Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Vzdelávacia oblasť Človek a príroda sa zameriava na rozvoj prírodovednej gramotnosti. Prírodovedná gramotnosť je charakterizovaná ako spôsobilosť používať prírodovedné poznatky, identifikovať a formulovať otázky a hľadať odpovede v podobe dôkazmi podložených záverov pre pochopenie sveta a tvorbu rozhodnutí o svete, v ktorom žijeme, prírode a zmenách, ktoré v našom prostredí samovoľne aj v dôsledku ľudskej aktivity nastali a nastávajú. Zahŕňa porozumenie princípom objektivizovaného a systematického skúmania, ako aj úlohe prírodných vied v našej spoločnosti.
V prvom a druhom cykle má vzdelávacia oblasť podobu prírodovedne zameraného integrovaného predmetu. V treťom cykle má škola možnosť pokračovať úplnou, prípadne čiastočnou integráciou prírodovedných disciplín alebo výučbou samostatných predmetov.
Rozvoj prírodovednej gramotnosti pozostáva z troch zložiek:
Procesuálny rámec predstavuje osvojenie si nástrojov vytvárania a usporiadania informácií o svete okolo nás. Reprezentuje ovládanie a využívanie typických prírodovedných spôsobov myslenia a pracovných postupov, ktoré majú svoje vzory v mechanizmoch objektivizovaného poznávania. Cieľom je, aby si žiaci osvojili prvky poznávania dominujúce v prírodných vedách a zároveň reflektovali vlastné poznávacie činnosti. Okrem špecifických činností jednotlivých prírodovedných disciplín (biologické, fyzikálne, chemické a geologické výskumné postupy) existujú spoločné postupy v poznávacej činnosti jednotlivých prírodovedných disciplín. Vyučovací proces má viesť k budovaniu spôsobilostí, ktoré nazývame spôsobilosti vedeckej práce a je súčasťou výkonového štandardu.
Postojový rámec sa prejavuje záujmom žiakov o prírodu a javy, ktoré v nej prebiehajú, aktívnym a angažovaným prístupom k prírodným zdrojom, ochrane životného prostredia, klímy a zdravia človeka, tendenciou/snahou konať zodpovedne, napr. vo vzťahu k prírodným zdrojom, životnému prostrediu, ale aj záujmom o výskumné aktivity či prírodné vedy. Zasahuje postojovú sféru osobnosti žiaka v sociálnej oblasti, v oblasti sebarozvoja a osobnostného rastu.
Obsahový rámec predstavuje súbor prírodovedných poznatkov (faktov, pojmov a zovšeobecnení) a ich vzťahov, ktoré majú integrujúci charakter (v zmysle integrácie biologických, fyzikálnych, chemických a geologických konceptov). Kľúčové nosné myšlienky sú predstavené prostredníctvom desiatich obsahových komponentov (v schéme nižšie sú zobrazené ako svetlozelené kruhy).
Rozvoj prírodovednej gramotnosti je realizovaný poznávaním reálnych javov a procesov a má dominantne činnostný a induktívny charakter.
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).
Videotutoriál stručne predstavuje vzdelávaciu oblasť Človek a príroda.
Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.
Program vzdelávania je zameraný na podporu pedagogických zamestnancov pri implementácii zmien vo vzdelávacích oblastiach Človek a príroda, Človek a svet práce v súlade so Štátnym vzdelávacím programom pre základné vzdelávanie.
Kľúčovým prvkom programu je oboznámenie sa so zmenami vo vzdelávacích oblastiach Človek a príroda, Človek a svet práce, spôsobom štrukturácie a gradácie vzdelávacieho obsahu v komponentoch 1. a 2. vzdelávacieho cyklu. Súčasťou programu je zoznámenie sa s aktuálnymi poznatkami a odporúčaniami z oblasti neuropedagogiky a neurodidaktiky. Program prezentuje postupy a stratégie vzdelávania s princípmi aktivizácie žiakov počas vyučovacieho procesu, spôsoby a formy hodnotenia s možnosťou ich aplikácie, ako aj vhodné využitie digitálnych technológií.
Program je určený pre učiteľov prvého stupňa základnej školy a učiteľov profesijného rozvoja. Absolvovanie programu vzdelávania podporuje rozvoj kompetencií pedagogických zamestnancov vo vybraných vzdelávacích oblastiach v kontexte zmien kurikula, ktoré smerujú k efektívnejšej práci so štátnym vzdelávacím programom (odkaz).
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.