INTERKULTÚRNA GRAMOTNOSŤ

Ilustračný obrázok kachličiek zobrazujúci rôznorodosť a pestrosť

VYMEDZENIE INTERKULTÚRNEJ GRAMOTNOSTI

Interkultúrna gramotnosť je integrálnou zložkou občianskej gramotnosti. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť interkultúrnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • rešpektovať a oceňovať rozmanitosť vo svojom okolí,   
  • citlivo vnímať životnú realitu ľudí z rozmanitých kultúrnych a sociálnych prostredí,
  • rozpoznávať a aktívne odmietať diskriminačné správanie.

Interkultúrna gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v obsahových komponentoch:

  1. Identita
  2. Rozmanitosť
  3. Rovnosť a spravodlivosť

INTERKULTÚRNA GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Interkultúrna výchova má v rámci formálneho kurikula jasne vymedzené obsahy vo vzdelávacích oblastiach (najmä Človek a spoločnosť, Jazyk a komunikácia a Umenie a kultúra). Do veľkej miery je však vecou tzv. skrytého kurikula. V ňom významnú rolu zohráva osobnostný i etický rozmer profesionality učiteľa. V popredí je požiadavka jeho etickej bezúhonnosti, ktorá sa prejavuje v odmietaní akýchkoľvek foriem diskriminácie či segregačných praktík, a to nielen v škole, ale aj mimo nej.  Základnou osobnostnou výbavou učiteľa by mala byť láska k deťom bez podmienok, ktorá sa prejavuje v prijatí každého žiaka, ako aj v kultivovanej a rešpektujúcej komunikácii s nimi. 

Interkultúrna výchova nie je učením o kultúrach, či typických znakoch ich príslušníkov. Cieľom nie je vytvárať či upevňovať stereotypy o kultúrach, ale naopak rozvíjať schopnosť vnímať jedinečnosť každého človeka, ktorá je daná nielen prostredím v ktorom žije, ale aj jeho osobnostnými kvalitami. 

V interkultúrnej výchove sa neučí o kultúrach, ale o ľuďoch v kultúrach,
v ktorých žijú.

Pri napĺňaní cieľov interkultúrnej výchovy je potrebné mať na zreteli princíp rovnováhy. Ten spočíva v hľadaní balansu medzi upriamovaním pozornosti na rozdielnosti medzi ľuďmi a zdôrazňovaním toho, čo ľudí spája. Hoci je rozmanitosť základným znakom ľudských spoločenstiev, ich tmelom sú spoločné túžby a potreby.

Ilustračný obrázok - strecha pokrytá škridlami

PODPORNÉ MATERIÁLY

PROGRAMY VZDELÁVANIA

Využitie prvkov rómskej kultúry v školskej praxi

Absolvent programu vzdelávania dokáže aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese informácie o zvykoch, tradíciách, obyčajoch a spiritualite Rómov. Vie vyhľadať a využiť poznatky o významných osobnostiach rómskeho pôvodu z oblasti literatúry, umenia a športu v edukačnom procese (odkaz).

PRÍSPEVKY K INTERKULTÚRNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku