Traumu rešpektujúci prístup v triede

 

Dátum zápisu: 12.3.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Inovácia prináša vedomosti a zručnosti pre vytváranie bezpečného prostredia v škole, pre prácu s náročným správaním v triede a pre porozumenie prežívania a správania u seba i druhých. Poskytuje praktické a konkrétne postupy, ako si všímať stresové reakcie a aké možnosti regulácie pri nich uplatňovať. Stavia na poznatkoch neurovied a na humanistických prístupoch, ich aplikáciách v terapeutickom a školskom prostredí, pričom špecificky sa opiera o prácu B. Perryho, S. Porgesa a D. Siegla.

Žiadateľ

Názov: Inklucentrum-Centrum inkluzívneho vzdelávania

Sídlo: Hattalova 12 Bratislava 83103

IČO: 52565301

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Anežka Palajová

Webová stránka: https://inklucentrum.sk/event/traumu-respektujuci-pristup-2/

Zaradenie inovácie

Druh inovácie:

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania:

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia:

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, jazyková škola, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode

Oblasť vzdelávania:

Jazyk a komunikácia, Charakter, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:

Deti a žiaci všetkých typov škôl a ich pedagogickí a odborní zamestnanci, deti a žiaci s poruchami správania, traumami, v náhradnej rodinnej starostlivosti, ŠVZ, CDR a i.

Opis inovácie

Predkladaná inovácia stavia na výskumoch a vedomostiach z neurovedy, ktorá sa postupne rozširuje do psychológie a pedagogiky. Špecificky čerpá z práce profesora psychiatrie Dr. B. Perryho a jeho neurosekvenčného modelu, S. Porgesa a polyvagálnej teórie a Dr. Siegela. Téma tvorby bezpečia v školách sa opiera aj o prácu C. Willsonovej. Prístup je postavený na výskumoch a postupoch práce s traumatizovanými deťmi a dospelými, ale vďaka univerzálne platným princípom je aplikovateľný do bežnej pedagogickej práce a pri regulácii správania v škole inkluzívne pre všetkých.

Inovácia poskytuje praktické postupy pre vytvorenie bezpečného prostredia v škole a zavádzanie rôznych spôsobov regulácie žiakov i dospelých, nie je primárne zameraná na didaktiku a obsah práce v triede. Zameriava sa na prierezové témy ako komunikácia s jednotlivcom i skupinou, prácu s klímou triedy, nastavovanie predvídateľnosti školského prostredia a budovanie kvalitných vzťahov, ktoré výrazne prispievajú k zmierňovaniu aktuálnych negatívnych sociálnych javov ako zvyšujúca sa agresivita, radikalizácia a násilie v školskom prostredí.

Inovácia prináša implementovanie prístupov vychádzajúcich z najnovších poznatkov neurovied do vzdelávania, práce triedneho učiteľa a školského podporného tímu. Ide o prístup zameraný na rozvoj kompetencií učiteľa, ale aj žiakov, ktorý sa môže stať základom budovania bezpečnej školy a rozvoja mäkkých zručností v školskom prostredí.

Cieľom inovácie je zvýšiť kompetencie pedagógov a odborných zamestnancov v školstve vo všetkých troch zložkách – poznatkov, zručností i postojov – a to zlepšiť porozumenie náročnému správaniu v triede a stresovým reakciám a ich rôznym podobám, tiež rozvinúť zručnosti komunikácie podporujúcej prežívanie psychologického bezpečia a vedúcej k deeskalácii náročného správania a taktiež meniť postoje k vlastnému prežívaniu i tiež prežívaniu a správaniu detí smerom k väčšej láskavosti a prijímaniu individuálnych rozdielov.

Prínosom inovácie Traumu rešpektujúci prístup je:

– na neurovedeckých základoch postavená prevencia náročného správania v triede a zmierňovanie dopadov nepriaznivých životných skúseností na deti a žiakov

– zlepšovanie klímy v triede pre učiteľov i žiakov

– rozvoj zručnosti pre deeskalovanie konfliktov

– podpora duševného zdravia v školách pre žiakov i všetkých dospelých

– vďaka vytváraniu bezpečia a pozitívnych vzťahov podporuje kognitívne učenie žiakov a ich výsledky.

Traumu rešpektujúci prístup je inkluzívny – nikoho zo svojho podporujúceho vplyvu nevylučuje a každému poskytuje príležitosť zotavovať sa z náročných situácií

– hodí sa do všetkých škôl a pre všetkých učiteľov a odborných zamestnancov

Ukážky popisu využitia nájdete aj v našich článkoch:

https://inklucentrum.sk/ako-mi-traumu-respektujuci-pristup-pomohol-byt-lepsou-ucitelkou/

https://inklucentrum.sk/na-denniku-n-najhorsie-je-poslat-dieta-za-trest-za-dvere-a-nechat-ho-tam-samo-odbornicka-vysvetluje-ako-trauma-meni-mozog/

https://inklucentrum.sk/s-traumou-sa-stretavame-coraz-castejsie-co-moze-urobit-skola/

Prístup garantujú supervízorka a arteterapeutka Zuzana Krnáčová a psychologička Mária Jaššová.

