Čo robiť, keď… – metodická podpora pre riešenie problémových situácií v škole

Ilustračný obrázok k publikácii generovaný AI

Publikácia Čo robiť, keď… (Raabe, 2011) pre riaditeľov škôl, školských psychológov, učiteľov etickej výchovy, triednych učiteľov a vychovávateľov, ktorá pomáha objasňovať a zdôvodňovať problémové správanie, a zároveň ponúka námety a konkrétne aktivity a možnosti práce so žiakmi 2. stupňa ZŠ a žiakmi SŠ pri ich prevencii v rámci školských i mimoškolských aktivít.

Publikácia je členená na dve základné kapitoly:

A) Aktuálne problémy v škole a možnosti ich riešenia

Táto kapitola poskytuje teoretické východiská, psychologické pohľady na správanie žiakov a možné príčiny problémových prejavov. Ponúka rady, ako môže škola v súlade s legislatívou postupovať pri riešení špecifických situácií (napr. šikanovanie, agresívne správanie, záškoláctvo). Učitelia v nej nájdu aj vysvetlenie možných rizikových faktorov v triede a odporúčania na podporu duševného zdravia žiakov.

B) Prevencia problémov v triede v intenciách etickej výchovy

Táto kapitola obsahuje desiatky pripravených aktivít a metodických návrhov, ktoré môžu učitelia použiť priamo vo vyučovaní. Každá aktivita má jasne definovaný cieľ, cieľovú skupinu, časový rámec, popis postupu a potrebné pomôcky. Aktivity podporujú rozvoj sociálnych a komunikačných zručností, empatie a rešpektu medzi žiakmi. Aktivity sú členené podľa nasledovných tematických okruhov:

  • Otvorená komunikácia,
  • Dôstojnosť ľudskej osoby,
  • Pozitívne hodnotenie druhých,
  • Tvorivosť a iniciatíva,
  • Vyjadrovanie citov,
  • Empatia,
  • Asertivita,
  • Reálne a zobrazené vzory,
  • Prosociálne správanie,
  • Komplexná prosociálnosť,
  • Etika,
  • Rodina, v ktorej žijem,
  • Výchova k manželstvu a rodičovstvu,
  • Náboženstvá,
  • Ekonomické hodnoty,
  • Ochrana života a životného prostredia,
  • Zdravý životný štýl. 

Voľne stiahnuteľnú publikáciu je možné využívať viacerými spôsobmi, napríklad:

  • Pri prevencii problémového správania – aktivity slúžia na budovanie pozitívnej klímy v triede a predchádzanie konfliktom.
  • Ako podklady na triednické hodiny – učiteľ nemusí aktivity pripravovať, stačí si vybrať z pripravených návrhov.
  • Pri riešení konkrétnych situácií – teoretická časť pomáha zvoliť vhodný spôsob riešenia v súlade s právnymi normami.
  • Na podporu diskusie a etickej výchovy – aktivity rozvíjajú hodnoty rešpektu, empatie a zodpovednosti.
  • Ako súčasť školských projektov – publikácia môže byť základom pre vytvorenie programu na podporu inklúzie, prevenciu šikanovania či rozvoj komunikačných zručností.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?