Dátum zápisu: 1.8.2025
Doba zápisu: 10 rokov
CLIL je inovatívny vzdelávací prístup, ktorý spája učenie sa predmetu a cudzieho jazyka. Má dvojitý cieľ – žiaci si súčasne osvojujú odborné vedomosti aj rozvíjajú jazykové zručnosti. Jazyk slúži ako nástroj na učenie, nie ako cieľ samotný. Využívajú sa podporné stratégie, ktoré umožňujú porozumieť obsahu aj žiakom s nižšou jazykovou úrovňou. Jazyk sa učí v kontexte odborných tém, čo znamená, že slovná zásoba a gramatika sú súčasťou reálnych akademických situácií, nie izolovaných cvičení. CLIL rozvíja myslenie aj komunikáciu. Prínosom pre cieľovú skupinu (žiakov) je zvýšená motivácia, lepšia jazyková kompetencia a schopnosť používať jazyk v reálnom kontexte.
Názov: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta
Sídlo: Tr. A. Hlinku 1 Nitra 94901
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 157716
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Elena Kováčiková
Webová stránka: www.clilnetle.eu
Druh inovácie
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania
základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
základná škola (2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Oblasť vzdelávania
Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika, Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb, Charakter, Metakognícia, Občianska gramotnosť, Digitálna gramotnosť, Finančná gramotnosť, Environmentálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
CLIL je určený pre všetkých žiakov, ktorí sa učia cudzí jazyk a sú súčasťou vyučovacieho procesu, či už bez alebo s podpornými opatreniami, pokiaľ im ich zdravotný stav, resp. relevantné skutočnosti nezabraňujú v plnohodnotnom absolvovaní vyučovacieho procesu. CLIL hodina sa dá naplánovať a realizovať aj so žiakmi so špecifickými potrebami učenia.
CLIL (Content and Language Integrated Learning) je inovatívny prístup vo vzdelávaní, ktorý spája výučbu odborného predmetu s výučbou cudzieho jazyka (napr. biológia/ chémia/ geografia/ dejepis/ náuka o spoločnosti/ hudobná/ telesná/ výtvarná výchova prostredníctvom cudzieho jazyka).
V našom kontexte ide o preferenciu anglického/ nemeckého/ španielskeho jazyka. Skúsenosti z iných krajín naznačujú pozitívne ohlasy aj na zavádzanie CLIL vyučovania prostredníctvom minoritného jazyka napr. baskičtina v Španielsku, waleština v Británii, atď. CLIL je typom bilingválneho vzdelávania, kde sa cudzí jazyk v odborných témach zavádza veľmi citlivo, postupne tak, aby vyhovoval jazykovému vybaveniu žiakov. CLIL je založený na viacerých pedagogických a vzdelávacích východiskách, ktoré podporujú jeho efektívnosť a uplatniteľnosť v modernom vyučovaní.
Vzdelávacie východiská CLIL:
1. Konštruktivizmus
Učenie je aktívny proces, v ktorom si žiaci budujú vedomosti na základe predchádzajúcich skúseností. CLIL podporuje učenie cez objavovanie a aplikáciu poznatkov v reálnych súvislostiach.
2. Komunikačný prístup k jazyku (Communicative Language Teaching)
Jazyk sa učí cez jeho používanie v reálnych situáciách, nie izolovane. CLIL prepája učenie sa jazyka s jeho aktívnym používaním v predmetovom kontexte.
3. Kognitívny rozvoj
CLIL podporuje vyššie úrovne myslenia podľa Bloomovej taxonómie (analyzovanie, hodnotenie, tvorenie) a kognitívnych diskurzných funkcií (CDFs) a rozvíja kognitívne aj metakognitívne schopnosti žiakov.
4. Integrované učenie
Základom CLIL je medzipredmetové prepájanie, kde sa jazyk a obsah vzájomne podporujú. Učenie je tým pádom holistickejšie a prepojenejšie s realitou.
5. Sociálny konštruktivizmus (Vygotskij)
Zdieľané učenie v sociálnych situáciách, napr. cez spoluprácu a diskusiu, je kľúčové. CLIL využíva kooperatívne aktivity, ktoré podporujú jazykový rozvoj aj chápanie obsahu.
6. Teória zóny najbližšieho rozvoja (Zone of Proximal Development)
Učiteľ vytvára učenie v priestore medzi tým, čo žiak vie sám, a tým, čo dokáže s pomocou – tzv. scaffolding (podpora a vedenie), čo je základná CLIL stratégia.
Tieto východiská robia z CLIL-u silný nástroj na komplexný rozvoj žiakov – jazykovo, kognitívne, spoločensky aj kultúrne.
Inovácia CLIL je založená na princípe integrácie výučby predmetového obsahu a cudzieho jazyka. CLIL zlepšuje jazykové kompetencie, porozumenie obsahu a kritické myslenie tým, že umožňuje žiakom učiť sa predmet (napr. biológiu či dejepis) v cudzom jazyku, čím sa jazyk stáva prostriedkom učenia, nie cieľom samotným. Hlavným cieľom je rozvíjať odborné i jazykové vedomosti súčasne. Medzi ďalšie ciele patrí zvýšenie motivácie žiakov, rozvoj medzipredmetových vzťahov, posilnenie kultúrneho povedomia a praktická aplikácia jazyka.
K dosiahnutiu týchto cieľov vedú metódy ako:
CLIL rieši potrebu efektívnej jazykovej výučby a zároveň pripravuje žiakov na život v multilingválnej a multikultúrnej spoločnosti. V rámci zavádzania CLIL vyučovania sa na školách dá uvažovať o viacerých formách. Zo zahraničných a domácich príkladov existuje model napr. tematickej hodiny/bloku (napr. raz za mesiac v danom ročníku), kde sa spojí učiteľ jazyka a predmetu a spolu pripravia odbornú tému s postupným a zvládnuteľným využitím cudzieho jazyka.
Ďalšou možnosťou je spojenie predmetu a jazyka v rámci disponibilnej hodiny, kde sa CLIL aplikuje do rôznych tém/predmetov. Iným modelom môže byť CLIL hodina v rámci odborného predmetu, kde sa cudzí jazyk implementuje postupne, najskôr napr. iba jednou aktivitou v cudzom jazyku (napr. video a pracovný list s odbornou slovnou zásobou pre žiakov) v preberanej téme a pokračuje sa v materinskom jazyku. Neskôr sa začlenenie cudzieho jazyka zvyšuje podľa schopností žiakov a učiteľov.
Na rozdiel od jazykových hodín, CLIL hodina nevylučuje využitie aj materinského jazyka hlavne v skupinovej práci medzi žiakmi a podporuje postupné zavádzanie odborných pojmov v rámci preberaných tém. V CLILe je tendencia postupne posilňovať a rozvíjať jazykové výkony žiakov a učiteľov v odborných témach tak, aby minimalizovali preklad a používali iné efektívne stratégie pre využitie jazyka, ktorým disponujú. CLIL hodina úplne nenahrádza hodiny predmetu alebo jazyka, takže je ideálne mať CLIL hodinu ako samostatnú časovú jednotku. Niektoré školy však riešia CLIL hodiny tak, že ak sú na predmet alokované 2 hodiny týždenne, 1 hodina je v materinskom jazyku a druhá je v CLIL jazyku.
Téma hodiny zostáva rovnaká, podľa plánu, aktivity sú pripravené tak, aby sledovali nielen predmetový/obsahový, ale aj cudzojazyčný cieľ. V iných školách je CLIL hodina jedna z hodín, ktoré sú alokované na hodiny cudzieho jazyka. Ideálnym CLIL učiteľom je ten, ktorý je kvalifikovaným učiteľom aj cudzieho jazyka a aj nejazykového predmetu. Efektívnym modelom je však aj tandem a spolupráca učiteľa cudzieho jazyka a učiteľa nejazykového predmetu. V tomto prípade však musí manažment školy disponovať s veľmi dobrou logistikou rozvrhov tak, aby dokázali nájsť spoločný čas, žiakov/študentov a priestory, či už na CLIL hodinu alebo blokové CLIL vyučovanie.
