Komplexný program prevencie porúch príjmu potravy

Ilustračný obrázok k inovácii Komplexný program prevencie porúch príjmu potravy

Dátum zápisu: 23.5.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Komplexný preventívny program zameraný na predchádzanie poruchám príjmu potravy u žiakov 2. stupňa ZŠ a stredných škôl. Pomáha budovať zdravý vzťah k telu, podporuje kritické myslenie a odhaľuje škodlivé mýty o stravovaní. Využiteľný ako nástroj duševného zdravia a prevencie v školskom prostredí. Program je dostupný online a podporený metodickými materiálmi a evaluáciou.

Názov: EDI Slovensko

Sídlo: Miletičova 24 Bratislava 821 08

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 52257622

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Valentína Sedileková

Webová stránka: chutzit.sk/prevencny-program-pre-skoly/ 

Druh inovácie

inovatívne preventívne a rozvojové programy

Stupeň vzdelania

základné vzdelanie, stredné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

základná škola (3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, centrum poradenstva a prevencie

Oblasť vzdelávania

Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Zdravie a pohyb, Charakter, Digitálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Program je určený žiakom 2. stupňa ZŠ (7.–9. ročník) a žiakom stredných škôl (1.–3. ročník), so zohľadnením vývinovej úrovne, citlivosti a emocionálnych potrieb dospievajúcich.

Program spája odborné poznatky z praxe s edukačnými a preventívnymi stratégiami. Metodiku vytváral tím odborníčok (psychologičky, psychiatričky, nutričné špecialistky) tak, aby program inovatívnym a komplexným spôsobom adresoval rizikové faktory podporujúce vznik ochorenia (napr. história diét a manipulácie s jedlom, nereálne presvedčenia o výzore tela, stigma a šikana spojená s výzorom a hmotnosťou, nezdravé stravovacie a pohybové návyky a pod.), a zároveň posilňoval vnútornú odolnosť a zdrojové, protektívne faktory, a poskytol mladým ľuďom vedomosti a nástroje, ktoré môžu dlhodobo používať (komunikačné a mäkké zručnosti, pozitívny postoj k telu a k svojej sebahodnote, starostlivosť o fyzické a duševné zdravie, rozvoj kritického myslenia na sociálnych sieťach a pod.).

Inovatívnosť spočíva v poskytnutí systémového riešenia prevencie na školách, komplexnosti tém, ako aj v aktívnom zapojení detí a facilitátorov do spätnej väzby a úprav programu, ktorá je pravidelne vyhodnocovaná a prijímaná skrz evaluačné dotazníky. Program implementujú školskí psychológovia a odborní zamestnanci priamo na školách (nie externí lektori), vďaka čomu si počas realizácie vytvárajú so žiactvom vzťah a zvyšuje sa pravdepodobnosť, že sa na nich deti, ktorých sa už téma dotýka, po realizácii obrátia. Vďaka tomu sa podporuje včasný záchyt rizikového správania, aj samotnej poruchy.

Prevenčný program sa zameriava na rozvoj kompetencií v oblasti:

  • Poruchy príjmu potravy – mýty a dopady ochorenia cez autentický osobný príbeh mladého človeka o uzdravení z PPP
  • Aktivizácia žiakov a rozvíjanie ich schopnosti pomôcť sebe a rovesníkom
  • Zdravá výživa, životný štýl a riziká diét
  • Porozumenie a akceptácia normálnej hmotnosti, stigma spojená s hmotnosťou
  • Ideál krásy a vplyv masových médií
  • Riziká sociálnych sietí a kritické myslenie pri prezeraní ich obsahu
  • Body shaming a na hmotnosť a vzhľad zameraná šikana

Každý modul obsahuje interaktívne aktivity, prvky neformálneho vzdelávania, priestor na argumentáciu, zdieľanie vlastných skúseností a audiovizuálne pomôcky.

Školy môžu zaradiť program ako samostatný preventívny blok realizovaný školským psychológom, špeciálnym pedagógom, členom školského podporného tímu alebo externým odborníkom z centra poradenstva a prevencie počas vyčlenených hodín, zväčša biológie/ náuka o spoločnosti/ etická výchova/náboženstvo / triednické hodiny / mediálna výchova.

Spôsob zavádzania inovácie

Realizácia inovácie vyžaduje spoluprácu s externým subjektom – občianskym združením Chuť žiť, ktoré poskytuje program, konzultácie a podporné materiály. Implementácia preventívneho programu vyžaduje nasledujúce konkrétne kroky:

1. Kontaktovať projekt Chuť žiť (www.chutzit.sk) pre získanie prístupu k programu a uzatvorenie zmluvy o poskytnutí programu.
2. Dôkladne si preštudovať celý Manuál práce s komplexným programom prevencie PPP, vrátane všetkých 5 modulov a úvodnej a záverečnej časti.
3. Absolvovať osobnú prípravu podľa sekcie „Príprava na hodinu“ pre každý modul, čo zahŕňa zodpovedanie otázok, ktoré facilitátorovi pomôžu kvalitnejšie viesť program.
4. Zabezpečiť potrebné materiálno-technické vybavenie – zariadenie na prehrávanie 5 základných videí a 2 audiovizuálnych pomôcok, prístup k pracovným listom a pomôckam k modulom.
5. Naplánovať implementáciu programu v rozsahu 5-7 týždňov s frekvenciou 1x 45-60 minútová hodina týždenne.
6. Zabezpečiť, aby žiaci vyplnili evaluačné dotazníky – prvý pred začiatkom programu a druhý po jeho ukoneční (počas záverečnej hodiny). Facilitátor vypĺňa dotazník iba raz, a to až po skončení programu.

Licencia programu je bezplatná za podmienky, že škola/inštitúcia realizujúca program ho v priebehu 12 kalendárnych mesiacov zrealizuje minimálne 2x a splní si povinnosť vyplnenia online evaluačných dotazníkov, ktoré sú súčasťou programu.

Personálne zabezpečenie

Program môže viesť školský psychológ alebo doborný zamestnanec školského podporného tímu po preštudovaní metodického manuálu.

Priestorové zabezpečenie

Bežná trieda alebo školská miestnosť s možnosťou prehrávať audiovizuálny obsah.

Materiálno-technické zabezpečenie

Počítač, projektor alebo interaktívna tabuľa na premietanie videí, pracovné listy (vytlačené alebo prístupné elektronicky).

Iné požiadavky a kroky

Nie je potrebná legislatívna zmena. Program je v súlade s princípmi a cieľmi školského zákona.

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

V spolupráci s výskumníčkou a sociologičkou PhD. Katarínou Čavojskou sme vyhodnotili 2426 evaluačných dotazníkov od detí, ktoré program absolvovali. Z dát môžeme vyvodiť nasledovné poznatky:

1. Program má výrazne pozitívny ohlas. Až 80 % účastníkov by ho odporučilo svojim rovesníkom a 76 % účastníkov ho pre seba hodnotí ako užitočný.

2. KPP iniciuje pozitívnu zmenu stravovacích a pohybových návykov, ako aj pohľad na ne. Deti po absolvovaní programu častejšie odmietli motív cvičenia a stravovania len za účelom zmeny výzoru.

3. Program podporil pozitívny posun vo vnímaní seba a svojej hodnoty, ako aj neutrálneho vnímania tučnoty a štíhlosti ako u chlapcov, tak aj u dievčat. Po absolvovaní programu sa dievčatá opatrnejšie a kritickejšie stavajú k tendencii chudnúť, chlapci sa zase viac zaujímajú o dopad svojho stravovania na svoje zdravie. Za najprínosnejšie časti programu účastníci/čky uviedli prácu v skupine a možnosť zdieľať svoje názory, pocity a skúsenosti.

4. Téma PPP je pre mladých ľudí veľmi aktuálna – až 1⁄3 detí nemá rada svoje telo a každé dieťa je ochotné ohroziť svoje zdravie za účelom zlepšenia výzoru, a to napriek všetkým informáciám o rizikách, ktoré to prináša. Túto skupinu považujeme za vysoko rizikovú k vzniku PPP, resp. s už aktívnym patologickým správaním. Kým chlapci uvádzali, že vďaka KPP problematike PPP lepšie porozumeli, dievčatá by sa potrebovali téme venovať ešte viac a do hĺbky, čo poukazuje na to, že tému aktívne riešia. Chlapci označovali chudnutie ako stresujúcu zmenu, dievčatá za stresujúce označili priberanie, čo koreluje so spoločenskými štandardmi na výzor (mužská maskulinita a ženská štíhlosť).

KPP aktuálne využíva vyše 300 škôl a absolvovalo ho viac ako 8000 žiakov.

Na stiahnutie je voľne k dispozícii publikácia Psychosociálne aspekty vnímania vlastného tela u mládeže na Slovensku.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?