Obsahové zameranie inovácie

Inovácia zahŕňa dve nadväzujúce časti:

časť: Tvorba bezpečného prostredia

časť: Porozumenie náročnému správaniu,

Prvá časť je zameraná najmä na porozumenie vlastného prežívania a prehĺbenie vlastnej empatie. V inovácii sa interaktívne pracuje s tvorbou bezpečného prostredia, porozumením stresujúcich podnetov z vnútorného aj vonkajšieho prostredia a učitelia si sami na sebe skúmajú, ako ich nervová sústava reaguje na stresujúce, ako aj regulujúce podnety. Táto seba-skúsenostná zložka je mimoriadne nevyhnutná k prechodu do druhej časti so zameraním na druhých – deti, žiakov a iných dospelých.

Druhá časť ponúka informácie a aktivity k porozumeniu neurosekvenčného modelu, a teda fungovania mozgu a nervovej sústavy človeka. Zameriava sa na stres ako spúšťač náročného správania detí a opisuje, čo môže byť príčinou náročného správania s odvolaním sa na výskumné štúdie. Prináša päť stavov aktivácie, ale aj ďalšie modely k porozumeniu intenzity zaplavenia stresovou reakciou. Dôležité je porozumieť systému regulácie, ktorý má viacero úrovní a podľa potreby ho vedieť použiť. V neposlednom rade sa program zameriava aj na prácu s fyzickým prostredím v školách a medziodborovú spoluprácu (multidisciplinárny prístup a medzisektorová spolupráca), ktorá je nevyhnutná pre podporu detí a žiakov s náročnou životnou situáciou v školách.

Inovácia teda ponúka komplexný prístup k sebe a k žiakom, k mediácii konfliktov, vzťahov i každodenných reakcií a komunikácie postavenej na najnovších neurovedeckých poznatkoch a z nich vyplývajúcich prístupoch a nenásilnej komunikácie.

Prístup je nadpredmetový a aplikovateľný do celého vzdelávacieho obsahu, komunikácie a interakcie vo vzťahu učiteľ a žiak, trieda. Prispieva k rozvoju kompetencií v prierezovej oblasti sociálnej a emocionálnej gramotnosti, okrem iného rozvíja schopnosť reflektovať svoje emócie a uplatňovať rôzne regulačné stratégie na ich zvládanie, podporuje sebapoznanie a schopnosť budovať kvalitné vzťahy medzi rovesníkmi i s dospelými.

Zavádzanie inovácie

Spôsob zavádzania inovácie:

Inováciu Traumu rešpektujúci prístup je možné zavádzať v konkrétnej triede a na konkrétnych hodinách pedagógom alebo odborným zamestnancom, ktorý absolvoval vzdelávanie zamerané na aplikáciu traumu rešpektujúceho prístupu v triedach a školách. Takéto vzdelávanie aktuálne poskytuje iba Inklucentrum pod názov “Traumu rešpektujúci prístup v triede”. Keďže v traumu rešpektujúcom prístupe sa do veľkej miery jedná o zmenu postoja k vlastnému prežívaniu i prežívaniu druhých, ako i k ich správaniu, je odporúčané podporiť zavádzanie tohto prístupu ďalšími vzdelávaniami a supervíziou či mentoringom.

Personálne zabezpečenie:

Inovácia vyžaduje riadne vyškolených učiteľov alebo odborných zamestnancov v školách alebo v školských zariadeniach v dlhodobom vzdelávaní “Traumu rešpektujúci prístup v triede”, na zručnosti zameranom.

Vo vzdelávaní sa okrem psychoedukácie využívajú metódy reflektovanej sebaskúsenosti, rolovej hry a plánovania zavádzania postupov. Vďaka týmto metódam si účastníci prakticky overujú svoje zručnosti komunikácie a deeskalácie náročného správania. V záverečnej práci účastníci reflektujú náročnú situáciu s dieťaťom, pričom sa zameriavajú na identifikáciu stavov stresovej reakcie u dieťaťa i seba, ako i na regulačné stratégie, ktoré aplikovali pre upokojenie seba i  dieťaťa.

Pripravuje sa vzdelávanie “Traumu rešpektujúci prístup v triede 2”.

Materiálno-technické zabezpečenie:

Bežné materiálno-technické zabezpečenie môže byť vhodne doplnené jednoduchými senzomotorickými a záťažovými pomôckami, ktoré pomáhajú deťom vhodne sa regulovať, znížiť či zvýšiť aktiváciu nervovej sústavy.

Aplikačná prax

Inováciu používa:

5 až 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe:

Z reflexií a záverečných prác pedagógov a odborných zamestnancov, ktorí absolvovali vzdelávanie “Traumu rešpektujúci prístup v triede” v Inklucentre, sa ukazuje, že vďaka aplikácii traumu-rešpektujúceho prístupu sa im darí včas si všimnúť rozvíjajúcu sa stresovú reakciu u seba i druhého, reagovať na ňu primeranými stratégiami tak, aby sa predišlo zvyšovania stresu. Sú všímaví voči vlastnému prežívaniu a vďaka tomu dokážu cielene pracovať s vlastným upokojením, ako i s upokojením žiakov a žiačok. Dokážu využívať rôzne stratégie v prevencii v rámci celej triedy a podporovať bezpečné prostredie v triede prostredníctvom aktivít a postupov, ktoré reagujú na potreby žiakov a žiačok v rôznych úrovniach Maslowovej pyramídy.

https://www.youtube.com/watch?v=Dh2ltrP8no8

Opis inovácie v Katalógu inovácií vo výchove a vzdelávaní

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?