Plánovanie CLIL hodín je náročnejšie kvôli rôznorodosti tém/predmetov/oblastí, nedostatkom špecifických učebných materiálov a časovej náročnosti kvôli spolupráci učiteľa jazyka a predmetu. Tak ako ciele sú v CLIL vyučovaní jazykové a obsahové, aj hodnotenie je duálne, prevláda však hodnotenie osvojenia odborných poznatkov nad jazykovými schopnosťami. Jazykové kompetencie sa hodnotia veľmi citlivo smerom k budovaniu zdravého jazykového sebavedomia, s prihliadaním viac na fluentnosť ako na presnosť v odborných témach. Niektoré príklady z praxe poukazujú na výhody formatívneho hodnotenia, ktoré je v CLIL hodinách oveľa efektívnejšie ako známkovanie, prípadne využiť možnosť neklasifikovania vôbec.
Niektoré zahraničné inštitúcie majú CLIL ako výberový predmet pre žiakov, ktorí sú jazykovo nadanejší. Východiská vyučovania v CLIL však nevymedzujú žiadne špeciálne kritériá na CLIL žiaka. Každý, kto sa učí cudzí jazyk a absolvuje bežné vzdelávanie v škole, sa dokáže aktívne zapájať aj na hodinách CLIL.
CLIL možno zaradiť flexibilne a postupne, podľa typu školy, jazykovej úrovne a dostupnosti odhodlaných a kompetentných učiteľov:
Základná škola (3. cyklus):
Stredná škola:
Pedagogickí zamestnanci:
Rozdiely v aplikácii CLIL podľa typu školy/zariadenia:
Typ zariadenia Forma aplikácie CLIL
ZŠ (2. cyklus)
Krátke úseky vyučovania v cudzom jazyku, používanie vizuálnej podpory a gest
ZŠ (3. cyklus)
CLIL bloky napr. v prírodovedných predmetoch/výchovách/matematike,.., CLIL projekty
Stredná škola
Čiastočne alebo úplne vedené hodiny predmetu v cudzom jazyku, CLIL predmety – odborné (ekonomické, technické, v oblasti služieb)
Spôsob zavádzania inovácie
Na úspešné zavedenie CLIL inovácie do výchovno-vzdelávacieho procesu musí pedagogický zamestnanec, škola alebo školské zariadenie realizovať nasledovné konkrétne kroky, ktoré vedú k dosiahnutiu želanej zmeny:
Kroky na úrovni pedagogického zamestnanca:
1. Získanie odborných kompetencií
2. Príprava vyučovacích materiálov
3. Spolupráca s kolegami
4. Pravidelná reflexia a hodnotenie pokroku
Kroky na úrovni školy alebo školského zariadenia:
1. Zaradenie CLIL do ŠkVP
2. Zabezpečenie jazykovej a didaktickej podpory učiteľov
3. Vytvorenie tímu CLIL koordinátorov
4. Získavanie spätnej väzby a evaluácia výsledkov
Spolupráca s externými subjektmi (ak je potrebná):
Ak škola nemá dostatočné kapacity, odporúča sa spolupráca s nasledujúcimi organizáciami:
Personálne zabezpečenie
Pedagogický zamestnanec:
1. učiteľ cudzieho jazyka, učiteľ odborného/všeobecno-vzdelávacieho predmetu, triedny učiteľ (v nižších ročníkoch)
Podmienka: Musí spĺňať kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch.
2. Jazykovú spôsobilosť:
minimálne úroveň B2 podľa SERR (Spoločného európskeho referenčného rámca) v príslušnom cudzom jazyku,
3. Metodickú a CLIL špecializáciu:
absolvovanie ďalšieho vzdelávania alebo kurzu/metodického školenia so zameraním na CLIL
Odporúčané vzdelávanie:
univerzity – pregraduálna príprava budúcich učiteľov v CLIL metodike,
CLIL aktualizačné vzdelávanie – Regionálne centrum podpory učiteľov Nitra a Zlaté Moravce,
CLIL in Practice / CLIL Essentials Odborné školenie British Council, Goethe-Institut
CLIL Methodology for Teachers Kurz/online kurz flexibilný (modulový) FutureLearn, Erasmus+ KA1 partneri
CLIL ako súčasť inkluzívneho vzdelávania
Aktualizačné/inovačné vzdelávanie/vzdelávací kurz Regionálne centrum pre podporu učiteľov (RCPU), NIVAM, alebo iné akreditované vzdelávacie inštitúcie.
Priestorové zabezpečenie
Materiálno-technické zabezpečenie
Zavedenie CLIL nevyžaduje špeciálne priestory, ale vyžaduje:
metodické materiály a pomôcky v cudzom jazyku, vizuálne a digitálne podporujúce prvky, aktívne využitie technológií, flexibilitu priestorového usporiadania triedy.
Odporúčané sú metodické príručky a manuály CLIL, napr.:
„The CLIL Resource Pack“ (Peachey & Dale), „CLIL Activities“ (Coyle, Hood, Marsh). Dvojjazyčné pracovné listy a tematické výukové materiály, obrazové, názorné a manipulačné pomôcky, ktoré podporujú porozumenie (tzv. „visual scaffolding“). Digitálne nástroje na tvorbu prezentácií, interaktívnych cvičení (Kahoot, Wordwall, Quizlet, Canva, Genially).
Ideálne technické vybavenie (je však nahraditeľné aj ľudským potenciálom):
Interaktívna tabuľa alebo projektor – pre vizualizáciu obsahu, videí, animácií. Počítač/tablet pre učiteľa a žiakov – pre prístup k online obsahu a úlohám. Slúchadlá s mikrofónom – najmä pri individuálnej práci s autentickým audiovizuálnym materiálom. Softvér na tvorbu CLIL materiálov – Canva, PowerPoint, Padlet, Book Creator. Knižnica so zdrojmi v cudzom jazyku (napr. encyklopédie, časopisy, zjednodušené texty pre rôzne ročníky). Tematické CLIL balíčky podľa predmetov (napr. „Plants and Animals“, „Solar System“, „Recycling“).
Iné požiadavky a kroky
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
Z praxe uvádzame školy, s ktorými úzko spolupracujeme v rámci projektu VEGA 1/0218/24 Gramotnosť a kritické myslenie v kontexte bilingválneho vzdelávania (hlavný riešiteľ – Kováčiková Elena, Pedagogická fakulta UKF) a tieto súhlasili so zverejnením (škôl je však na Slovensku oveľa viac):
ZŠ Tulipánova Nitra
https://zstulipanova.edupage.org/about/?eqa=dGV4dD10ZXh0L2Fib3V0JnN1YnBhZ2U9NSZza2dkeWVhcj0yMDI0
ZŠ Nábrežie mládeže, Nitra:
https://zsnm.edupage.org/text11/
Ďalšia literatúra ohľadom zavádzania CLILu:
učebné texty o CLIL vydané za posledných 10 rokov
publikácie o CLIL v praxi:
CLIL v matematike:
https://kittividermanova.webnode.sk/clil-vo-vyucovani-matematiky/
https://www.km.fpvai.ukf.sk/publication/127/
Skúsenosti s implementáciou CLIL metódy na základnej škole = Experience with Implementation of CLIL Method at Primary School / Barbora Tokárová – Zita Jenisová ; recenzent: Beáta Brestenská, Hana Čtrnáctová, 2020.
In: 15. medzinárodná konferencia študentov doktorandského štúdia v oblasti teórie prírodovedného vzdelávania : zborník príspevkov z konferencie, Komárno 22. – 23. 11. 2019. – Komárno : Univerzita J. Selyeho, 2020. – ISBN 978-80-8122-349 – 5, S. 123-134.
ZŠ Makovičky, Nitra: zsmakovicky.sk
Hlavná riešiteľka je aj riešiteľkou medzinárodného výskumného projektu COST -Towards bi- and multilingual disciplinary literacies, kde si riešitelia zo 40 krajín aktívne zdieľajú výskumné výstupy zo štúdií a riešenia zavádzania CLIL vyučovania do vzdelávacej praxe.
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.