RÓMSKY JAZYK
A LITERATÚRA

Ilustračný obrázok: grafika vlčích makov

CHARAKTERISTIKA VYUČOVACIEHO PREDMETU

Rómsky jazyk a literatúra má v systéme vzdelávania špecifické postavenie. V prvom vzdelávacom cykle je primárnym cieľom rómčiny ako materinského jazyka upevňovať a rozvíjať komunikačné zručnosti zo slovenčiny. Pomôže to zvýšiť školskú úspešnosť žiakov z rómskej komunity, pre ktorých je rómčina materinským jazykom, a tiež zlepšiť sociálnu klímu medzi žiakmi v triede a škole. 

V druhom a treťom vzdelávacom cykle prostredníctvom rôznych príbehov, textov a rozprávok všetci žiaci v triede spoznávajú rómčinu, rôzne jazykové variety rómčiny, získavajú základné informácie o histórii Rómov, rómskej kultúre a tradíciách.

Jazykový systém vychádza zo štandardizovanej rómčiny z roku 2008, ktorou komunikuje väčšina rómskeho obyvateľstva na Slovensku. Predmet rozvíja interkultúrne kompetencie, vzájomné porozumenie medzi žiakmi. Vyučovanie predmetu je zamerané na používanie rómčiny v každodenných komunikačných situáciách. 

Vzdelávacie štandardy (výkonové a obsahové) sú členené podľa piatich základných obsahových komponentov jazyka a literatúry (komunikačná interakcia, hovorená produkcia, písaná produkcia, vecná recepcia, zážitková recepcia). Súčasťou všetkých komponentov sú tematické okruhy, ktoré tvoria obsahový základ na tvorbu ústnych a písaných textov. 

Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka
Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

Tabuľka sa čoskoro doplní.

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - žiačka vyťahuje knihu z police v školskej knižnici

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI
VO VYUČOVANÍ RÓMSKEHO JAZYKA A LITERATÚRY

Sprievodca pomenúva zmeny vo vyučovaní rómskeho jazyka a literatúry a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi rómskeho jazyka a literatúry pri tvorbe učebných osnov.

PROGRAMY VZDELÁVANIA

Rómsky jazyk a reálie

Absolvent programu vie preložiť krátky text z rómskeho jazyka. Dokáže využiť informácie z rómskeho jazyka a dejín Rómov vo výchovno-vzdelávacom procese. Poznatky získané počas absolvovania vzdelávacieho programu dokáže využiť v krátkom kvíze, ktorý je cielený na skupinu detí/žiakov, s ktorými pracuje (odkaz).

Využitie prvkov rómskej kultúry v školskej praxi

Absolvent programu vzdelávania dokáže aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese informácie o zvykoch, tradíciách, obyčajoch a spiritualite Rómov. Vie vyhľadať a využiť poznatky o významných osobnostiach rómskeho pôvodu z oblasti literatúry, umenia a športu v edukačnom procese.

PRÍSPEVKY K RÓMSKEMU JAZYKU A LITERATÚRE

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku