Publikácia metodického modelu vyučovania predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra (SJSL) zameraná na rozvoj komunikačných zručností konkretizuje koncepciu a špecifiká vyučovania SJSL v školách s vyučovacím jazykom maďarským (VJM).
Zároveň rozpracováva stratégie, ciele, obsah, zásady, vyučovacie techniky, organizačné formy, vyučovacie metódy a metódy na vyučovanie slovenského jazyka ako L2. Prílohami publikácie sú vzorové ročné plány (str. 25 – 59), vybrané overené metodické listy a pracovné listy.
Metodické listy konkretizujú požiadavky z výkonového a obsahového štandardu ŠVP pre vyučovací predmet SJSL v základných školách s VJM. Obsahujú množstvo námetov na konkrétne aktivity k vybraným komunikačným témam. Z daných aktivít vyučujúci vyberá podľa vstupných determinantov (jazykové a sociálne prostredie, zloženie triedy/skupiny, vývinové osobitosti, rozumové a jazykové schopnosti žiakov, štýl učenia, osobnosť učiteľa atď.).
Pracovné listy sú prakticky orientované, učiteľ ich môže využiť priamo alebo v modifikovanej verzii na vyučovacej hodine. Aktivity uvedené v publikáciách pre nižšie ročníky vyučujúci môže aplikovať pri opakovaní a utvrdzovaní aj v 9. ročníku.