Všetky deti môžu bádať: Bádateľsky orientované vzdelávanie (aj) s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany príručky

Ako na bádateľské učenie (sa) so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia? Tipy, odporúčania a návrhy konkrétnych aktivít prináša metodická príručka od DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie.

Príručka Všetky deti môžu bádať predstavuje zrozumiteľné návody na bádateľské postupy pre deti zo znevýhodneného prostredia. Nejde v nich o poľavenie z náročnosti, skôr o snahu deťom proces poznávania čo najviac sprístupniť. Metodika zohľadňuje kultúrny kontext a vnáša do vyučovania aj prvky umenia – výtvarnú tvorbu, poéziu či príbehy.

Aktivity na témy voda, mesto/obec, klíma a záhrada sú v príručke navrhnuté tak, aby boli vhodné aj pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Dizajn pracovných listov je zámerne minimalistický – bez rušivých grafických prvkov, ktoré by mohli odpútavať pozornosť. Každá aktivita obsahuje podrobný návrh krokov od motivácie, cez tvorbu hypotéz, pozorovanie a experiment, až po záver a reflexiu, aby učiteľkám a učiteľom uľahčila ich praktické využitie.

Bádateľské vzdelávanie s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia

Bádateľsky orientované vzdelávanie (BOV) je prístupom, ktorý kladie dôraz na aktívne objavovanie, experimentovanie a kritické myslenie žiakov. Základom je skúmanie reálneho sveta okolo nás, kladenie otázok, hľadanie odpovedí a vyvodzovanie záverov na základe dôkazov. Tento spôsob učenia podporuje schopnosť riešiť problémy, spolupracovať, samostatne myslieť a prijímať zodpovednosť za vlastné učenie, teda rozvíja kľúčové kompetencie žiakov.

Deťom zo znevýhodneného prostredia ponúka takýto prístup šancu uspieť. Vytvára prostredie, kde sa neráta len správna odpoveď, ale aj cesta, ktorou k nej žiak dôjde. Umožňuje deťom rozvíjať svoje silné stránky, získať pozitívnu skúsenosť s učením, objavovať vlastné schopnosti a získať dôveru vo vlastný potenciál.

Jednotlivé aktivity v príručke sú spracované v jednotnej štruktúre, aby pedagógom uľahčili prípravu a realizáciu hodiny:

  • Ciele z pohľadu žiaka – čo sa žiak naučí, čo objaví alebo pochopí.
  • Opis aktivity – stručný prehľad, o čom lekcia je a aké kroky budú žiaci vykonávať.
  • Pomôcky – zoznam materiálov potrebných na realizáciu.
  • Trvanie – odporúčaný čas na aktivitu, spravidla 1–2 vyučovacie hodiny.
Obrázok: Zoznam aktivít k témam v príručke
Zoznam aktivít k jednotlivých témam v príručke

Každá aktivita obsahuje aj teoretický úvod pre pedagóga, ktorý poskytuje základné poznatky potrebné pre pochopenie témy, a postup podľa krokov bádateľského cyklu:

  1. Motivácia a kladenie otázok
  2. Tvorba predpokladu (hypotézy)
  3. Pokus alebo pozorovanie
  4. Závery a prezentácia
  5. Reflexia

Väzba na ŠVP

Aktivity z metodickej príručky sú využiteľné najmä pri dosahovaní cieľov vzdelávacej oblasti človek a príroda a to už od 1. cyklu základného vzdelávania.

Bádateľské vzdelávanie má však prirodzene medzipredmetový charakter. Bádateľská otázka často vedie žiakov k prepájaniu vedomostí z prírodovedných predmetov, matematiky, geografie, ale aj slovenského jazyka, či výtvarnej výchovy. Napríklad skúmanie vody môže zahŕňať meranie a zaznamenávanie údajov (matematika), skúmanie vlastností vody (fyzika), diskusiu a písanie o postupe bádania (jazyk a komunikácia), ako aj vytvorenie prezentácie alebo modelu (výtvarná výchova, informatika). Takéto prepájanie umožňuje žiakom vidieť zmysel učenia a aj si lepšie osvojovať poznatky.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?