Dátum zápisu: 5. 5. 2025
Doba zápisu: 5 rokov
Inovácia prináša vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov v krízovom manažmente mimoriadnej situácie a v realizácii krízovej intervencie v detských skupinách. Prínosom je redukcia bezmocnosti a pripravenosť školy na vývinové aj situačné krízy.
Názov: Inštitút osobnostného rozvoja, s.r.o.
Sídlo: E. F. Scherera 4801 Piešťany 92101
IČO: 46300554
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Mária Anyalaiová
Webová stránka: www.ior.sk
Druh inovácie
inovatívne preventívne a rozvojové programy
Stupeň vzdelania
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
všetky druhy škôl, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium
Oblasť vzdelávania
človek a spoločnosť, zdravie a pohyb, sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
Krízový manažment a krízová intervencia je poskytovaná deťom a žiakom materských, základných a stredných škôl.
Iná oblasť vzdelávania
Krízový manažment a krízová intervencia v škole a v školskom zariadení
Inovácia je založená na implementácii nových poznatkov v oblasti krízového manažmentu na školách.
Je určená pre pedagogických aj odborných zamestnancov v školách a školských zariadeniach. Krízový manažment v škole zahŕňa logistiku a manažment žiakov, učiteľov, rodičov od prvých minút po kritickej udalosti.
Krízový manažment zohľadňuje vek a kognitívne kapacity žiakov – mierne sa odlišuje v MŠ, ZŠ a SŠ. Krízový manažment zahŕňa plánovanie a realizáciu jednotlivých krokov, vrátane spolupráce so spádovým CPP pri realizácii krízovej intervencie. Ďalej sú jeho súčasťou prevencia a príprava na mimoriadne (krízové) udalosti, intervencia (vedú zaškolení odborní zamestnanci školy spolu so spádovým CPP), postvenciu. Jej súčasťou je starostlivosť o celý školský systém.
Cieľom inovácie je pripraviť zamestnancov školy na krízové situácie a vybaviť ich krízovým plánom a zlepšiť ich rezilienciu a adaptáciu na zmeny spôsobené krízou. Pri výuke použijeme psychoedukáciu, vrátane prvej psychologickej pomoci a simulačný tréning
Inovácia sa zameriava na kompetencie pedagogických aj odborných zamestnancov efektívne reagovať po mimoriadnej (kritickej) situácii na škole, kompetenciu poskytnúť prvú psychosociálnu pomoc, byť oporou pre žiakov, správne reagovať na emócie žiakov, pomôcť im s emocionálnou reguláciou a stabilizáciou, podporovať ich dobrú sebahodnotu a sebaúctu, podporovať rezilienciu žiakov aj školy. Pokračovať ďalej v živote po strate, pripraviť sa na ďalšie krízy v budúcnosti. Inovácia podporuje pripravenosť školského systému na krízy, aj adaptáciu po kritickej udalosti.
Pedagogickí a odborní zamestnanci využijú inováciu okamžite počas a po mimoriadnej udalosti v škole.
Vo fáze prevencie a prípravy na mimoriadne udalosti sa žiaci od pedagógov naučia k čomu slúžia zvládacie stratégie, prvú psychosociálnu pomoc, možné reakcie na mimoriadne udalosti. Spolu implementujú znaky bezpečnej školy do kurikula a vyhodnotia bezpečie v škole a v triede.
Implementácia je možná počas triednických hodín, ranných kruhov a v jednotlivých predmetoch.
Spôsob zavádzania inovácie
Škola dokáže inováciu využiť už pri prevencii a príprave na mimoriadne udalosti (krízové situácie), vytvorí si krízový plán, v čase bez krízy podporuje duševné zdravie a bezpečie pre všetkých aktérov v škole. Počas mimoriadnej udalosti už bude škola pripravená, bude postupovať podľa vopred určeného krízového plánu,následne skontaktuje vopred dohodnutého zamestnanca spádového centra poradenstva a prevencie a spolu s vlastnými vyškolenými odbornými zamestnancami realizuje krízový manažment a krízovú intervenciu. Poskytovanie krízovej intervencie v škole centrom poradenstva a prevencie je bezplatné.
Personálne zabezpečenie
Inováciu v škole zavádzajú v krízovej intervencii vyškolení krízoví interventi s praxou v poskytovaní krízovej intervencie na školách, odborní zamestnanci: školský psychológ, špeciálny, sociálny, liečebný pedagóg v školách a školských zariadeniach (CPP).
Požiadavka na krízového interventa (odborného zamestnanca školy/CPP) je absolvovanie 50 hodinového akreditovaného vzdelávania Krízová intervencia v školách počas mimoriadnych udalostí a zmierňovanie ich dopadu na žiakov, učiteľov a rodičov a jednodňového vzdelávania Podpora škôl pri zavádzaní inovácie Krízový manažment na školách- poskytovateľ www.ior.sk.
Priestorové zabezpečenie
Realizácia vzdelávanie je v priestoroch školy, alebo je zabezpečená dodávateľom vzdelávania- Inštitútom osobnostného rozvoja (ior.sk).
Materiálno-technické zabezpečenie
Dataprojektor s plátnom, flipchart s fixkami, stoličky do kruhu.
Metodika je vo forme powerpointovej prezentácie v elektronickej forme pred kurzom a vo forme handoutov na kurze.
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
Doterajšími absolventmi vzdelávania je 240 riaditeľov škôl zo všetkých krajov Slovenska.
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.