METAKOGNÍCIA
A CHARAKTER

Ilustračný obrázok znázorňujúci činnosť mozgu - metakogníciu

Súčasťou vzdelávacieho procesu podľa nového štátneho vzdelávacieho programu (2023) musí byť reflexia procesu učenia, konania a vyjadrenia.

Žiak má byť vedený k tomu, aby vedel opísať (reflektovať) svoje myšlienkové postupy a stratégie učenia a riešenia úloh (metakognícia, metaučenie) a na základe toho zdokonaľovať svoju schopnosť učiť sa, vnímať svoj osobnostný potenciál a preberať zodpovednosť za vlastné učenie sa a rozvoj. 

Žiak má byť tiež podporovaný v zámernej konfrontácii uvažovania a konania s etickými hodnotami a podnecovaný k tvorivosti.

NADPREDMETOVÉ KONCEPTY
V ZÁKLADNOM VZDELÁVANÍ

Z tohto dôvodu sú súčasťou ŠVP tzv. nadpredmetové koncepty metakognícia a charakter, ktorých ciele sa napĺňajú v rámci rozvíjania všetkých doménových a prierezových gramotností tak, ako to zobrazuje schéma nižšie. 

Schéma: Mapa doménových a prierezových gramotností v základnom vzdelávaní (KŠVP, 2023, s.7)

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

METAKOGNÍCIA - ABY MALI ŽIACI SVOJE UČENIE SA
POD KONTROLOU

Metakognícia je spôsob myslenia a ako taká nie je založená na nejakých špeciálnych poznatkoch, ale na spôsobilosti osvojovania si poznatkov a skúseností reflexívnym spôsobom. Metakognícia sa definuje veľmi jednoducho a zároveň veľmi nejednoznačne ako rozmýšľanie o vlastnom myslení. V prípade žiakov základnej školy nejde, prirodzene, o nejaké hlboké úvahy o vlastných kognitívnych procesoch. Skôr tu ide o to, aby žiaci postupne na veku primeranej a individuálne špecifickej úrovni začali reflektovať vlastné procesy učenia sa, ktoré im následne pomôžu tieto procesy zlepšovať. Metakognícia totiž nevzniká automaticky ako výsledok vývinových procesov, ale žiaci si ju musia osvojiť. K tomu rozhodujúcim spôsobom prispejú učitelia tým, že smerujú svojich žiakov k takýmto úvahám:

  • Ktorý predmet ma baví a ktorý nie? Prečo?
  • Čo vnímam pozitívne na aktivite, ktorú sme robili?
  • Čo sa mi robilo ľahko a čo ťažko? 
  • Ktorú z týchto úloh si vyberiem a prečo? 
  • Ktoré úlohy viem vyriešiť ľahko a ktoré ťažko? Prečo asi? 
  • Ako som postupoval/-a pri riešení úlohy, ktorú som vyriešil/-a úspešne? 
  • Ako som postupoval/-a pri riešení úlohy, ktorú som vyriešil/-a neúspešne?
  • Kde som urobil/-a chybu a ako ju napraviť?
  • Čomu rozumiem a čomu nerozumiem?
  • Ako budem postupovať pri riešení tejto úlohy?
  • Ako som spokojný/-á s vlastným výkonom?
  • V čom by som sa chcel/-a zlepšiť?
  • Čo ma baví a čo nie?
  • Za akých okolností sa mi učí najlepšie?
  • Čo chcem robiť v živote a čo preto musím teraz urobiť?

Aby sa žiaci učili metakognícii, je dôležité, aby im učitelia pri riešení učebných úloh a školských situácií kládli otázky a podnety, ktoré ich budú viesť k uvažovaniu nahlas. Hľadanie takýchto odpovedí na otázky a podnety učiteľov smerujúce k metakognícii sa tak postupne stane životnou rutinou žiakov a vedie k posilňovaniu potreby celoživotného vzdelávania.

CHARAKTER - BYŤ MÚDRY AUTOMATICKY NEZNAMENÁ
BYŤ DOBRÝ

Kategória charakter, podobne ako metakognícia, je tiež uvedená nad rámec súboru gramotností, aj keď s nimi úzko súvisí. Ide tu o osobnostný rozvoj žiaka, na ktorý nazeráme z pohľadu stanovených morálnych kritérií a z hľadiska rozvíjania dominujúcich pozitívnych vlastností. Ako cieľová kategória školskej výchovy a vzdelávania sa nedosahuje tým, že učitelia prezentujú žiakom, ktoré stránky človeka sú považované za pozitívne, ale hlavne tým, že učitelia usmerňujú to, čo sa vo vzťahu k žiakom deje v škole. Charakter je tá stránka dieťaťa, ktorú je možné zásadným spôsobom ovplyvňovať výchovným pôsobením.

