Matematika a její aplikace – online príručky projektu SYPO

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany online príručky Matematika a její aplikace

Cieľom online kabinetu Matematika a její aplikace (Projekt SYPO, Národní pedagogický institut, ČR) je inšpirovať učiteľov, ktorí premýšľajú o svojom vyučovaní a jeho vplyve na žiakov. Učiteľov, ktorí rozvíjajú matematické vedomosti a zručnosti, ale aj osobnosť svojich žiakov, ich samostatnosť, schopnosť pracovať v tíme, diskutovať, uvažovať o svojom učení, formulovať a overovať hypotézy, ich radosť z poznania.

Matematika a jej aplikácia

Online kabinet pozostáva z viacerých častí. Prvou je online metodická príručka Matematika a její aplikace, ktorá ponúka videá ukážkových hodín z reálnej triedy a inšpiruje k hlbšiemu premýšľaniu o príprave vyučovacej hodiny, formulovaní zmysluplných cieľov prepájajúcich kognitívnu a sociálnu zložku učenia, formách práce žiakov, reflexii vlastného učenia a učenia spolužiakov a mnohých ďalších oblastiach didaktiky matematiky, ktoré zasahujú do vyučovania.

Príručka je založená na konštruktivistickej koncepcie vyučovania. Tá vychádza z presvedčenia, že efektívnosť vyučovania – a najmä kľúčový vzťah žiakov k matematike – je podmienená predovšetkým mierou autonómie, ktorú učiteľ poskytuje žiakovi a triede a ktorá je založená na dôvere učiteľa v možnosti osobného rozvoja žiaka.

Príručka vychádza z konkrétnej práce učiteľa vrátane video ukážok vyučovacích hodín. Je v nej spracované všetko, čo súvisí s uvažovaním učiteľa o žiakoch, vyučovaní a príprave naň – ciele hodiny alebo jednotlivé činnosti (kognitívne a sociálne), motivácia žiakov, dôkazy o učení, formy práce, práca s chybou, reflexia hodiny, diferenciácia, hodnotenie, diskusia v triede a vypracovanie konkrétneho scenára hodiny.

V príručke je spracovaný vzdelávací obsah evidencia dát, úvod do percent, prieskum a grafy. Tematicky pokrýva ciele hodiny, dôkazy o učení, motiváciu, kolegiálnu podporu, hodnotenie, prácu s chybou, skupinovú prácu, triednu diskusiu a diferenciáciu.

Slovné úlohy

Súčasťou online kabinetu je aj samostatná príručka Slovní úlohy, ktorá sa zameriava na predškolské vzdelávanie a 1. a 2. cyklus základného vzdelávania.

Slovné úlohy sú jednou z najdôležitejších zložiek matematického vzdelávania a zároveň jednou z najnáročnejších. Slovné úlohy boli v priebehu rokov predmetom rôznych výskumov. Rôznorodosť prístupov k slovným úlohám možno pozorovať aj v školskej praxi. Túto rozmanitosť odráža aj predkladaná príručka, ktorá uvádza niekoľko možných prístupov k práci so slovnými úlohami.

Príručka tak prispieva k tomu, aby si rôzni učitelia s odlišným vyučovacím štýlom mohli nájsť prístup, ktorý je im blízky a ktorý im poskytne nové podnety a inšpiráciu pre tvorivú prácu so žiakmi. To znamená, že riešenie slovných úloh sa nemôže obmedziť len na precvičovanie postupu bez porozumenia, ale malo by naopak podporovať rozvoj myslenia žiakov a vytváranie ich vlastných stratégií riešenia problémov.

Príručka Slovní úlohy sa delí na jednotlivé kapitoly:

Dramatizácia

Kapitola sumarizuje rôzne stratégie riešenia slovných úloh. Rozpracúva stratégiu dramatizácie, ktorá je často zanedbávaná, ale veľmi dôležitá pre pochopenie úlohy a rozvoj metakognície žiakov.

Slovné úlohy nielen riešime

Ukážky spôsobov, ako je možné s riešenou úlohou vo vyučovaní ďalej pracovať. Kapitola predstavuje didaktický prístup k slovným úlohám, ich využitie, námety pre ďalšiu prácu so slovnými úlohami ako je obmena slovnej úlohy úpravou vstupných údajov, zovšeobecnenie slov, úlohy v danom kontexte a tvorenie slovných úloh podľa vzoru. A to všetko s príkladmi a ukážkami prác žiakov.

Úlohy s antisignálom

Kapitola obsahuje námety na riešenie úloh s antisignálom a skúsenosti, získané pri práci so žiakmi v 1. cykle ZŠ (2. ročník). Nachádzajú sa v nej úlohy, ktoré obsahujú kľúčové slovo, ale k správnemu vyriešeniu príkladu je nutné použiť iný počtový postup ako ten, ktorý je so slovom zväčša spojený. Nachádzajú sa tu aj úlohy nedozadané – ktoré neobsahujú všetky číselné údaje dôležité k ich vyriešeniu. Úlohy obsahujúce nepotrebné údaje  a úlohy nezmyselné.  K týmto typom príkladom sa nachádzajú aj ukážky úloh.

Viacpočtové operácie

Kapitola predstavuje spôsoby diferenciácie – ako rôznymi spôsobmi zamestnať rôzne disponovaných žiakov v jednej triede. Nachádzajú sa tu rôzne spôsoby uchopenia úloh. Sú tu úlohy s viacpočtovými operáciami, súčasťou ktorých sú rozprávky. 

Bar modely

Kapitola o jednoduchej vizualizácii vzťahov medzi číselnými údajmi v slovných úlohách. Hlavnou prednosťou bar modelov je vyjadrenie vzťahov medzi známymi a neznámymi hodnotami a navedeniu žiakov k využitiu vhodnej operácii pre riešenie daného problému.

Singapurská matematika

Kapitola predstavuje netradičné uchopenie slovných úloh v podobe tzv. singapurských úloh, ktoré prinášajú nové, dosiaľ nevyužité možnosti pre rozvoj myslenia žiakov. Je tu predstavený postup práce, skúsenosti z vyučovania a zároveň aj ukážky úloh žiakov. 

Ilustračný obrázok z online kabinetu Matematika a její aplikace

Príklady dobrej praxe online vzdelávania v matematike

Ďalšou zaujímavou časťou online matematického kabinetu je metodická príručka pre učiteľov matematiky na 1. a 2. stupni ZŠ a SŠ s názvom Príklady dobrej praxe online vzdelávania v matematike.

Obsahuje sedemnásť príkladov dobrej praxe od desiatich autorov, učiteľov základných a stredných škôl. V každom z týchto príkladov autor zdieľa svoje autentické postrehy a skúsenosti spolu s online vyučovacími postupmi, ktoré z nich vychádzajú. Okrem podrobného opisu realizácie online výučby konkrétnych tém, ktorý obsahuje množstvo odporúčaní pre prácu s rôznymi aplikáciami, uvádzané príklady obsahujú aj metodické komentáre autorov a autentické učebné materiály, ktoré boli vo vyučovaní použité. 

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?