Dátum zápisu: 20.2.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Artefiletika ako metóda pojmového a zmyslového učenia cez kreatívnu tvorbu využíva prvky nenásilnej komunikácie, facilitácie, reflexie a budovania bezpečnej triedy nielen vo výtvarnej výchove. Inovácia prináša integratívny prístup k výučbe výtvarnej výchovy prepojenej s hudobnou výchovou, etikou, prierezovou gramotnosťou a nadpredmetovými vzťahmi, kde sa téma hodiny vie prepájať do celodňového, celotýždňového alebo systémového prepojenia s inými predmetmi v projektoch či blokoch. Žiakom prináša vytváranie si vzťahu k tvorivým aktivitám, učí žiakov pomenovávať vlastné procesy, prežívanie. Pre učiteľa je to obohatenie vyučovacích metód, možnosť spoznať žiakov cez ich skúsenosti a silné stránky.
Názov: Inklucentrum-Centrum inkluzívneho vzdelávania
Sídlo: Hattalova 12 Bratislava 83103
IČO: 52565301
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Anežka Palajová
Webová stránka: https://inklucentrum.sk/inovacie/artefiletika/
Druh inovácie:
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania:
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia:
materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), stredná odborná škola, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, školský klub detí, centrum voľného času, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávania:
Umenie a kultúra, Charakter, Metakognícia, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:
Cieľovou skupinou sú všetci žiaci všetkých 3 cyklov ZŠ, ale s miernymi úpravami sa dá využiť aj v MŠ a SOŠ pedagogickej. Je možné ju využiť aj v špecifických terapeutických skupinách pri deťoch v riziku, deťoch cudzincov a pod. v CPP/ŠCPP, ŠVZ, CDR a pod.
Artefiletika je primárne určená pre vzdelávanie celej triedy žiakov v MŠ a ZŠ. Artefiletické aktivity je možné robiť aj s menšou skupinou žiakov na posilnenie tvorivosti, zdieľania vlastného prežívania a spolunáležitosti k skupine. Práve pre tieto prednosti sa artefiletika využíva aj pri skupinovej práci aj v iných organizáciách pracujúcich s deťmi a žiakmi.
Artefiletiku založili v 90-tych rokoch minulého storočia v Česku pedagógovia výtvarnej výchovy, keď pochopili, že vtedajšia výučba výtvarnej výchovy bola strnulá a neumožňovala žiakom rozvíjať ich kreatívne myslenie a rozvoj osobnosti. Na Slovensku sa táto metóda taktiež postupne udomácňuje, aj keď sa vo väčšine škôl vyučovanie výtvarnej a hudobnej výchovy bohužiaľ nezmenilo už desaťročia. My sme metódu artefiletiky doplnili o inkluzívne princípy, nenásilnú komunikáciu, tvorbu bezpečia v triede a zručnosti reflexie a facilitácie. Koncept sme dlhodobejšie pilotovali aj na základných školách, školili ho, poskytli metodiky a participovali aj na tvorbe nového kurikula v oblasti Umenie a kultúra. Autorkou a expertkou témy je Mgr. Zuzana Krnáčová, MA, PhD.
Artefiletická hodina sa zameriava na kreatívne spracovanie konkrétneho konceptu (napr. svetlo, jar, muž/žena) cez vlastnú skúsenosť žiakov. Pedagóg si pripraví materiál a priebeh aktivity a umožní žiakom cez vhodne vybrané aktivizujúce techniky uchopiť vzdelávací koncept. Následne žiaci koncept stvárňujú cez ponúknuté médiá (výtvarné, zvukové, pohybové, dramatizačné), každý podľa svojej skúsenosti a možností. Po ukončení tvorivej činnosti prichádza spoločný reflektívny dialóg v skupine, kde si žiaci zvedomujú formy, postupy, ale aj vlastné prežívanie počas tvorby. V tejto časti sa stretávajú s rôznymi postupmi stvárnenia a prežívania toho istého konceptu, čím sa prehlbuje ich schopnosť empaticky nazerať na seba aj ostatných. Takýmto spôsobom môže pedagóg prepojiť artefiletiku aj s inými predmetmi, kde vzdelávací koncept môže vychádzať z akéhokoľvek predmetu. Artefiletické aktivity môžu trvať napr. 45 minút, alebo sa odporúča vyučovať ich blokovo 90 minút. Takéto aktivity môžu slúžiť ako celodenná téma v predprimárnom vzdelávaní alebo základ pre projektové vzdelávanie, či školské akcie.
