Dátum zápisu: 20.3.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Vizuálna technika učenia je inovatívna metóda vzdelávania, ktorá mení elementárny spôsob edukácie v primárnom a predprimárnom vzdelávaní. Pri používaní vizuálnej techniky učenia dochádza počas vzdelávacieho procesu k simultánnemu prepájaniu viacerých zmyslov v dôsledku čoho sa eliminuje mechanické memorovanie počas výučby.
Názov: Wintrend, s. r.o.
Sídlo: Sabinovská 8 Bratislava 82102
IČO: 44725710
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Mária Zimová
Webová stránka: www.trochainak.sk
Druh inovácie:
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania:
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia:
materská škola, základná škola (1. cyklus), školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, školský klub detí, centrum voľného času, diagnostické centrum, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávania:
Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:
intaktná skupina žiakov, žiaci so sluchovým postihnutím, žiaci s poruchami učenia
Vizuálna technika učenia je metóda, ktorá je zakomponovaná v edukačných pomôckach TROCHA INAK. Abeceda TROCHA INAK slúži na vyvodzovanie foném, výučbu abecedy a splnenie obsahových štandardov v 1. cykle primárneho vzdelávania.
Nejde o štandardnú výučbu, ktorá bola doposiaľ zameraná na fonetickú zhodu písmena a ilustrácie. Pri metóde Vizuálnej techniky učenia je okrem fonetickej zhody súčasťou vyučovacieho procesu vizuálna zhoda písmena a ilustrácie (samotný tvar ilustrácie je zhodný s tvarom grafémy + samotná graféma je prirodzenou súčasťou nápovedného obrázka).
Použitie Vizuálnej techniky učenia pri výučbe číslic, je zamerané na uvedomovanie si kvantitatívnej hodnoty čísla prostredníctvom nápovedného obrázka, ktorý je vizuálne rovnaký s tvarom číslice, pričom súčasne nápovedný obrázok obsahuje fixne danú, NEMENNÚ hodnotu čísla (napr. Číslo 2 stvárňuje ilustrácia labute. Tvar nápovedného obrázka labute je vizuálne zhodný s tvarom číslice. A samotná ilustrácia labute v sebe ukrýva NEMENNÚ hodnotu číslice 2, t.j. formou nápovednej otázky na určenie hodnoty čísla: „Koľko má labuť krídel?“)
Vizuálna technika učenia sa ukazuje ako významný prvok, ktorý pozitívne ovplyvňuje:
Z praxe sa potvrdzuje, že Vizuálna technika učenia výrazne stimuluje potenciál žiaka vo vzťahu k elementárnej gramotnosti a vo vzťahu k základným matematickým zručnostiam.
Z praxe sa taktiež potvrdzuje opodstatnenosť a potreba použitia Vizuálnej techniky učenia v predprimárnom vzdelávaní a primárnom vzdelávaní (1. cyklus).
Vizuálna technika učenia sa preukázala v praxi taktiež ako vhodná metóda aj pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (poruchy učenia, autizmus, Downov syndróm, sluchové postihnutie).
Výhodou Vizuálnej techniky učenia je aj jej možnosť využitia pri posilnení medzipredmetových vzťahov vo vyučovacom procese. Vizuálna technika sa taktiež v praxi osvedčila pri realizácií depistáží.
Vzhľadom k tomu, že pri používaní Vizuálnej techniky učenia dochádza k výraznému posilneniu fonematického a fonologického uvedomovania sa táto metóda osvedčila aj v logopedickej praxi.
Spôsob zavádzania inovácie:
Zavedenie metódy VIZUÁLNEJ TECHNIKY UČENIA je možné realizovať používaním edukačných pomôcok TROCHA INAK vo vyučovacom procese. Ako podporný mechanizmus k edukačným pomôckam TROCHA INAK je k dispozícií voľne šíriteľná metodika používania pomôcok TROCHA INAK formou edukačných úloh. V prípade potreby poskytujeme pedagógom pri používaní Vizuálnej techniky učenia vo vyučovacom procese podporné konzultácie.
Personálne zabezpečenie:
Metódu Vizuálnej techniky učenia v praxi realizuje pedagóg.
Priestorové zabezpečenie
Pri zavádzaní metódy Vizuálnej techniky učenia do vyučovacieho procesu je postačujúce štandardné materiálno-technické a priestorové vybavenie školy.
Materiálno-technické zabezpečenie
Metóda Vizuálnej techniky učenia sa aplikuje do vyučovacieho procesu prostredníctvom edukačných pomôcok TROCHA INAK.
Inováciu používa:
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe:
S vizuálnou technikou učenia máme pozitívne skúsenosti. Edukačné pomôcky TROCHA INAK používame hlavne pri edukačných aktivitách zameraných na rozvoj jazyka, reči a slovnej zásoby. Dychovú a artikulačnú rozcvičku, ktorá je súčasťou Logopédie TROCHA INAK využívame aj počas hudobnej výchovy.
