Učenie (sa) so živým dedičstvom – súbor nástrojov pre učiteľov

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany publikácie

Ak ste učiteľ, ktorého zaujíma téma živého dedičstva, príručka Učenie (sa) so živým dedičstvom – súbor nástrojov pre učiteľov je presne pre vás! Pomôže vám lepšie pochopiť, čo je nehmotné kultúrne dedičstvo, a ako ho zapojiť do vyučovania tak, aby to bavilo vás aj žiakov. Inšpirujte sa, vzdelávajte a obohaťte svoje hodiny o hodnoty a tradície, ktoré tvoria živú súčasť našej kultúry.

Príručka je slovenským prekladom publikácie Teaching and Learning with Living Heritage: A Resource Kit for Teachers (UNESCO 2021). Pôvodný anglický text obohatili odborníci na tradičnú ľudovú kultúru o články zo Slovenska, ktoré predstavujú konkrétne príklady a skúsenosti, ako sa so živým dedičstvom pracuje u nás.

Príručka je výstupom spoločnej iniciatívy UNESCO a Európskej komisie, ktorej výsledkom bol projekt 2018 – Európsky rok kultúrneho dedičstva: Zapojenie mládeže pre inkluzívnu a udržateľnú Európu

Projekt zdôrazňuje dôležitosť živého dedičstva ako nástroja na podporu kultúrnej rozmanitosti, udržateľného rozvoja a zachovania tradícií. Prostredníctvom špeciálne vyvinutých materiálov, ktoré vznikli na základe pilotných projektov, pomáha učiteľom integrovať tieto témy do výučby, čím zároveň posilňuje spojenie medzi študentmi a ich okolím, vrátane komunít nositeľov živého dedičstva. Projekt zdôrazňuje, že živé dedičstvo je dôležité nielen pre zachovanie kultúrnych tradícií, ale aj pre podporu cieľa udržateľného rozvoja číslo 4 – zabezpečiť inkluzívne a rovnocenné vzdelávanie pre všetkých a podporovať celoživotné vzdelávacie príležitosti. Učitelia a žiaci sa vďaka tomuto prístupu stávajú aktívnymi účastníkmi zachovávania a rozvoja svojho dedičstva.

Príklad dobrej praxe z príručky (Španielsko)

Kľúčovým princípom projektu je prepájanie každodenného života so vzdelávacím procesom. Učiteľom ponúka nástroje na využívanie miestnych tradícií, vedomostí a zručností pri vyučovaní rôznych predmetov. Tento prístup nielenže robí vyučovanie pútavejším, ale umožňuje deťom a mladým ľuďom porozumieť historickému a kultúrnemu pozadiu ich vlastnej komunity. Výsledkom by malo byť citlivejšie vnímanie vlastných koreňov, rešpekt voči rozmanitosti a zvýšená angažovanosť pri zachovávaní kultúrneho dedičstva.

Zapojenie do ochrany živého dedičstva má pre deti a mladých ľudí významné benefity. Učia sa kriticky myslieť, rozvíjajú kreativitu a získavajú hlbšie pochopenie svojej identity. Proces zároveň podporuje dialóg medzi generáciami, keďže deti a mládež sa často učia priamo od starších členov komunity. hodnoty udržateľného života a podporuje rešpekt voči rozmanitosti. Žiaci sú vedení k tomu, aby dedičstvo nevnímali len ako historický artefakt, ale ako živú súčasť každodenného života, ktorú treba chrániť a rozvíjať.

Príručka obsahuje materiály pre učiteľov, ktoré im pomôžu porozumieť konceptu nehmotného kultúrneho dedičstva, aby ho dokázali začleniť do svojich vyučovacích plánov. Dôležitým aspektom je pritom spolupráca s miestnymi komunitami a odborníkmi na kultúrne dedičstvo, ktorí poskytujú svoje znalosti a skúsenosti ako základ akýchkoľvek aktivít. Učitelia sa môžu učiť, ako využiť metódy participatívneho vzdelávania, ktoré zahŕňajú aktívne zapojenie žiakov do procesu ochrany a interpretácie kultúrnych tradícií.

Ilustračný obrázok: fotografia realizácie aktivít regionálnej výchove v Liptovských Sliačoch
Ilustračný obrázok z príručky: realizácia aktivít regionálnej výchovy v Liptovských Sliačoch

Materiál pre učiteľov sa v príručke skladá z niekoľkých častí. Po úvodnej stati o koncepte živého dedičstva máte možnosť zoznámiť sa s výsledkami desiatich pilotných projektov na európskych školách, kde odborníci v spolupráci s Living Heritage Entity testovali, ako živé dedičstvo môže prispieť k výučbe základných predmetov.

Metodický materiál pre učiteľov teda obsahuje desať prípadových štúdií ako príkladov úspešných projektov. Na základe nich vznikli tri praktické návody, ktorých úlohou je pomôcť záujemcom riešiť problémy, s ktorými sa môžu stretnúť, keď sa rozhodnú začleniť živé dedičstvo do svojej výučby.

V slovenskom vydaní pridali autori ešte jednu časť, a síce príklady vzdelávacích projektov na Slovensku, ktoré nám ponúkli jednak inštitúcie zaoberajúce sa primárne ochranou NKD, ako aj komunity nositeľov, ktoré reagovali na oslovenie CTĽK pri SĽUK-u. Nájdete tu aj množstvo odkazov na iniciatívy a organizácie venujúce sa regionálnej výchove na Slovensku.

Námety a inšpirácie z príručky môžete využiť pri realizácii aktivít regionálnej výchovy, ktorá je súčasťou prierezovej občianskej gramotnosti. Sú ideálnym pomocníkom pri tvorbe blokového vyučovania alebo programu tematického dňa, aktívne využívajú prvky projektového a miestne zakotveného učenia (sa).

Zároveň je možné ich implementovať do jednotlivých vzdelávacích oblastí a predmetov ako sú človek a spoločnosť, človek a svet práce, hudobná a výtvarná výchova, dejepis, geografia, občianska náuka, slovenský jazyk a literatúra. 

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?