Dátum zápisu: 13.2.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Hudobné impulzy: Kreatívne edukačné aktivity pre školské triedy ponúkajú 38 overených hudobno-edukačných aktivít, ktoré sa zameriavajú na rytmus, intonáciu a interpretáciu hudobných diel, pričom využívajú hlasové, pohybové, vizuálne a dramatické činnosti. Inovácia pomáha žiakom porozumieť hudbe cez činnosti, efektívne vyjadrovať myšlienky a pocity, rozvíjať komunikačné zručnosti a prehlbovať vnímanie hudby prostredníctvom zážitkového učenia.
Názov: InMusic, o.z.
Sídlo: Moysesova 2 Bratislava 811 05
IČO: 37926373
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Ivan Šiller
Webová stránka: www.in-music.sk
Druh inovácie:
inovatívne výchovno-vzdelávacie programy
Stupeň vzdelania:
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia:
materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), základná umelecká škola
Oblasť vzdelávania:
Umenie a kultúra
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:
– Predprimárne vzdelávanie
– I. a II stupeň ZŠ (1,až 3, cyklus ZŠ)
– ZUŠ – Hudobná náuka
Inovácia s názvom Hudobné impulzy: Kreatívne edukačné aktivity pre školské triedy vychádza z publikácie HUDBA AKO ČIN. Hudba ako čin obsahuje 38 originálnych hudobno-edukačných aktivít. Sú viacnásobne overené v praxi, potvrdené vyhodnotením ich efektivity.
Nájdeme tu aktivity zamerané na hudobný pulz, metrum, rytmus, intonáciu, štruktúru skladby ako celku – formy, výstavby, ako aj didaktickú interpretáciu hudobných diel. Každá z tém obsahuje aktivity s využitím všetkých hudobných činností: hlasovej, inštrumentálnej a hudobno-pohybovej, hudobno-vizuálnej i hudobno-dramatickej. Učiteľ si vyberá aktivity v súvislosti so svojimi zámermi a vyskladá z nich vyučovaciu hodinu s využitím pestrých činností a s logikou smerovania k jednotiacemu cieľu, alebo aktivity použije jednotlivo v rámci krátkej edukačnej sekvencie. Metóda obsahuje aj východiská, ktoré sú potrebné na vytváranie edukačných plánov (časovo-tematické rozvrhnutie, príprava na vyučovanie).
Použitím inovácie Hudobné impulzy: Kreatívne edukačné aktivity pre školské triedy dokáže učiteľ na základnej škole naplniť 3 konkrétne ciele vzdelávania: „viesť jednoduchý dialóg primerane situácii a komunikačnému partnerovi,“ „vyjadriť verbálne a neverbálne predstavu o sebe a svoje prežívanie okolitého sveta“ a „orientovať sa v nesúvislých a obrazovo-písaných textoch.“ Inovácia podporuje tvorbu obrazovo-písaných textov prostredníctvom hudobno-dramatických cvičení, čím žiak dokáže efektívne vyjadriť svoje myšlienky a pocity.
V oblasti komunikačnej interakcie žiak dokáže nadviazať kontakt s komunikačným partnerom, formulovať otázky a poskytovať informácie, napríklad cez dialóg založený na rytme a hudbe (napr. „sformulovať otázku a jednoduchú odpoveď“ a „viesť jednoduchý dialóg“). V zážitkovej recepcii žiak dokáže prejsť od počúvania textu k jeho interpretácii, vyjadriť pocity a zážitky cez pohyb a dramatizáciu hudobných diel (napr. „vyjadriť svoje pocity z počúvaného textu“ a „dramatizovať literárne texty“)
Hudobná výchova, Hudobná náuka, hudobné činnosti, hudba, práca s rečou, rytmizácia, kompozícia, improvizácia, dramatizácia, kreativita.
Personálne zabezpečenie:
Učiteľ s hudobným vzdelaním; absolvent ZUŠ, absolvent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (študijný program predprimárne a primárne vzdelávanie, hudobná výchova v kombinácii).
Doporučujeme absolvovať kurzy v rámci inovačného vzdelávania, ktoré poskytuje občianske združenie InMusic. https://shop.in-music.sk/pages/inovacne-vzdelavanie
• AKO SKVELE UČIŤ HUDBU I. – inovatívny prístup k výučbe.
Doplnkové (vhodné) kurzy, ktoré odporúčame sú:
• AKO SKVELE UČIŤ II – Rytmus.
• AKO SKVELE UČIŤ III – Intonácia.
Obsah kurzov je v súlade s kurikulárnou reformou Ministerstva školstva a je súčasťou inovačného vzdelávania InMusic o. z.
Kurzy sú spoplatnené.
Priestorové zabezpečenie
Trieda, učebňa s voľným priestorom na hudobno-pohybové aktivity
Materiálno-technické zabezpečenie:
• Audiovizuálna technika
• Hudobné nástroje: klavír (elektrický klavír)
• Nástroje Orffovho inštrumentára – ladené a neladené bicie nástroje, boomwhackre (povinné)
• Zobcová flauta pre každého žiaka (nepovinné)
Publikáciu „HUDBA AKO ČIN“ nájdete na: https://shop.in-music.sk/products/tomas-boros-hudba-ako-cin
Inováciu používa:
5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe:
Školy, ktoré inováciu úspešne využívajú:
• Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača Detva,
• Cirkevná základná škola – Narnia Bratislava,
• Základná škola A.H.Škultétyho Veľký Krtíš.
Výsledky a poznatky z aplikačnej praxe:
Rozvoj komunikačných a interpretačných zručností
Aplikačná prax ukázala, že aktivity podporujú u žiakov schopnosť viesť jednoduché dialógy prostredníctvom rytmických hier a hudobných cvičení. Tým sa posilňuje ich schopnosť formulovať otázky, poskytovať odpovede a verbálne aj neverbálne vyjadrovať svoje pocity a zážitky.
Zvýšenie kreativity a zapojenia žiakov
Aktivity, ktoré kombinujú hudobno-pohybové a dramatické prvky, preukázateľne zvyšujú zapojenie a motiváciu žiakov. Žiaci prejavujú vyššiu úroveň kreativity a sebavyjadrenia, najmä pri interpretácii hudobných diel a pri tvorbe obrazovo-písaných textov, čím sa zlepšuje ich celkové vnímanie hudby a umeleckého prejavu.
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.