Artefiletiku je možné využívať ako program na hodiny výtvarnej výchovy, a to cez rozvrh jednotlivých aktivít do časového harmonogramu. Zároveň netreba zabúdať, že artefiletika je vo svojej podstate tvorivá metóda, a preto nie je vždy vhodné zväzovať jednotlivé aktivity na presný postup alebo časové zarámcovanie. Spracovanie jednotlivých artefiletických aktivít môže byť rôznorodé podľa materiálnych možností a vytýčeného cieľa hodiny. Momentálne je dostupných niekoľko publikácií s artefiletickými aktivitami, ktoré môže pedagóg uplatniť podľa potreby vyučovacieho cieľa.
Artefiletika vychádza z jednoduchého konceptu, ktorý v sebe spája dve hlavné časti: zážitok z kreatívnej tvorby a následný reflektívny dialóg v skupine. Tak ako vo výtvarnej výchove, aj v artefiletike sa využívajú rôzne výtvarné materiály, vyučujú sa výtvarné techniky a postupy. Navyše sa v artefiletike využíva aj dramatizácia, pohyb, hudobné nástroje a zvuky. Tvorba sa stáva zážitkom, kedy je každému umožnené vnímať zadanú tému cez vlastnú osobnú skúsenosť a vyjadriť tak svoje postoje, pocity a myšlienky. Reflektívny dialóg v skupine prináša zvedomenie osobného zážitku v tvorbe a je základom pre učenie sa o novom koncepte.
Artefiletika je zároveň prípravou pre výtvarnú výchovu na druhom stupni, kde sa od žiaka okrem výtvarných zručností vyžaduje hlbšie a intenzívnejšie porozumenie výtvarného umenia a hlavne osobný záujem, ktorý sa bohužiaľ často vytráca práve počas prvého stupňa v dôsledku negatívnych skúseností.
Artefiletika je bránou do tvorivého a kooperatívneho vyučovania. Je to cesta k otvorenej škole, priateľskej všestrannému rozvoju detí.
Inovácia prináleží k vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra a predmetu Výtvarná výchova, ale prináša aj unikátne nadpredmetové prepojenie, keď sa téma artefiletiky prepája s aktuálnym učivom matematiky, slovenského jazyka či prvouky a ďalších, pozri napr. tu: https://inklucentrum.sk/artefiletika-vytvarna-vychova-inak/
Spôsob zavádzania inovácie:
Inováciu Artefiletika je možné zavádzať v konkrétnej triede a na konkrétnych hodinách pedagógom alebo odborným zamestnancom, ktorý absolvoval inovačné vzdelávanie. Takéto vzdelávanie aktuálne poskytuje Inklucentrum pod názvom “Artefiletika a inkluzívna trieda”. V tomto vzdelávaní sa pracuje aj so zmenou postoja k vlastnému prežívaniu i prežívaniu druhých. Učitelia sa učia spôsobu reflexie a vytvárania bezpečného prostredia pre reflexiu a tvorbu. Vzhľadom na potrebu osobného rozvoja učiteľa je odporúčané podporiť zavádzanie tohto prístupu ďalšími vzdelávaniami, supervíziou či mentoringom.
Pri artefiletike sa osvedčilo blokové vzdelávanie v 90-minútových blokoch najmä na prvom stupni. Vzhľadom na zníženú časovú dotáciu výtvarnej výchovy už od prvého ročníka odporúčame prepájanie VV s inými predmetmi do blokovej výučby. Takéto prepojenie môže podporiť medzipredmetové učenie a obsah druhého predmetu cez tvorivé vyjadrenie.
