anglického/ nemeckého/ španielskeho jazyka. Skúsenosti z iných krajín naznačujú pozitívne ohlasy aj na zavádzanie CLIL vyučovania prostredníctvom minoritného jazyka napr. baskičtina v Španielsku, waleština v Británii, atď. CLIL je typom bilingválneho vzdelávania, kde sa cudzí jazyk v odborných témach zavádza veľmi citlivo, postupne tak, aby vyhovoval jazykovému vybaveniu žiakov. CLIL je založený na viacerých pedagogických a vzdelávacích východiskách, ktoré podporujú jeho efektívnosť a uplatniteľnosť v modernom vyučovaní.

Vzdelávacie východiská CLIL:

1. Konštruktivizmus

Učenie je aktívny proces, v ktorom si žiaci budujú vedomosti na základe predchádzajúcich skúseností. CLIL podporuje učenie cez objavovanie a aplikáciu poznatkov v reálnych súvislostiach.

2. Komunikačný prístup k jazyku (Communicative Language Teaching)

Jazyk sa učí cez jeho používanie v reálnych situáciách, nie izolovane. CLIL prepája učenie sa jazyka s jeho aktívnym používaním v predmetovom kontexte.

3. Kognitívny rozvoj

CLIL podporuje vyššie úrovne myslenia podľa Bloomovej taxonómie (analyzovanie, hodnotenie, tvorenie) a kognitívnych diskurzných funkcií (CDFs) a rozvíja kognitívne aj metakognitívne schopnosti žiakov.

4. Integrované učenie

Základom CLIL je medzipredmetové prepájanie, kde sa jazyk a obsah vzájomne podporujú. Učenie je tým pádom holistickejšie a prepojenejšie s realitou.

5. Sociálny konštruktivizmus (Vygotskij)

Zdieľané učenie v sociálnych situáciách, napr. cez spoluprácu a diskusiu, je kľúčové. CLIL využíva kooperatívne aktivity, ktoré podporujú jazykový rozvoj aj chápanie obsahu.

6. Teória zóny najbližšieho rozvoja (Zone of Proximal Development)

Učiteľ vytvára učenie v priestore medzi tým, čo žiak vie sám, a tým, čo dokáže s pomocou – tzv. scaffolding (podpora a vedenie), čo je základná CLIL stratégia.

Tieto východiská robia z CLIL-u silný nástroj na komplexný rozvoj žiakov – jazykovo, kognitívne, spoločensky aj kultúrne.
Inovácia CLIL je založená na princípe integrácie výučby predmetového obsahu a cudzieho jazyka. CLIL zlepšuje jazykové kompetencie, porozumenie obsahu a kritické myslenie tým, že umožňuje žiakom učiť sa predmet (napr. biológiu či dejepis) v cudzom jazyku, čím sa jazyk stáva prostriedkom učenia, nie cieľom samotným. Hlavným cieľom je rozvíjať odborné i jazykové vedomosti súčasne. Medzi ďalšie ciele patrí zvýšenie motivácie žiakov, rozvoj medzipredmetových vzťahov, posilnenie kultúrneho povedomia a praktická aplikácia jazyka.

K dosiahnutiu týchto cieľov vedú metódy ako:

  • podporné stratégie (scaffolding) – podpora učenia podľa jazykovej úrovne,
  • diferencovaná výučba,
  • práca s autentickými materiálmi,
  • kooperatívne učenie,
  • CLIL plánovanie (s dôrazom na jazykové aj obsahové výstupy), ktorý vychádza z nutnosti spolupráce učiteľov cudzieho jazyka a nejazykových predmetov, prípadne znalosť princípov plánovania CLIL hodín u učiteľa, ktorý je kvalifikovaný na vyučovanie predmetu a zároveň aj cudzieho jazyka.