V. Smékal (2002) uvádza, že na morálke charakteru môžeme rozlišovať:

  • intelektovú morálku – presvedčenie, že všetko, čo konkrétny človek robí, mu pomáha dosiahnuť to, čo chce, 
  • citovú morálku – ako nadšenie, ktoré ide ruka v ruke so zdravím a spôsobilosťami a ktoré dodáva energiu k plnému nasadeniu pri plnení úloh a sledovaní cieľov, 
  • sociálnu morálku – ako pocit solidarity s inými ľuďmi a v užšom ponímaní ako presvedčenie, že našu skupinu (školskú triedu) nič nezadrží pri plnení úloh a cieľov.

Pre učiteľov je dôležité, aby podnecovali u svojich žiakov rozvoj pozitívnych charakteristík, ktoré sú podľa Patersona a Seligmana (podľa Mareš, 2008):

Cnosti  – múdrosť, statočnosť, humánnosť, spravodlivosť, umiernenosť.

Charakter ako  cesty, ktorými sa cnosti môžu reálne  prejaviť:

  • múdrosť – tvorivosť, zvedavosť, otvorenosť mysle, láska k učeniu sa, nadhľad, optimizmus, zmysel pre humor, spiritualita (nemusí nevyhnutne súvisieť s náboženskou vierou, ale môže);
  • statočnosť – udatnosť, stálosť a vytrvalosť, pracovitosť, autentickosť a úprimnosť, elán a nadšenie;
  • humánnosť – láska, dobrota, sociálna a emočná inteligencia;
  • spravodlivosť – sociálna a občianska  zodpovednosť, nestrannosť, schopnosť viesť;
  • umiernenosť – schopnosť odpúšťať, skromnosť a pokora, opatrnosť,         sebakontrola.

Situačné zložky – špecifické návyky, ktoré vedú človeka k tomu, aby prejavil silné stránky v určitých situáciách.

AKO IMPLEMENTOVAŤ METAKOGNÍCIU
A CHARAKTER DO ŠKOLSKEJ PRAXE

Ilustračný obrázok zobrazujúci vzájomné prepojenia myslenia (v mozgu).

VIDEÁ Z PREDNÁŠOK

Pozrite si videá z prednášok z odborného podujatia Charakter a metakognícia – ako implementovať inovácie do školskej praxe, ktoré v júni 2024 zorganizoval NIVaM v spolupráci s Katedrou pedagogických štúdií, Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.

Program podujatia bol zameraný predovšetkým na inovácie v novom štátnom vzdelávacom programe v podobe takzvaných nadpredmetových konceptov a určený je pre učiteľov a učiteľky profesijného rozvoja z Krajských pracovísk NIVaM a mentorov a mentorky z RCPU, ktorí pracujú so školami na implementácii zmien.

K téme NIVaM prizval aj autorov a autorky vzdelávacích štandardov a kriteriálnych testov. Realizované boli prednášky s diskusiami, ale aj praktickými ukážkami, ako s témami pracovať na úrovni škôl, ktoré už nový štátny vzdelávací program implementujú.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Katalóg odborných činností a programov vzdelávania (odkaz), ktorý vydal NIVAM pre školský rok 2024/2025 ponúka viaceré programy inovačného vzdelávania súvisiace s metakogníciou:

  • Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov využitím metakognitívnych stratégií (odkaz)
  • Tvorba úloh ako prostriedok na rozvoj vyšších kognitívnych procesov žiakov (odkaz)
  • Kooperatívne techniky na podporu učenia sa žiakov (odkaz)
  • Projektovanie edukačnej jednotky s dôrazom na kritické myslenie (odkaz)
  • Využitie debaty a diskusie na podporu rozvoja kritického myslenia žiakov (odkaz)
  • Rozvíjanie mäkkých zručností žiakov v edukačnom procese (odkaz)
  • Formatívne hodnotenie na podporu učenia sa žiakov (odkaz)

PRÍSPEVKY K METAKOGNÍCII A CHARAKTERU

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku