Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
V rámci medzinárodného projektu Dotknite sa kultúry (Touch the culture), v ktorom bolo zo Slovenska zapojené Centrum pre podporu neformálneho vzdelávania, vznikli rozsiahle vzdelávacie materiály, ktoré môžu byť osožné nielen v neformálnom vzdelávaní, pre galerijných či múzejných pedagógov, ale aj pre učiteľov na základných a stredných školách.
Ponúkané materiály využívajú tvorivé, interaktívne a žiakom blízke formy a metódy práce. Prepájajú umenie a kultúru so súčasným svetom mladých a cez zážitkové aktivity vedú k hlbšiemu porozumeniu umeleckého vyjadrenia, rozvíjajú estetické cítenie a kultúrnu gramotnosť.
Najrozsiahlejším spomedzi ponúkaných materiálov je metodická príručka Cooltúra: Sprievodca sprievodcu mladého človeka na ceste za umením. Obsahuje množstvo námetov, inšpirácií, metód a foriem práce využiteľných pri tvorbe neformálnych vzdelávacích programov v kultúrnej oblasti a sumarizuje možné prístupy k aktivitám kultúrnych inštitúcii.
Príručka je výstupom činnosti expertnej skupiny za rôzne oblasti kultúry a práce s mládežou, pričom sa zameriavame predovšetkým na históriu, výtvarné umenie, divadlo, hudbu, literatúru a film.
Je určená zamestnancom kultúrnych inštitúcii, realizátorom kultúrnych podujatí, pracovníkom s mládežou a pedagógom, ktorí pracujú s kultúrnymi témami. Vďaka publikácií získavajú základné informácie o možnosti implementácie neformálnych aktivít do kultúrneho prostredia. Ide napríklad o rôzne možnosti galerijných, muzeálnych, divadelných a hudobných animácií a storytellingu – rozprávanie cez príbeh.
Príručka prekvapuje svojou komplexnosťou, vizuálne zaujímavým a čitateľsky zrozumiteľným spracovaním, vďaka ktorému predstavuje aj náročné témy v atraktívnej a ľahko uchopiteľnej podobe.
Na viac ako 250 stranách sa príručka venuje hlavne týmto témam:
Výstupom projektu Dotknite sa kultúry sú aj viaceré ďalšie sprievodné materiály, ktoré je možné využiť aj samostatne bez nadväznosti na už spomínanú metodickú príručku.
Príručka predstavuje rozsiahly výber efektívnych a overených metód, techník a aktivít, ktoré je možné využiť pri neformálnom vzdelávaní, ako súčasť vzdelávacích aktivít v galériách a múzeách, ale rovnako aj ako súčasť školského vyučovania.
Metódy, techniky a aktivity v príručke pracujú so zážitkom, s emóciami, pokrývajú potreby všetkých učiacich sa štýlov, aktivizujú myseľ aj telo, vedú k rozvoju sociálnych zručností, rozvíjajú postoje, učia kriticky myslieť, vytvárajú a posilňujú vzťahy v skupine a najmä – nevytvárajú pocit, že sa pri nich prvoplánovo vzdeláva.
Výber metód, techník a aktivít neformálneho vzdelávania je v príručke rozdelený do týchto hlavných kategórií:
Nech sú rozhovory o umení realizované akoukoľvek formou, pomáhajú prehĺbiť vzťah medzi divákom a umeleckým dielom a umením ako takým. A práve to je cieľom tejto príručky. Lebo otázky lámu ľady.
Príručka ponúka tipy, kedy, ako a aké otázky klásť, aby putovanie mladého človeka svetom umenia bolo čo najzrozumiteľnejšie, prehľadné a možno aj zábavné.
Ponúkaný megabalík otázok by nemal slúžiť na preverovanie či skúšanie vedomostí o umení, ale na prelomenie trápneho ticha medzi mladým človekom a jeho potenciálnou osudovou láskou – umením – na ich prvom, druhom, treťom… rande.
Zaujímavú pomôcku predstavuje aj sada motivačných kariet s názvom Ako som sa (ne)stretol s umením. Karty slúžia ako námety do diskusie na všeobecné umelecko-kultúrne témy, na vyjadrenie pocitov a nálad počas reflexie, na zdieľanie zážitkov z účasti na podujatiach alebo vzdelávaní.
Okrem sady kariet je k dispozícii aj pexeso a triteto. Všetky materiály otvoríte kliknutím na obrázky nižšie.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.