Dátum zápisu: 12.6.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Inovácia rozvíja zážitkové vzdelávanie finančnej gramotnosti pre stredné školy a využíva inovatívnu únikovú hru, ktorá prepája prvky gamifikácie, tímovej spolupráce a kritického myslenia.
Inovácia je implementovaná cez interaktívne workshopy, v ktorých si žiaci prostredníctvom interaktívnych úloh osvojujú kľúčové finančné témy a problémy, ako sú príjmy, výdavky, investovanie, sporenie či bankové produkty, pričom získané vedomosti aplikujú na príkladoch dobrej praxe.
Workshop obohacuje vzdelávací proces o zážitkové učenie a motivuje žiakov k zodpovednému finančnému správaniu v trhovom prostredí. Ďalej rozvíja ich analytické a koncepčné schopnosti.
Názov: Mladý podnikavec
Sídlo: Vysokoškolákov 1760 Žilina 01008
IČO: 42388651
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Ivana Maceková
Webová stránka: mladypodnikavec.sk/workshopy-pre-ziakov/
Druh inovácie
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania
stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
gymnázium, stredná odborná škola
Oblasť vzdelávania
Digitálna gramotnosť, Finančná gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
Žiaci stredných škôl (1. – 4. ročník)
Inovácia je zameraná na rozvoj finančnej gramotnosti u stredoškolákov prostredníctvom interaktívnej únikovej hry, ktorá prebieha formou zážitkového workshopu. Vychádza z národného štandardu finančnej gramotnosti verzie 1.2. a rozvojom kompetencií 3. úrovne.
Súčasťou workshopu je aplikovanie aj rôznych metód, ktoré podporujú rozvoj jemnej motoriky, afektívnych a kognitívnych cieľov, rozvoj kritického myslenia, rovesníckeho učenia, tímovej spolupráce, komunikačných zručností, rozvoj sociálnej psychológie a digitálnej gramotnosti.
Metódy, ktoré sú aplikované v inovácií sú gamifikácia, v ktorej žiaci riešia rôzne na seba nadväzujúce úlohy a aktivity v tímoch. Ďalej sú v inovácií využité metódy ako EUR, Snowballing, rolové hry a ďalšie.
Interaktívny workshop sa začína vedomostným kvízom a hrou BINGO, v ktorej si overia základné vedomosti z finančnej gramotnosti. Úspešní žiaci z vedomostného kvízu a hry BINGO získavajú bonusové karty použiteľné v ďalších častiach workshopu. Úniková hra je rozdelená na tri fázy.
V 1. časti žiaci pracujú s tematickými predmetmi na riešenie úloh zameraných na príjmy domácnosti, mzdu, výdavky, investovanie a zahraničné meny.
V 2. časti sa posúvajú k finančnému hospodáreniu a rozhodovaniu spotrebiteľov, pričom dôležitá je práca s textom a čítanie s porozumením. V poslednej časti žiaci pracujú s mobilnou aplikáciou, kde hľadajú súvislosti medzi fyzickými predmetmi a digitálnymi úlohami. Tu sa oboznamujú s bankovými produktmi, analyzujú cenové zmeny a rozvíjajú schopnosť pozornosti. Hlavným cieľom je prehĺbiť finančnú gramotnosť žiakov prostredníctvom praktických úloh a herných mechanizmov.
Úniková hra podporuje efektívne finančné rozhodovanie, prácu s informáciami a analytické a koncepčné myslenie. Zároveň podporuje súťaživosť, motiváciu a zážitkové vzdelávanie s WUA efektom.
Inovácia vychádza z Národného štandardu finančnej gramotnosti 1.2., ktorá podrobne rozvíja kompetencie na 3. úrovni vzdelávania v oblasti finančnej gramotnosti. Realizuje sa formou interaktívneho workshopu, v rámci ktorého stredoškoláci riešia únikovú hru zameranú na praktické uplatnenie finančných znalostí na príkladoch dobrej praxe. Práca v tímoch podporuje ich spoluprácu, komunikačné a sociálne zručnosti a kritické myslenie.
Úniková hra je rozdelená do troch fáz. Na začiatku si žiaci v rámci vedomostného kvízu alebo hry BINGO môžu žiaci vyhrať bonusové kartičky využiteľné v Únikovej hre. V prvej fáze pracujú s tematickými predmetmi na riešenie úloh súvisiacich s príjmami domácnosti, mzdou, výdavkami, investovaním a zahraničnými menami. Po ich úspešnom vyriešení získajú kód potrebný na postup do druhej časti únikovej hry, kde sa venujú efektívnemu finančnému hospodáreniu a rozhodovaniu spotrebiteľov, pričom sa kladie dôraz na prácu s textom a čítanie s porozumením.
Záverečná fáza hry je prepojená s mobilnou aplikáciou, v ktorej žiaci hľadajú súvislosti medzi fyzickými predmetmi a digitálnymi úlohami. Počas tejto časti sa oboznamujú s rôznymi bankovými produktami, analyzujú cenové zmeny a rozvíjajú schopnosť koncentrácie. Inovácia vo svojom obsahovom charaktere podporuje súťaživosť a rozvíja uvažovanie v súvislostiach.
Žiaci môžu absolvovať workshop Finančná úniková hra priamo na vyučovaní s odborníkom – lektorom.
Spôsob zavádzania inovácie
Pedagogický alebo odborný zamestnanec musí absolvovať akreditované inovačné alebo aktualizačné vzdelávanie (Využitie únikových hier a kritického myslenia v modernom vzdelávaní s akreditačným číslom: 7/2025 – IV alebo vzdelávanie s názvom: Implementácia inovatívnych vzdelávacích metód do výchovno-vzdelávacieho procesu finančnej a čitateľskej gramotnosti s akreditačným číslom: 39/2022-IV).
Obe vzdelávania sú priamo viazané na implementáciu predmetnej inovácie do výchovno-vzdelávacieho procesu školy alebo školského zariadenia. Na uvedených inovačných vzdelávaniach sa pedagogickí alebo odborní zamestnanci naučia tvoriť vlastné únikové hry a dokážu ich ako inováciu implementovať do vlastného vzdelávacieho procesu na škole. Pedagogickí alebo odborní zamestnanci pri zaradení na vzdelávanie musia spĺňať kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo podkategórii v súlade s §10 zákona č. 138/2019 Z. z.
Vzdelávania sú určené pre všetky kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov, ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady v súlade s platnou legislatívou bez definovania vyučovacieho predmetu. Inováciu, ktorá je predmetom žiadosti (Finančná úniková hra – Keď myslenie (ne)bolí) je možné implementovať iba v prítomnosti odborných lektorov organizácie Mladý podnikavec.
Učitelia si dokážu rezervovať interaktívny vzdelávací workshop cez webovú stránku Mladý podnikavec, e-mailom alebo telefonicky. Naši lektori prídu priamo do školy a zrealizujú uvedený zážitkový workshop. Workshopy sú spoplatnené. Rezervovať workshop si učitelia môžu na adrese mladypodnikavec.sk/workshopy-pre-ziakov/ . Poskytovateľom inovácie (workshopu) je: Mladý podnikavec, info@mladypodnikavec.sk, +421 948 704 415
Personálne zabezpečenie
Inovácia je určená pre žiakov stredných škôl 1. – 4. ročníka. Do workshopu je možné zapojiť všetky triedy súbežne. Podľa počtu zapojených tried individuálne priradíme počet lektorov potrebných pre vašu školu. Do inovácie sa môžu zapojiť aj pedagogickí zamestnanci, ktorí si sledovaním workshopu môžu rozšíriť zručnosti v aplikovaní inovatívnych metód, tvorby finančných únikových hier vo výchovno-vzdelávacom procese so žiakmi aj po jeho skončení, čím sa môže podporiť aj dlhodobá udržateľnosť inovácie v danej škole.
Priestorové zabezpečenie
Na implementáciu inovácie (interaktívneho workshopu) je potrebná trieda s dataprojektorom. Vzdelávací workshop trvá 2 vyučovacie hodiny (90 minút/trieda).
Materiálno-technické zabezpečenie
Žiakom na realizáciu workshopu stačia písacie potreby a mobilné telefóny, príp. tablety. Trieda musí byť vybavená dataprojektorom. Ostatné materiálno-technické zabezpečenie je doručené priamo lektormi na vzdelávací workshop.
Iné požiadavky a kroky
Termín zavedenia inovácie vo forme vzdelávacieho workshopu na škole odporúčame rezervovať v dostatočnom časovom predstihu z dôvodu zvýšeného záujmu. Vzdelávací workshop je možné rezervovať prostredníctvom web stránky Mladý podnikavec alebo priamo kontaktovaním na emailovú adresu organizácie. Workshop je možné realizovať kdekoľvek na Slovensku počas celého školského roka.
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
Inováciou rozvíjame afektívne, kognitívne aj psychomotorické ciele žiakov. Žiaci si rozvíjajú jemnú motoriku, získané vedomosti zo školského prostredia a tímovú spoluprácu, komunikačné a personálne kompetencie. Ďalej si inováciou žiaci rozvíjajú logické a kritické myslenie, kreativitu, pamäť, všímavosť, pozornosť, odhodlanosť, schopnosť riešiť problémy z rôznych uhlov pohľadu a uvažovať v súvislostiach nad rôznymi praktickými problémami.
Žiaci si inováciou rozšíria komunikačné kompetencie a naučia sa vyjadrovať vlastný názor v rôznych podmienkach (istoty a neistoty). Naučia sa jasne a efektívne vyjadrovať svoje myšlienky, diskutovať na primeranej úrovni vo vzťahu k ich vzdelávaciemu procesu, počúvať ostatných a vyjadriť názor k rôznym situáciám. Na úrovni sociálnych a komunikačných kompetencií si ďalej rozvíjajú rešpekt, empatiu a schopnosť pomôcť na úrovni tímu. Inováciou si rozširujú aj osobnostné kompetencie ako adaptabilita, iniciatíva a sebadôvera.
Jednotlivé kompetencie sa overujú vyriešením Únikovej hry (odomknutím trezora/truhlice) a následne sa overujú aj skupinovou diskusiou, dotazníkom spokojnosti, finálnou myšlienkovou mapou, ktoré prebiehajú po skončení aktivity. Na začiatku a na konci vzdelávacieho workshopu žiaci dostávajú test, ktorým sa overujú získané vedomosti a zručnosti pred realizovaním aktivity a po ukončení aktivity. Následne sa formou štatistického vyhodnocovania zisťuje úspešnosť triedy, ktorá sa následne porovnáva na regionálnej úrovni v jednotlivých krajoch, kde sa workshop realizoval. Tým má organizácia k dispozícii spoľahlivé a validné dáta tak, aby dokázala inováciu neustále prispôsobovať pre rozmanité cieľové skupiny.
Inováciu v súčasnosti využíva aktívne viac ako 150 škôl po celom Slovensku. Ročne si inováciou prejde viac ako 8 000 žiakov na stredných školách s rôznym druhom zamerania (gymnáziá, stredné odborné školy).
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.