Deti s kartičkami radi pracujú s chuťou aj samostatne. Radi si obkresľujú čísla, ktoré sú na edukačných kartičkách. Pomocou vizuálnej a kvantitatívnej zhody, ktorá je medzi číslom a ilustráciou si deti dokážu utvárať predstavu početnosti daného čísla.
Mgr. Mária Betinská, pedagóg, MŠ Veľká Čierna
S vizuálnou technikou učenia sme spokojní a oceňujeme jej efektivitu. Napríklad písmeno C je okrúhle ako cibuľa a zároveň je súčasťou ilustrácie cibule. Tvar písmena a tvar ilustrácie je rovnaký a tak si deti vďaka vizuálnej zhode písmena a ilustrácie bez problémov dokážu osvojiť a zapamätať nové písmeno.
Myslenie detí je spojené s vizuálnymi predstavami a preto vizuálna technika učenia je veľkým prínosom v procese edukácie detí.
Deťom sa ilustrácie veľmi páčia a radi obťahujú jednotlivé tvary písmen priamo na edukačnej kartičke. Samotné básničky, ktoré sa nachádzajú na zadnej strane edukačných kartičiek používame aj na ranných hrách. Pozitívne hodnotím aj variabilitu edukačných úloh, ktoré sa dajú s edukačnými kartičkami praktikovať.
Bc. Andrea Lörincová, pedagogička, ZŠ s MŠ Veľký Kýr
S vizuálnou technikou učenia abecedy sme maximálne spokojní. Umožňuje deťom pochopiť abstraktné pojmy konkrétnou zmyslovou skúsenosťou. Edukačné kartičky využívame v maximálnej miere. Vzhľadom k tomu, že vyučujeme na princípoch Montessori pedagogiky nám Abeceda TROCHA INAK do nášho konceptu zapadá a je rovnako efektívna v procese výučby.
Mgr. Katarína Kukoľová, pedagogička, MŠ Monte DETSKÝ SVET, Prešov
Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) je v súlade s cieľmi a s obsahom Štátneho vzdelávacieho programu ponúka aktívne objavovanie, hľadanie, vytváranie verbálnych textov ako základov gramotnosti. Pomáha žiakom postupne sa posunúť od úrovne naivného čitateľa k čítaniu s porozumením. Podporuje komunikačné zručnosti. Je vhodnou pomôckou aj pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Jednotlivé ilustrácie sú čisté, bez vedľajších vizuálnych rušivých podnetov a sú v súlade s realitou, s ktorou sa žiaci bežne stretávajú. Vizuálne a zvukové spojenie je umocnené veršovaným príbehom. Básničky sú jednoducho a ľahko zapamätateľné. Pre žiaka sú pozitívnou motiváciou, poskytujú príležitosť identifikovať riadok, vetu, slabiku, písmeno, podporujú a rozvijú plynulosť reči a slovnú zásobu, sluchovú pamäť a sluchové vnímanie, zrakovú pamäť a zrakové vnímanie, koncentráciu a pozornosť, podporujú mentálny vývoj.
Text je čitateľný, je zvolená správna veľkosť písma.
Učiteľ môže podľa uváženia využívať karty na viacerých vyučovacích predmetoch a prepájať niektoré témy, čím sú podporované medzipredmetové vzťahy. Používanie kartičiek na hodinách je krokom k aktivácii žiakov, prispieva k oživeniu práce na hodinách a rozvíjaniu individuálnych učebných možností.
PaedDr. Marta Kolčáková, pedagogička, ZŠ s MŠ Sibírska, Bratislava
Hoci je obsah edukačných kartičiek Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) upriamený najmä na nenásilné oboznámenie sa s písmenami abecedy, podporuje aj rozvoj komunikačných kompetencií detí predškolského veku vo všetkých jazykových rovinách. A to nielen vo vzdelávacej oblasti – JAZYK A KOMUNIKÁCIA, ale vo viacerých vzdelávacích oblastiach súčasne. Autori totiž rešpektujú skutočnosť, že jednotlivé zložky jazyka je potrebné chápať, rozvíjať a hodnotiť vo vzájomných súvislostiach, vo všetkých vzdelávacích oblastiach. Prostredníctvom vizualizácie, zážitkového a intuitívneho učenia sú deti motivované k zmysluplnému využívaniu jazyka v prirodzenom prostredí a v každodennej komunikácií.
Jednotlivé kartičky sú založené na vizualizácii, vizuálnej a fonematickej zhode písmena a obrázku, čo robí túto pomôcku jedinečnou a zmysluplnou.
Oceňujem vysokú úroveň motivačných básničiek, umiestnených na zadnej strane kartičky. Každá báseň je obsahovo zhodná s výstižnou ilustráciou daného písmena.
