Je potrebné učiť deti kriticky myslieť už na 1. stupni základnej školy? Prieskum platformy Mediálna gramotnosť+ zisťoval postoje, skúsenosti a potreby pedagógov naprieč Slovenskom. Téma je aktuálna aj v kontexte prebiehajúcej kurikulárnej reformy, v ktorej sa kritické myslenie objavuje ako jedna z kľúčových spôsobilostí. Do prieskumu sa zapojilo 100 učiteľov a učiteliek zo všetkých krajov Slovenska, z ktorých viac ako 80 % pôsobí na 1. stupni ZŠ.
„Našou snahou bolo otvoriť odbornú aj verejnú debatu o cielenej podpore kritického myslenia už u detí mladšieho školského veku. Uvedomujeme si, že na hlbšiu analýzu by bola potrebná rozsiahlejšia vzorka, no zámerom tohto prieskumu bolo predovšetkým podnietiť diskusiu a získať reálne podnety z praxe,“ uvádza Viktória Norisová, koordinátorka platformy Mediálna gramotnosť+ z Rady pre mediálne služby.
Kritické myslenie áno – ale čo to vlastne znamená?
Téma rozvíjania kritického myslenia už u najmladších žiakov nachádza medzi učiteľmi širokú podporu – takmer všetci respondenti/-ky (96 %) súhlasili s tým, že sa jej treba venovať už na 1. stupni ZŠ.
„Kritické myslenie vnímam ako celoživotný proces. Nezahŕňa iba diskusiu o konšpiráciách, faktoch a názoroch, ktoré samozrejme, deti mladšieho školského veku ešte nezvládnu. Je to aj spôsobilosť prehodnocovať to, čo počujem napríklad v rovesníckej skupine, porovnať to s vlastným názorom a zaujať postoj podložený argumentmi. V slovenskom prostredí sa o kritickom myslení hovorí najmä v kontexte starších žiakov, ale tí už prichádzajú s určitými návykmi a názormi z domáceho prostredia, o ktorých už často nie sú ochotní komunikovať, rovnako tak ani rozmýšľať o zmene,“ približuje spoluautorka prieskumu a členka platformy Alena Rapčan Štrompová, ktorá sa problematike venovala v rámci ročného vzdelávacieho programu v Komenského inštitúte.
Výsledky prieskumu ukázali, že kritické myslenie je v školskom prostredí vnímané veľmi rôznorodo. Učitelia si ho najčastejšie spájali s prácou s informáciami, schopnosťou vyjadriť a obhájiť vlastný názor, pohľadom z viacerých uhlov či s riešením problémov. Väčšina učiteľov ponúkla vlastnú interpretáciu – často vychádzajúcu z praktických skúseností alebo individuálneho porozumenia.
Metódy v praxi: Od hypotéz až po rozprávkové postavy
Len 17 % respondentov/-iek uviedlo, že s metódami kritického myslenia pracujú systematicky a pravidelne. Väčšina k téme pristupuje skôr intuitívne, pričom čerpá najmä z vlastnej pedagogickej skúsenosti. V praxi to vyzerá rôzne: žiaci porovnávajú protichodné správy, rozlišujú medzi faktom a názorom, premýšľajú nad správaním postáv v rozprávkových príbehoch, formulujú hypotézy alebo obhajujú svoje riešenie matematických úloh.
Učitelia nie sú jednotní v názore na to, ako by mal byť rozvoj kritického myslenia systematicky uchopený. S myšlienkou zavedenia samostatného predmetu súhlasí alebo skôr súhlasí vyše polovica respondentov. Zvyšná časť však uprednostňuje integrovaný prístup, ktorý by nezvyšoval záťaž a využíval existujúci priestor v rámci bežných predmetov. “Mnohé príklady ukazujú, že rozvíjanie kritického myslenia môže byť účinné naprieč rôznymi predmetmi a že najmä kombinácia rôznych metód k nemu môže výrazne prispieť. Učiteľ v tomto procese nepodáva hotové poznatky, ale vytvára bezpečné prostredie, v ktorom sa deti učia premýšľať, klásť otázky a s rešpektom vyjadrovať svoje názory,” doplnila Petra Macková, spoluautorka prieskumu a analytička v Rade pre mediálne služby.
Čo učiteľom chýba?
Z výpovedí vyplýva, že najčastejšími bariérami v rozvíjaní kritického myslenia sú nedostatok metodických materiálov (38 %) a obava, že nestihnú prebrať všetko učivo (28 %). Pedagógovia/-ičky by ocenili najmä praktické príručky, krátke školenia, otvorené hodiny či komunitné stretnutia. Preferujú formy, ktoré sú dobre uchopiteľné, efektívne a časovo zvládnuteľné. Viacerí zároveň zdôraznili, že najviac im pomáha, keď si môžu konkrétnu metódu vyskúšať priamo na svojej hodine, so svojimi žiakmi.
„Celoslovenský prieskum priniesol takmer totožné výsledky ako u nás v škole. Vnútorne ma utvrdil v presvedčení, že učitelia sú otvorení novým témam a rozvíjaniu kritického myslenia, ale najefektívnejšou cestou je pre nich zažiť si konkrétne aktivity a metódy priamo v triede,“ uzatvára Alena Rapčan Štrompová, ktorá pôsobí ako pedagogička na ZŠ Ľ. Fullu v Košiciach.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Používame cookies Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Tieto súbory cookie sú nevyhnutné na to, aby sme vám mohli poskytovať služby dostupné prostredníctvom našej webovej stránky a aby ste mohli používať určité funkcie našej webovej stránky.
Bez týchto súborov cookie vám nemôžeme poskytnúť určité služby na našom webe.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Tieto súbory cookie sa používajú na to, aby vám poskytli osobnejšie prostredie na našej webovej stránke, a na zapamätanie si rozhodnutí, ktoré urobíte pri používaní našej webovej stránky.
Napríklad môžeme použiť funkčné cookies na zapamätanie vašich jazykových preferencií alebo na zapamätanie vašich prihlasovacích údajov.
Tieto súbory cookie sa používajú na zobrazovanie reklám, ktoré by vás mohli pravdepodobne zaujímať na základe vašich zvykov pri prehliadaní.
Tieto súbory cookie, ktoré slúžia pre náš obsah a/alebo poskytovateľov reklám, môžu kombinovať informácie zhromaždené z našej webovej stránky s ďalšími informáciami, ktoré nezávisle zhromaždili, týkajúce sa aktivít vášho webového prehliadača v rámci ich siete webových stránok.
Ak sa rozhodnete odstrániť alebo zakázať tieto súbory cookie pre zacielenie alebo reklamu, stále sa vám budú zobrazovať reklamy, ktoré však pre vás nemusia byť relevantné.