Personálne zabezpečenie:
Artefiletika je v podstate nový koncept vyučovania výtvarnej výchovy. Predpokladá sa teda, že okrem vzdelania vo výtvarnom umení, technikách a prístupoch je potrebné aj vzdelanie v artefiletickom prístupe, čiže schopnosť vytvárať bezpečné prostredie a viesť reflektívny dialóg. Inováciu môže využívať učiteľ výtvarnej výchovy, ale aj triedny učiteľ, asistent či školský podporný tím. Aj keď ide o metódu využívanú najmä na výtvarnej výchove, vyberajú si ju aj učitelia iných predmetov, ktorí chcú učiť zážitkovo a majú blízko k tvorbe.
Učiteľ artefiletiky potrebuje absolvovať inovačné vzdelávanie artefiletiky a používať učebnicu “Artefiletiky: Dívej se, tvoř a povídej!” od J. Slavík a kol., 2019.
Pri zavádzaní inovácie do školy odporúčame inovačné vzdelávanie Artefiletika a inkluzívna trieda, viac informácií o vzdelávaní a aktuálnej cene na stránkach: https://inklucentrum.sk/event/artefiletika/.
Priestorové zabezpečenie
Je veľmi vhodné mať samostatnú učebňu výtvarnej výchovy, ale je možné realizovať artefiletické hodiny aj priamo v triede, alebo v exteriéry.
Materiálno-technické zabezpečenie
Jednotlivé aktivity vyžadujú základný kvalitný výtvarný a kreatívny materiál, ktorý sa vo väčšine používa aj na výtvarnej a hudobnej výchove.
Iné požiadavky a kroky
Vyškolený človek môže začať zavádzať artefiletické aktivity do vzdelávacieho procesu. Zároveň v Inklucentre je možnosť rozširovať a posilňovať novo nadobudnuté zručnosti a vedomosti na pravidelných stretnutiach absolventov vzdelávania Arte ateliéroch.
V rámci kurikulárnej reformy predmet výtvarná výchova napĺňa princípy artefiletiky, avšak z popisu predmetu výtvarná výchova to nie je zrejmé. Bolo by vhodné, keby učitelia mali jasné prepojenie medzi artefiletikou a výtvarnou výchovou a rozumeli, že práve princípy artefiletiky pokrývajú obsahovo predmet výtvarnej výchovy.
Inováciu používa:
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe:
Poznatky z využívania artefiletiky sú dostupné v záverečných prácach absolventov inovačného vzdelávania Artefiletika a inkluzívna trieda. Absolventi vzdelávania reportujú množstvo benefitov, ktoré prináša tento prístup.
Benefity na strane žiakov sú napr. pozitívny prístup žiakov k tvorivým aktivitám – žiaci sa tešia na hodiny artefiletiky a aktívne si ich pýtajú, ochota zapojiť sa do tvorby aj u žiakov, ktorí predtým tvorenie odmietali alebo ho nemali radi, originálne výtvory žiakov, prenes tvorivosti aj do domáceho prostredia, prípadne iných hodín ako VV.
Benefity na strane triedneho kolektívu sú zreteľné najmä v zlepšení klímy triedy, v schopnosti žiakov navzájom sa vypočuť, ale aj sa oceniť.
Absolventi vzdelávania vnímajú a reportujú aj benefity pre seba – napr. prežívanie radosti z kooperácie v triede, schopnosť vnímať a spoznávať žiakov cez ich osobné zážitky pretavené do tvorby. Dôležitým benefitom pre pedagógov je väčšia vlastná radosť z učenia. V neposlednom rade pedagógovia získavajú dôležitú zručnosť reflektovania a facilitácie.
Artefiletiku využívajú mnohé základné a materské školy, základné umelecké školy, centrá voľného času, knižnice a galérie.
Opis inovácie v Katalógu inovácií vo výchove a vzdelávaní
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.