Plnením variabilných úloh (zverejnených na webovej stránke www.trochainak.sk) si deti precvičia správnu artikuláciu, výslovnosť hlások, hláskových skupín, ich fonematické uvedomovanie, analýzu a syntézu slov. Pomôžu deťom spoznať pestrosť jazyka, precvičiť si porozumenie textu, predčitateľskú gramotnosť. Riešením úloh prispejú tiež k rozvinutiu slovnej zásoby, vyjadrovacích schopností, logického myslenia a predstavivosti detí. Predkladané úlohy rešpektujú vekové osobnosti detí, sú v súlade s výkonovými a obsahovými štandardmi ukotvenými v Štátnom vzdelávacom programe.
Mgr. Eva Gnothová, pedagogička, MŠ P. Horova, Bratislava
Vytvorenie pomôcky na vyučovanie abecedy, ktorá má podporu nielen vo fonematickom vnímaní, ale aj v zrakovom vnímaní je prínosom.
Je dobré, že sa pri každom písmene stereotypne opakuje – nové písmeno, nápovedný obrázok, z druhej strany príbeh v básničke. Deti vedia, čo majú očakávať. Pozitívna je aj ich viacúčelovosť.
Kartičky, hlavne ich ilustrácie, sú spracované tak, že s nimi možno pracovať s deťmi v rôznych vekových kategóriách. Od materskej školy cez základné a špeciálne školy prvého a v niektorých prípadoch aj druhého stupňa.
Veľmi pozitívne hodnotím zvolený materiál, ktorý dáva dieťaťu možnosť cvičenia grafomotoriky. Deti omnoho radšej pracujú s vecami aktívne.
Didaktická pomôcka Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) je spracovaná na vysokej odbornej úrovni. Edukačné kartičky akceptujú požiadavky platného Inovovaného štátneho vzdelávacieho programu a vzdelávacích štandárd, sú prínosom pre zlepšenie vzdelávacích podmienok žiakov.
Táto metodicko-didaktická pomôcka je využiteľná v materských školách v rámci rozvíjania jazykového cítenia, prípravy na čítanie, rozvíjania slovnej zásoby, v rámci vyučovania na hodinách slovenského jazyka v primárnom vzdelávaní klasických škôl a v rôznych ročníkoch pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami aj v špeciálnych školách.
Mgr. Magdaléna Labudová, špeciálna pedagogička, ZŠ Jelenia, Bratislava
Dieťa môže písmená aj obkreslovať špeciálnou fixkou, nakoľko povrch kartičky je popisovateľný a stierateľný. Okrem senzorickej (sluchovej a zrakovej) stopy vo vnímaní tak vzniká aj grafomotorická, čo uľahčuje, urýchľuje a upevňuje proces osvojenia si jednotlivých veľkých písmen abecedy.
Pridanou hodnotou edukačných kartičiek Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) je ich použitie aj na viaceré interaktívne činnosti. Napríklad na podporu priestorovej orientácie, keď už dieťaťu známu kartičku učiteľ/rodič začlení na určité miesto medzi iné predmety v zornom poli dieťaťa a dieťa ju má rýchlo rozoznať. Zaujímavý a obohacujúci je aj nápad spojenia poznávania písmen s príbehom zo života alebo prírody. Konkrétne napr. pri písmene M a obrázku motýľa je možné vysvetliť dieťaťu jednotlivé fázy jeho vývoja.
PhDr. Katarína Zborteková, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
ABECEDU TROCHA INAK (Vizuálna technika učenia), odporúčam ako výbornú učebnú pomôcku do všetkých materských škôl, elementaristom do základných škôl, ako aj špeciálnym pedagógom a školským psychológom, ktorí môžu kartičky využívať a oživiť vlastné prístupy k deťom.
Balenie obsahuje 27 edukačných kartičiek, ktoré sú primerane veľké a najmä vysoko oceňujem ich kvalitu a pevnosť materiálu, takže sa nezničí po prvom použití. Kartičky ponúkajú pedagógom využívať zážitkové a intuitívne učenie, ako aj možnosť individuálneho prístupu k dieťaťu, v ktorom sa môže využiť osobné tempo dieťaťa, a tak mu pomôcť k dobrým výkonom v škole a úspešnosti v živote. Učebná pomôcka pomáha skĺbiť pripravenosť do školy tak vedomostnú ako aj sociálnu, nakoľko učí dieťa komunikovať a dodržiavať očný kontakt s pedagógom, a podporuje predstavivosť dieťaťa.
Malá krabička je plná múdrosti, láskavosti a najmä hravosti, ktorá posunie naše deti zase o krôčik ďalej k úspechu a spokojnosti v živote. Dáva šancu aj deťom s vývinovými alebo učebnými problémami, aby svojim vlastným osobným tempom dobehli a možno aj predbehli svojich spolužiakov.
PhDr. Gabriela Herényiová, PhD. psychologička, zameranie školská psychológia
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.