CLIL rieši potrebu efektívnej jazykovej výučby a zároveň pripravuje žiakov na život v multilingválnej a multikultúrnej spoločnosti. V rámci zavádzania CLIL vyučovania sa na školách dá uvažovať o viacerých formách. Zo zahraničných a domácich príkladov existuje model napr. tematickej hodiny/bloku (napr. raz za mesiac v danom ročníku), kde sa spojí učiteľ jazyka a predmetu a spolu pripravia odbornú tému s postupným a zvládnuteľným využitím cudzieho jazyka.

Ďalšou možnosťou je spojenie predmetu a jazyka v rámci disponibilnej hodiny, kde sa CLIL aplikuje do rôznych tém/predmetov. Iným modelom môže byť CLIL hodina v rámci odborného predmetu, kde sa cudzí jazyk implementuje postupne, najskôr napr. iba jednou aktivitou v cudzom jazyku (napr. video a pracovný list s odbornou slovnou zásobou pre žiakov) v preberanej téme a pokračuje sa v materinskom jazyku. Neskôr sa začlenenie cudzieho jazyka zvyšuje podľa schopností žiakov a učiteľov.

Na rozdiel od jazykových hodín, CLIL hodina nevylučuje využitie aj materinského jazyka hlavne v skupinovej práci medzi žiakmi a podporuje postupné zavádzanie odborných pojmov v rámci preberaných tém. V CLILe je tendencia postupne posilňovať a rozvíjať jazykové výkony žiakov a učiteľov v odborných témach tak, aby minimalizovali preklad a používali iné efektívne stratégie pre využitie jazyka, ktorým disponujú. CLIL hodina úplne nenahrádza hodiny predmetu alebo jazyka, takže je ideálne mať CLIL hodinu ako samostatnú časovú jednotku. Niektoré školy však riešia CLIL hodiny tak, že ak sú na predmet alokované 2 hodiny týždenne, 1 hodina je v materinskom jazyku a druhá je v CLIL jazyku.

Téma hodiny zostáva rovnaká, podľa plánu, aktivity sú pripravené tak, aby sledovali nielen predmetový/obsahový, ale aj cudzojazyčný cieľ. V iných školách je CLIL hodina jedna z hodín, ktoré sú alokované na hodiny cudzieho jazyka. Ideálnym CLIL učiteľom je ten, ktorý je kvalifikovaným učiteľom aj cudzieho jazyka a aj nejazykového predmetu. Efektívnym modelom je však aj tandem a spolupráca učiteľa cudzieho jazyka a učiteľa nejazykového predmetu. V tomto prípade však musí manažment školy disponovať s veľmi dobrou logistikou rozvrhov tak, aby dokázali nájsť spoločný čas, žiakov/študentov a priestory, či už na CLIL hodinu alebo blokové CLIL vyučovanie.

Plánovanie CLIL hodín je náročnejšie kvôli rôznorodosti tém/predmetov/oblastí, nedostatkom špecifických učebných materiálov a časovej náročnosti kvôli spolupráci učiteľa jazyka a predmetu. Tak ako ciele sú v CLIL vyučovaní jazykové a obsahové, aj hodnotenie je duálne, prevláda však hodnotenie osvojenia odborných poznatkov nad jazykovými schopnosťami. Jazykové kompetencie sa hodnotia veľmi citlivo smerom k budovaniu zdravého jazykového sebavedomia, s prihliadaním viac na fluentnosť ako na presnosť v odborných témach. Niektoré príklady z praxe poukazujú na výhody formatívneho hodnotenia, ktoré je v CLIL hodinách oveľa efektívnejšie ako známkovanie, prípadne využiť možnosť neklasifikovania vôbec.

Niektoré zahraničné inštitúcie majú CLIL ako výberový predmet pre žiakov, ktorí sú jazykovo nadanejší. Východiská vyučovania v CLIL však nevymedzujú žiadne špeciálne kritériá na CLIL žiaka. Každý, kto sa učí cudzí jazyk a absolvuje bežné vzdelávanie v škole, sa dokáže aktívne zapájať aj na hodinách CLIL.

CLIL možno zaradiť flexibilne a postupne, podľa typu školy, jazykovej úrovne a dostupnosti odhodlaných a kompetentných učiteľov:

Základná škola (3. cyklus):

  • Vyučovanie vybraných tém (napr. matematika, geografia, biológia, dejepis, výchovy) v cudzom jazyku
  • Vytváranie CLIL projektov, prezentácií a portfólií

Stredná škola:

  • Systematické vyučovanie predmetov (napr. dejepis, občianska náuka, ekológia) v cudzom jazyku
  • CLIL semináre, bilingválne programy alebo voliteľné CLIL bloky
  • Práca s odbornými textami a prezentácie v cudzom jazyku

Pedagogickí zamestnanci:

  • Vzdelávanie a metodické workshopy CLIL
  • Spolupráca medzi učiteľmi cudzieho jazyka a odborných predmetov
  • Využitie CLIL v rámci inovačného vzdelávania (napr. v projekte Erasmus+ alebo Škola inkluzívne)

Rozdiely v aplikácii CLIL podľa typu školy/zariadenia:

Typ zariadenia Forma aplikácie CLIL

ZŠ (2. cyklus)

Krátke úseky vyučovania v cudzom jazyku, používanie vizuálnej podpory a gest

ZŠ (3. cyklus)

CLIL bloky napr. v prírodovedných predmetoch/výchovách/matematike,.., CLIL projekty

Stredná škola

Čiastočne alebo úplne vedené hodiny predmetu v cudzom jazyku, CLIL predmety – odborné (ekonomické, technické, v oblasti služieb)

Spôsob zavádzania inovácie

Na úspešné zavedenie CLIL inovácie do výchovno-vzdelávacieho procesu musí pedagogický zamestnanec, škola alebo školské zariadenie realizovať nasledovné konkrétne kroky, ktoré vedú k dosiahnutiu želanej zmeny:

Kroky na úrovni pedagogického zamestnanca:

1. Získanie odborných kompetencií

  • Absolvovať inovačné vzdelávanie alebo školenie v oblasti CLIL (napr. kurzy metodiky, jazykové kurzy B2+),
  • Zlepšovať jazykové zručnosti, najmä odbornú slovnú zásobu,
  • Osvojiť si princípy podporných vyučovacích stratégií (´scaffoldingu´) a CLIL plánovania.

2. Príprava vyučovacích materiálov

  • Tvorba alebo adaptácia existujúcich učebných materiálov do CLIL formy,
  • Vyhľadávanie autentických textov, vizuálnych podporných prostriedkov a multimédií.

3. Spolupráca s kolegami

  • Tímová práca medzi učiteľom cudzieho jazyka a učiteľom odborného (nejazykového) predmetu,
  • Konzultácie pri výbere jazykovo vhodných tém a úpravách výučby.

4. Pravidelná reflexia a hodnotenie pokroku

  • Sebahodnotenie, spätná väzba od žiakov, úprava metód na základe výsledkov,
  • Vedenie jednoduchých jazykovo-obsahových portfólií žiakov.

 

Kroky na úrovni školy alebo školského zariadenia:

1. Zaradenie CLIL do ŠkVP

  • Vytvoriť priestor pre CLIL bloky alebo voliteľné predmety,
  • V súlade s cieľmi školského zákona rozšíriť jazykové a interkultúrne vzdelávanie.

2. Zabezpečenie jazykovej a didaktickej podpory učiteľov

  • Umožniť účasť na školeniach (napr. RCPU, univerzity, NIVAM, Metodicko-pedagogické centrá),
  • Prístup k CLIL učebniciam, digitálnym nástrojom a metodickým materiálom.

3. Vytvorenie tímu CLIL koordinátorov

  • Koordinovať plánovanie, výmenu skúseností a pomoc menej skúseným kolegom,
  • Sledovať priebeh implementácie a výsledky.

4. Získavanie spätnej väzby a evaluácia výsledkov

  • Pravidelné hodnotenie dopadu CLIL na žiakov (napr. testy, portfóliá, sebareflexia),
  • Zapojenie rodičov do procesu (napr. prezentácie, výstupy z projektov).

Spolupráca s externými subjektmi (ak je potrebná):

Ak škola nemá dostatočné kapacity, odporúča sa spolupráca s nasledujúcimi organizáciami:

  • Regionálne centrá pre podporu učiteľov (RCPU) a NIVAM – poskytuje aktualizačné vzdelávanie, metodickú podporu a akreditované kurzy.
  • Zahraniční partneri (napr. cez Erasmus+) – spolupráca na projektoch, výmena príkladov dobrej praxe.
  • Univerzity – CLIL semináre v pregraduálnej príprave budúcich učiteľov (PF UKF), regionálna podpora a sieťovanie CLIL pedagógov cez workshopy, konferencie, šírenie výskumných záverov zo zavádzania a efektivity CLILu v praxi a porovnanie zo zahraničnými partnermi.
  • Jazykové školy – pomáhajú zvyšovať jazykovú úroveň učiteľov (napr. B2–C1), niektoré poskytujú aj CLIL školenia (Bridge Bratislava – thebridge.sk/kurz/clil-v-kontexte-globalneho-vzdelavania)- www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/knowing-subject/articles/clil-lesson-framework
  • British Council / Goethe-Institut Ponúkajú odborné CLIL školenia a metodické publikácie.
  • Zahraničné projekty, ktoré spájajú prax a výskumníkov, napr. COST – CLILNetle (www.clilnetle.eu)

 

Personálne zabezpečenie

Pedagogický zamestnanec:

1. učiteľ cudzieho jazyka, učiteľ odborného/všeobecno-vzdelávacieho predmetu, triedny učiteľ (v nižších ročníkoch)

Podmienka: Musí spĺňať kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch.

2. Jazykovú spôsobilosť:

minimálne úroveň B2 podľa SERR (Spoločného európskeho referenčného rámca) v príslušnom cudzom jazyku,

3. Metodickú a CLIL špecializáciu:

absolvovanie ďalšieho vzdelávania alebo kurzu/metodického školenia so zameraním na CLIL

Odporúčané vzdelávanie:

univerzity – pregraduálna príprava budúcich učiteľov v CLIL metodike,
CLIL aktualizačné vzdelávanie – Regionálne centrum podpory učiteľov Nitra a Zlaté Moravce,
CLIL in Practice / CLIL Essentials Odborné školenie British Council, Goethe-Institut
CLIL Methodology for Teachers Kurz/online kurz flexibilný (modulový) FutureLearn, Erasmus+ KA1 partneri

CLIL ako súčasť inkluzívneho vzdelávania
Aktualizačné/inovačné vzdelávanie/vzdelávací kurz Regionálne centrum pre podporu učiteľov (RCPU), NIVAM, alebo iné akreditované vzdelávacie inštitúcie.

Priestorové zabezpečenie

  • Bežná trieda s možnosťou reorganizácie lavíc pre prácu v skupinách/pároch.
  • Jazykové učebne alebo multimediálne učebne sú výhodou (najmä pre počúvanie, prácu s videami).
  • Prístup k internetu – nevyhnutný pre interaktívne úlohy, vyhľadávanie informácií či iné digitálne nástroje.

Materiálno-technické zabezpečenie

Zavedenie CLIL nevyžaduje špeciálne priestory, ale vyžaduje:
metodické materiály a pomôcky v cudzom jazyku, vizuálne a digitálne podporujúce prvky, aktívne využitie technológií, flexibilitu priestorového usporiadania triedy.
Odporúčané sú metodické príručky a manuály CLIL, napr.:
„The CLIL Resource Pack“ (Peachey & Dale), „CLIL Activities“ (Coyle, Hood, Marsh). Dvojjazyčné pracovné listy a tematické výukové materiály, obrazové, názorné a manipulačné pomôcky, ktoré podporujú porozumenie (tzv. „visual scaffolding“). Digitálne nástroje na tvorbu prezentácií, interaktívnych cvičení (Kahoot, Wordwall, Quizlet, Canva, Genially).
Ideálne technické vybavenie (je však nahraditeľné aj ľudským potenciálom):
Interaktívna tabuľa alebo projektor – pre vizualizáciu obsahu, videí, animácií. Počítač/tablet pre učiteľa a žiakov – pre prístup k online obsahu a úlohám. Slúchadlá s mikrofónom – najmä pri individuálnej práci s autentickým audiovizuálnym materiálom. Softvér na tvorbu CLIL materiálov – Canva, PowerPoint, Padlet, Book Creator. Knižnica so zdrojmi v cudzom jazyku (napr. encyklopédie, časopisy, zjednodušené texty pre rôzne ročníky). Tematické CLIL balíčky podľa predmetov (napr. „Plants and Animals“, „Solar System“, „Recycling“).

Iné požiadavky a kroky

  • CLIL sa odporúča zavádzať postupne – najprv cez jednotlivé CLIL aktivity alebo moduly v rámci vyučovania predmetu/témy/oblasti,
  • je vhodné vytvoriť tímovú spoluprácu medzi učiteľmi jazykov a odborných predmetov – z pohľadu školského manažmentu je dobré CLIL učiteľov motivovať, či už finančne alebo úľavou v pracovnej záťaži vzhľadom na náročnú prípravu CLIL hodín,
  • škola môže získať financovanie na školenie pedagógov cez Erasmus+ KA1, Plán obnovy alebo Národný projekt NIVAM,
  • pri zavádzaní CLIL je dôležité informovať rodičov o tom, čo CLIL v skutočnosti prináša, zároveň je potrebné robiť priebežné zhodnotenie CLIL zavádzania – reflexie žiakov, rodičov a učiteľov na fungovanie CLIL na danej škole.

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Z praxe uvádzame školy, s ktorými úzko spolupracujeme v rámci projektu VEGA 1/0218/24 Gramotnosť a kritické myslenie v kontexte bilingválneho vzdelávania (hlavný riešiteľ – Kováčiková Elena, Pedagogická fakulta UKF) a tieto súhlasili so zverejnením (škôl je však na Slovensku oveľa viac):

ZŠ Tulipánova Nitra
https://zstulipanova.edupage.org/about/?eqa=dGV4dD10ZXh0L2Fib3V0JnN1YnBhZ2U9NSZza2dkeWVhcj0yMDI0

ZŠ Nábrežie mládeže, Nitra:
https://zsnm.edupage.org/text11/

Ďalšia literatúra ohľadom zavádzania CLILu:

učebné texty o CLIL vydané za posledných 10 rokov

publikácie o CLIL v praxi:

CLIL v matematike:
https://kittividermanova.webnode.sk/clil-vo-vyucovani-matematiky/
https://www.km.fpvai.ukf.sk/publication/127/
Skúsenosti s implementáciou CLIL metódy na základnej škole = Experience with Implementation of CLIL Method at Primary School / Barbora Tokárová – Zita Jenisová ; recenzent: Beáta Brestenská, Hana Čtrnáctová, 2020.
In: 15. medzinárodná konferencia študentov doktorandského štúdia v oblasti teórie prírodovedného vzdelávania : zborník príspevkov z konferencie, Komárno 22. – 23. 11. 2019. – Komárno : Univerzita J. Selyeho, 2020. – ISBN 978-80-8122-349 – 5, S. 123-134.

ZŠ Makovičky, Nitra: zsmakovicky.sk

Hlavná riešiteľka je aj riešiteľkou medzinárodného výskumného projektu COST -Towards bi- and multilingual disciplinary literacies, kde si riešitelia zo 40 krajín aktívne zdieľajú výskumné výstupy zo štúdií a riešenia zavádzania CLIL vyučovania do vzdelávacej praxe.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?