Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Súčasťou vzdelávacieho procesu podľa nového štátneho vzdelávacieho programu (2023) musí byť reflexia procesu učenia, konania a vyjadrenia.
Žiak má byť vedený k tomu, aby vedel opísať (reflektovať) svoje myšlienkové postupy a stratégie učenia a riešenia úloh (metakognícia, metaučenie) a na základe toho zdokonaľovať svoju schopnosť učiť sa, vnímať svoj osobnostný potenciál a preberať zodpovednosť za vlastné učenie sa a rozvoj.
Žiak má byť tiež podporovaný v zámernej konfrontácii uvažovania a konania s etickými hodnotami a podnecovaný k tvorivosti.
Z tohto dôvodu sú súčasťou ŠVP tzv. nadpredmetové koncepty metakognícia a charakter, ktorých ciele sa napĺňajú v rámci rozvíjania všetkých doménových a prierezových gramotností tak, ako to zobrazuje schéma nižšie.
Metakognícia je spôsob myslenia a ako taká nie je založená na nejakých špeciálnych poznatkoch, ale na spôsobilosti osvojovania si poznatkov a skúseností reflexívnym spôsobom. Metakognícia sa definuje veľmi jednoducho a zároveň veľmi nejednoznačne ako rozmýšľanie o vlastnom myslení. V prípade žiakov základnej školy nejde, prirodzene, o nejaké hlboké úvahy o vlastných kognitívnych procesoch. Skôr tu ide o to, aby žiaci postupne na veku primeranej a individuálne špecifickej úrovni začali reflektovať vlastné procesy učenia sa, ktoré im následne pomôžu tieto procesy zlepšovať. Metakognícia totiž nevzniká automaticky ako výsledok vývinových procesov, ale žiaci si ju musia osvojiť. K tomu rozhodujúcim spôsobom prispejú učitelia tým, že smerujú svojich žiakov k takýmto úvahám:
Aby sa žiaci učili metakognícii, je dôležité, aby im učitelia pri riešení učebných úloh a školských situácií kládli otázky a podnety, ktoré ich budú viesť k uvažovaniu nahlas. Hľadanie takýchto odpovedí na otázky a podnety učiteľov smerujúce k metakognícii sa tak postupne stane životnou rutinou žiakov a vedie k posilňovaniu potreby celoživotného vzdelávania.
Kategória charakter, podobne ako metakognícia, je tiež uvedená nad rámec súboru gramotností, aj keď s nimi úzko súvisí. Ide tu o osobnostný rozvoj žiaka, na ktorý nazeráme z pohľadu stanovených morálnych kritérií a z hľadiska rozvíjania dominujúcich pozitívnych vlastností. Ako cieľová kategória školskej výchovy a vzdelávania sa nedosahuje tým, že učitelia prezentujú žiakom, ktoré stránky človeka sú považované za pozitívne, ale hlavne tým, že učitelia usmerňujú to, čo sa vo vzťahu k žiakom deje v škole. Charakter je tá stránka dieťaťa, ktorú je možné zásadným spôsobom ovplyvňovať výchovným pôsobením.
V. Smékal (2002) uvádza, že na morálke charakteru môžeme rozlišovať:
Pre učiteľov je dôležité, aby podnecovali u svojich žiakov rozvoj pozitívnych charakteristík, ktoré sú podľa Patersona a Seligmana (podľa Mareš, 2008):
Cnosti – múdrosť, statočnosť, humánnosť, spravodlivosť, umiernenosť.
Charakter ako cesty, ktorými sa cnosti môžu reálne prejaviť:
Situačné zložky – špecifické návyky, ktoré vedú človeka k tomu, aby prejavil silné stránky v určitých situáciách.
Ako prakticky rozvíjať výchovu charakteru na školách? Pomôcť vám môže sprievodca NIVaM (2025), ktorý ponúka ucelený a konkrétny návod, ako systematicky podporovať rozvoj charakteru žiakov v školskom prostredí a vo vyučovaní.
Sprievodca vysvetľuje východiská nadpredmetového konceptu Charakter, detailne opisuje 3 princípy výchovy charakteru v školách a ponúka inšpirácie aj postupné kroky na tvorbu vlastného školského dizajnu výchovy charakteru.
Pozrite si videá z prednášok z odborného podujatia Charakter a metakognícia – ako implementovať inovácie do školskej praxe, ktoré v júni 2024 zorganizoval NIVaM v spolupráci s Katedrou pedagogických štúdií, Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
Program podujatia bol zameraný predovšetkým na inovácie v novom štátnom vzdelávacom programe v podobe takzvaných nadpredmetových konceptov a určený je pre učiteľov a učiteľky profesijného rozvoja z Krajských pracovísk NIVaM a mentorov a mentorky z RCPU, ktorí pracujú so školami na implementácii zmien.
K téme NIVaM prizval aj autorov a autorky vzdelávacích štandardov a kriteriálnych testov. Realizované boli prednášky s diskusiami, ale aj praktickými ukážkami, ako s témami pracovať na úrovni škôl, ktoré už nový štátny vzdelávací program implementujú.
Program inovačného vzdelávania je zameraný na tvorbu komplexných úloh a ich aplikáciu vo výchovno-vzdelávacom procese s cieľom rozvíjať spôsobilosti žiakov. Absolvent vzdelávania dokáže tvoriť komplexnú úlohu na rôznych kognitívnych úrovniach, prepájať ciele a obsahy v rámci jedného predmetu/vzdelávacej oblasti/vzdelávacích oblastí a využiť ich vo výchovno-vzdelávacom procese na rozvoj spôsobilostí žiakov potrebných pre 21. storočie (odkaz).
Vzdelávací program prezentuje stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov v kontexte zmien kurikula základného vzdelávania. Absolvent vzdelávania si interaktívnou formou osvojí metodické postupy na aktivizáciu žiakov. Aktívne participuje na úlohách zameraných na prácu s pojmami a vzťahmi medzi nimi, na prácu s textom a informáciami, na bádanie a experimentovanie, na spoluprácu, na tvorbu argumentov, na modelovanie vlastného žiakovho učenia sa s podporou digitálnych technológií. Absolvent po ukončení vzdelávania dokáže efektívne aplikovať vybrané stratégie a metódy vo výchovno-vzdelávacom procese (odkaz).
Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľovi inšpiráciu na vytváranie rôznych typov úloh k printovým alebo digitálnym textom a výber metakognitívnych stratégií. Učiteľ sa naučí aplikovať získané poznatky z oblasti podpory čitateľskej gramotnosti žiakov v edukačnom procese. Absolvent vzdelávania vie plánovať a reflektovať edukačný proces s využitím vybraných metakognitívnych stratégií (odkaz).
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.