Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť rozvíja najmä spoločenskovednú gramotnosť, má však presahy aj do iných doménových gramotností –
výraznejšie do prírodovednej gramotnosti (VO Človek a príroda) skrz ciele a obsahy geografického vzdelávania, ktoré sú súčasťou VO Človek a spoločnosť.
Zároveň platí, že vzdelávacia oblasť zabezpečuje aj nadobúdanie prierezových gramotností – najmä občiansku, environmentálnu, finančnú, sociálnu a emocionálnu gramotnosť. Cez eticko-osobnostný komponent je vzdelávacia oblasť úzko previazaná aj s nadpredmetovým konceptom ŠVP charakter.
Vzdelávacia oblasť pripravuje žiakov k tomu, aby sa prejavovali ako samostatné, slobodné a zodpovedné osobnosti, uplatňovali svoje práva a napĺňali svoje povinnosti. Umožňuje porozumieť geografickým, historickým, kultúrnym, náboženským, hospodárskym a politickým špecifikám v rôznych častiach sveta, čo vedie k rešpektu a ohľaduplnosti voči iným ľuďom, kultúram a duchovným hodnotám, ako aj voči sebe. U žiakov rozvíja pozitívny vzťah k demokratickej spoločnosti, krajine a k potrebe udržateľnosti života na Zemi. Posilňuje ich aktívny postoj k riešeniu aktuálnych výziev a problémov. Rozvíja uvedomenie si vlastnej identity v globalizovanom svete.
Okrem vedomostí rozvíja u žiakov aj spôsobilosti získavať, vyhľadávať, analyzovať a interpretovať informácie v rôznej podobe. Žiaci z nich vyvodzujú logicky správne závery a dokážu ich argumentačne podložiť a odprezentovať.
Vzdelávacia oblasť pozostáva zo štyroch komponentov – geografický, dejepisný, občiansky a eticko‐osobnostný komponent. Pomocou komponentov sú vymedzené obsahové štandardy jednotlivých zložiek spoločenskovednej gramotnosti.
V prípade 3. cyklu slúžia komponenty ako obsahový rámec pre vyučovacie predmety geografia, dejepis, občianska náuka a etická výchova.
V prvom a druhom cykle má vzdelávacia oblasť podobu integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a samostatných predmetov etická výchova a náboženská výchova vyučovaných v alternácii.
V treťom cykle tvoria vzdelávaciu oblasť vyučovacie predmety geografia, dejepis, občianska náuka a etická alebo náboženská výchova, pričom má škola možnosť pokračovať aj v tomto cykle integrovanou verziou predmetu Človek a spoločnosť vcelku alebo čiastočne.
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV). Konsolidované znenie pre jednotlivé náboženské výchovy/ náboženstvá je na tomto odkaze.
Sprievodcovia pomenúvajú zmeny vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a zároveň vysvetľujú ako pracovať so vzdelávacími štandardmi VO pri tvorbe učebných osnov so zameraním na 1. cyklus.
Prvý sprievodca sa venuje vzdelávacej oblasti (integrovanému predmetu) Človek a spoločnosť, ktorá pozostáva zo štyroch komponentov – geografický, dejepisný, občiansky a eticko-osobnostný. Práve v ňom nájdete informácie o tom, ako uchopiť vyučovanie integrovaného predmetu Človek a spoločnosť a predmetu etická výchova v 1. cykle.
Ďalší sprievodcovia sa venujú náboženskej výchove, menovite náboženstvu Rímskokatolíckej cirkvi a Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku.
Videotutoriály stručne predstavujú vzdelávaciu oblasť/predmety. Vysvetľujú ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáhajú lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtávajú postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.
Človek a spoločnosť
Náboženská výchova/náboženstvo rímskokatolíckej cirkvi
Náboženská výchova/náboženstvo evanjelickej cirkvi a.v.
Publikácia sa venuje vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ktorá je prítomná v kurikule predprimárneho aj primárneho vzdelávania. V primárnom vzdelávaní ju v iŠVP doteraz reprezentovali dva vyučovacie predmety, ktoré sa etablovali v istých dobových podmienkach a v určitej kultúrnej tradícii, ale pri kurikulárnych zmenách bolo otázne, či je táto tradičná podoba naďalej žiaduca a udržateľná. Autorka, ktorá je členkou autorského tímu pre VO Človek a spoločnosť, sumarizuje a navrhuje metódy a efektívne postupy, ktoré by sa mali využívať pri sprostredkúvaní kľúčových konceptov socio-humanitného poznávania dieťaťu v primárnom vzdelávaní.
Čo sa stalo s prvoukou a vlastivedou? (Zuzana Danišková, Pedagogické rozhľady 5/2023)
Pri pohľade do nového ŠVP pre 1. a 2. cyklus si možno všimnúť, že sa v ňom už neobjavujú predmety prvouka a vlastiveda. Zuzana Danišková v článku pre Pedagogické rozhľady 5/2023 opisuje základné a zásadné zmeny, ktoré sa viažu k obom predmetom a novej podobe VO Človek a spoločnosť. Zároveň na príkladoch ilustruje, ako s novým ŠVP pracovať v 1. cykle.
Postupne zavádzané kurikulárne zmeny v základnom vzdelávaní sa výraznejšie dotknú aj výučby geografie. Spoluautor nových vzdelávacích štandardov pre geografiu (geografické vzdelávanie) a zároveň člen autorského tímu pre VO Človek a spoločnosť v článku opisuje dôvody a dôsledky týchto zmien.
Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nových vzdelávacích štandardov VO Človek a spoločnosť v 1. a 2. cykle základného vzdelávania. Rozsah vzdelávania je spolu 50 hodín (z toho 36 hodín prezenčne). Program je určený pre zamestnancov škôl v zavádzaní nového štátneho vzdelávacieho programu (odkaz).
Účastník programu vzdelávania získa kompetencie identifikovať a vysvetliť kľúčové pojmy súvisiace s prácou s rôznymi historickými prameňmi, zdôvodniť výber a využitie historického prameňa vo vzdelávacej oblasti na rozvoj kritického myslenia. Prostredníctvom rôznych aktivít stanoví kritériá na výber historického prameňa a zaujme kritický postoj k danému historickému prameňu
z pohľadu jeho dôležitosti pre súčasnosť (odkaz).
Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |