Ako podporovať čitateľstvo, vzťah k čítaniu, rozvíjať schopnosť rozumieť prečítanému textu, prebúdzať lásku ku knihám a príbehom u žiakov v mladšom školskom veku? Odporúčania, nápady a námety na podporu čitateľstva, ktoré vychádzajú z výskumov a osvedčenej praxe, ponúka metodika Čítanie a čitateľstvo slovenských detí od Zuzany Kováčovej Švecovej a Lýdie Simanovej. Odborná publikácia je voľne dostupná na stiahnutie na stránke Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela.
Publikácia je výstupom výskumného projektu VEGA 1/0455/18, ktorého zámerom bolo objaviť príčiny znižovania čitateľstva žiakov s ich rastúcim vekom a zistiť možnosti stimulácie kognitívnej a receptívno-zážitkovej stránky čitateľstva na primárnom stupni školy a jeho následnej udržateľnosti.
Prax ukazuje, že s rozvíjaním detského čitateľstva je situácia vážna, ba priam kritická. Už po nástupe do základnej školy sa začína pomaly, ale isto vytrácať s detskou zvedavosťou spontánna radosť z čítania, ktorú nahrádza čítanie z povinnosti, najmä v začiatkoch zvládania techniky čítania. Takéto programovanie významu čítania možno považovať za škodlivé. Už vieš čítať, čítaj si sám. Čítaj to ešte raz (2x, 3x), lebo potrebuješ ešte cvičiť čítanie. To sú vety, ktoré často žiaci počúvajú od svojich najbližších.
Hoci na 1. stupni škôl jestvujú možnosti, ako túto situáciu „zachrániť“ a pokračovať v pestovaní vzťahu k čítaniu detí pre radosť a potešenie, podstatné je hľadať spôsoby pre udržateľnosť tohto typu záujmu. Ako vytvoriť podnetné čitateľské prostredie a klímu v škole tak, aby sa preniesla do rodinného prostredia, (ak tam náhodou nie je) alebo kamarátskeho prostredia a nadlho vytrvala?
Ambíciou autoriek publikácie bolo vytvoriť čitateľský program na podporu čitateľstva detí mladšieho školského veku „Čítame deťom, čítame s deťmi“, ktorý synergicky spája dospelých a deti s cieľom nájsť spôsoby, ako čitateľstvo „resuscitovať“ a zároveň inšpirovať k čítaniu.
Publikácia predstavuje okrem teoretických základov a výskumných zistení na tému čítania a čitateľstva aj zaujímavý prehľad tém v súčasnej literatúre pre deti s tipmi na konkrétne diela. Primárnou časťou publikácie je však samotná metodika programu „Čítame s deťmi, čítame deťom“ na rozvíjanie detského čitateľstva a čítania pre radosť. Jej súčasťou je pätnásť metodických listov s podrobným opis aktivít, ktorými sa môžete inšpirovať pri príprave vlastných aktivít na rozvoj čitateľstva u vašich žiakov.