Využitie edukačného portálu Viki vo výučbe matematiky v 1. cykle

Ilustračný obrázok k portálu Viki

Podľa nového ŠVP vo vzdelávacej oblasti Matematika a informatika vyučovacieho predmetu matematika je vo vzdelávacích štandardoch matematiky 1. cyklu stanovených 7 špecifických cieľov a k nim prislúchajúce výkonové štandardy.

Akými digitálnymi vzdelávacími materiálmi matematiky možno naplniť tieto výkonové štandardy z matematiky pre 1. cyklus?

Pripravili sme pre vás výber videí, pracovných a metodických listov, ktoré sú voľne dostupné na edukačnom portáli Viki a môžu vám pomôcť pri vyučovaní matematiky v 1. cykle.

Pre lepšiu prehľadnosť a orientáciu v nich sú tematicky priradené k jednotlivým výkonovým štandardom matematiky v 1. cykle.

V knižnici v sekcii EDU TV – Školský klub sa nachádzajú videá a pracovné listy z matematiky a v sekcii Metodický materiál – ŠPÚ – Základná škola možno nájsť pracovné a metodické listy z matematiky, ktorými sa napĺňajú tieto výkonové štandardy pre 1. cyklus:

Výkonové štandardy:

  • používať prirodzené čísla do 10 000 v rôznych kontextoch a aplikovať poznatky z numerácie do 10 000 pri riešení úloh
  • sčitovať a odčitovať prirodzené čísla v obore do 1 000 s použitím pamäťových, písomných a elektronických algoritmov, použitím vlastností operácií a vzťahov medzi nimi
  • vykonávať násobenie a delenie v obore do 100 aj mimo oboru násobilky využitím algoritmov vlastností operácií a vzťahov medzi nimi a pracovať so zlomkami na prípravnej úrovni

Učebné zdroje na portáli Viki:

Čísla do 10 – manipulatívne činnosti s obrázkami rovinných útvarov (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami s obrázkami rovinných útvarov sčitujú a odčitujú do 6, rozkladajú číslo 6, porovnávajú, násobia a delia. K dispozícii sú aj 2 pracovné listy.

Čísla do 10 – manipulatívne činnosti s predmetmi (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami s predmetmi, znakmi, symbolmi rôznymi spôsobmi usporiadajú 7 predmetov, znakov, symbolov; manipulatívnymi činnosťami so štvorcami a použitím štvorcovej siete násobia a delia; rozhodujú o pravdivých a nepravdivých tvrdeniach týkajúcich sa násobkov 5. K dispozícii sú aj 2 pracovné listy.

Čísla do 10 – manipulatívne činnosti s peniazmi (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami s peniazmi riešia slovné úlohy na sčítanie a odčítanie do 7, násobenie a delenie. K dispozícii je aj pracovný list.

Radové číslovky (odkaz na Viki)

Žiaci sa vo videu oboznámia s číselnými radmi základných i radových čísloviek, orientujú sa v vzostupnom/zostupnom číselnom rade, používajú pojmy súvisiace s orientáciou v číselnom rade (pred, za, hneď pred/za, predposledný, posledný, nasledujúci, predchádzajúci); násobia a delia v obore násobilky – v číselnom rade určujú násobky čísla 2, 3, 4, 5 a 6. K dispozícii je aj pracovný list.

Nepriamo sformulované úlohy (odkaz na Viki)

Žiaci sa v metodickom liste oboznámia s teóriou a 2 riešenými slovnými úlohami, ktoré sú nepriamo formulované a v ktorých využijú sčítanie, odčítanie a násobenie.

Nepriamo sformulované úlohy 1 (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 10 neriešených slovných úloh, ktoré sú nepriamo formulované a v ktorých využijú sčítanie a odčítanie.

Nepriamo sformulované úlohy 2 (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 11 neriešených slovných úloh, ktoré sú nepriamo formulované a v ktorých využijú sčítanie, odčítanie, prípadne delenie.

Nepriamo sformulované úlohy 3 (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 10 neriešených slovných úloh, ktoré sú nepriamo formulované a v ktorých využijú sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie.

Výkonový štandard:

  • používať jednoduché tabuľky a grafy na zber, triedenie, usporiadanie, zaznamenávanie a správnu interpretáciu údajov v reálnom živote a v aplikačných úlohách

Učebné zdroje na portáli Viki:

Tabuľka (odkaz na Viki)

Žiaci sa vo videu orientujú v tabuľke, identifikujú riadok, stĺpec, údaj; pracujú s tabuľkou a sudoku, dopĺňajú do tabuľky chýbajúce údaje, dopĺňajú chýbajúce čísla podľa logického usporiadania. K dispozícii je aj pracovný list a 2 pomôcky.

Výkonový štandard:

  • používať jednoduché tabuľky a grafy na zber, triedenie, usporiadanie, zaznamenávanie a správnu interpretáciu údajov v reálnom živote a v aplikačných úlohách

Učebné zdroje na portáli Viki:

Tabuľka (odkaz na Viki)

Žiaci sa vo videu orientujú v tabuľke, identifikujú riadok, stĺpec, údaj; pracujú s tabuľkou a sudoku, dopĺňajú do tabuľky chýbajúce údaje, dopĺňajú chýbajúce čísla podľa logického usporiadania. K dispozícii je aj pracovný list a 2 pomôcky.

Postupnosti (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami so znakmi, symbolmi, číslami a obrázkami identifikujú pravidlo vytvorenia postupnosti, správne dopĺňajú postupnosti. K dispozícii je aj pracovný list.

Výkonový štandard:

  • opísať jednoduché pozorované závislosti z reálneho života, vysvetliť ich, modelovať a používať v každodennom živote

Učebné zdroje na portáli Viki:

Čas (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu riešia úlohy súvisiace s orientáciou v čase. K dispozícii je aj pracovný list.

Finančná gramotnosť (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami s centami riešia nerovnice – porovnávajú o koľko viac alebo menej, zapisujú pomocou relačných znakov; riešia slovné úlohy na násobenie a delenie – porovnávajú koľkokrát viac alebo menej, pracujú s centami. K dispozícii je aj pracovný list.

Výkonové štandardy:

  • rozlišovať, pomenovať, opísať, vymodelovať, skladať a rozkladať jednoduché rovinné útvary, nachádzať ich reprezentácie v realite a vykonávať jednoduché geometrické konštrukcie pomocou pravítka, kružidla alebo iných (vrátane digitálnych) nástrojov
  • rozlišovať, pomenovať, vymodelovať a opísať jednoduché priestorové útvary, nachádzať ich reprezentácie v realite, skladať a rozkladať priestorové útvary

Učebný zdroj na portáli Viki:

Geometria – rovinné útvary a telesá (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu pracujú s rovinnými útvarmi (trojuholník, štvorec, obdĺžnik, mnohouholníky) a telesami. K dispozícii sú aj 3 pracovné listy.

Výkonové štandardy:

  • orientovať sa v rovine, v priestore a používať prirodzený aj symbolický jazyk na určenie polohy a hľadanie cesty
  • rozoznávať jednoduché reálne orientačné situácie a riešiť ich pomocou algoritmických postupov

Učebné zdroje na portáli Viki:

Geometria (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami s kockami ako vianočnými darčekmi identifikujú vrchol, hranu a stenu kocky, stavajú rôzne stavby z kociek. K dispozícii je aj pracovný list.

Geometria – určovanie polohy (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami s kockami určujú polohu geometrických útvarov v priestore, umiestňujú ich podľa pokynov (vpravo, vľavo, hore, dole, nad, pod, do, na, pred, za, vedľa, medzi, vpredu, vzadu); zmenšujú a zväčšujú rovinné útvary (štvorec, obdĺžnik) v štvorcovej sieti. K dispozícii je aj pracovný list.

Obrázok v štvorcovej sieti (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 3 neriešené úlohy, ktorých cieľom je do štvorcovej siete zakresliť obrázok podľa šípok, pričom 1. šípka je v obrázku vyznačená; hotový obrázok je potrebné pomenovať a vyfarbiť.

Stavba z kociek 1 (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste hrajú si hru s kockami – stavajú stavby z kociek na základe slovného popisu.

Stavba z kociek 2 (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 2 neriešené úlohy, ktorých cieľom je určiť počet kociek v stavbách ako aj priradiť stavby k pohľadom zhora.

Hracia kocka (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 2 neriešené úlohy, ktorých cieľom je oboznámiť sa s rôznymi sieťami kocky.

Stavba z kociek 3 (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 1 neriešenú úlohu, ktorej cieľom je určiť počet kociek v stavbách ako aj priradiť pohľady zhora k stavbám.

Podobné obrazy (odkaz na Viki)

Žiaci v pracovnom liste riešia 3 neriešené úlohy, ktorých cieľom je nakresliť obrázok do väčšej štvorcovej siete ako aj nakresliť obrázok do štvorcovej siete tak, aby bol dvakrát väčší alebo menší.

Geometria – osová súmernosť (odkaz na Viki)

Žiaci sa vo videu manipulatívnymi činnosťami s osovo súmernými obrázkami a osovo súmernými útvarmi (kruh, štvorec a obdĺžnik) oboznámia s osovou súmernosťou; merajú úsečky a používajú jednotky dĺžky. K dispozícii sú aj 2 pracovné listy.

Výkonový štandard:

  • používať elementárne poznatky z logiky a množín v konkrétnych situáciách na riešenie jednoduchých matematických úloh na prípravnej úrovni

Učebný zdroj na portáli Viki:

Geometria – kvantifikované výroky (odkaz na Viki)

Žiaci vo videu manipulatívnymi činnosťami s geometrickými útvarmi (trojuholník, kruh, štvorec, obdĺžnik) používajú kvantifikované výroky; určujú násobok dĺžky úsečky ako strany trojuholníka, štvorca a obdĺžnika. K dispozícii je aj pracovný list.

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku