Vzdelávacie moduly výzvy Ako učím 20. storočie

Ilustračný obrázok: Pamätník Brána slobody v Devíne upravený pomocou nástroj AI Gemini
Ilustračný obrázok upravený v Gemini: Pamätník Brána slobody v Devíne

Spoznajte výstupy výzvy Ako učím 20. storočie, ktorú pre učiteľov dejepisu na ZŠ a SŠ pripravilo a vyhodnotilo ministerstvo školstva.

Vzdelávacie moduly publikované na portáli Viki sa zameriavajú na inovatívnu výučbu našich moderných dejín a boli vytvorené učiteľkami a učiteľmi zo Slovenska.

Vychádzajú zo ŠVP 2023 a kladú dôraz na prácu s prameňmi, bádateľskú výučbu dejepisu, rozvíjanie kritického myslenia a multiperspektívny pohľad na historické javy.

Stručný opis vzdelávacích modulov

Modul predstavuje metodický scenár vyučovacej hodiny o Nežnej revolúcií pre 3. cyklus základného vzdelávania (9. ročník ZŠ).

Vychádza z objavovania dobových symbolov a prameňov prostredníctvom stanovíšť a skupinovej práce. Žiaci analyzujú predmety z tzv. Krabičky 17. novembra, skúmajú text, obraz a predmety a vyhľadávajú v nich kľúčové informácie o páde komunizmu v Československu.

Modul podporuje samostatné myslenie, multiperspektívny prístup a bádateľský dejepis.

Ilustračný obrázok - fotografia pamätníka obetiam komunizmu

Vzdelávací modul je určený pre žiakov 3. cyklu základného vzdelávania (9. ročníka ZŠ). Zameriava sa na pochopenie kľúčových udalostí Nežnej revolúcie a obdobia po roku 1989, rozlíšenie znakov totalitného a demokratického režimu a uvedomenie si významu slobody a občianskej zodpovednosti.

Žiaci pracujú bádateľským a zážitkovým spôsobom – analyzujú historické pramene, videá, fotografie a osobné svedectvá, ktoré interpretujú v menších skupinách. Modul prepája historické poznávanie s rozvojom kritického myslenia, digitálnych zručností a hodnotovej orientácie.

Využíva digitálne nástroje (Wordwall, Learning Apps, Flippity, Genially) a podporuje aktívne učenie cez interaktívne úlohy a reflexiu. Cieľom je, aby žiaci nielen pochopili historické súvislosti prechodu od totality k demokracii, ale aj vedome vnímali význam demokratických hodnôt v súčasnosti.

Vzdelávací modul predstavuje vyučovaciu hodinu na tému Pražskej jari a invázie vojsk Varšavskej zmluvy. Je navrhnutá a otestovaná tak, aby sa žiaci pomocou metódy role-play ocitli v dobe, keď sa začalo obdobie uvoľňovania režimu v ČSSR a následnej normalizácie po vstupe vojsk Varšavskej zmluvy. Žiaci prevezmú charakter jednotlivých postáv a snažia sa vcítiť do ich uvažovania, pochopiť danú dobu na sebe samých.

Ilustračný obrázok invázie vojsk Varšavskej zmluvy do ČSSR

Hodnoty demokracie sú v našej spoločnosti prítomné iba dovtedy, dokiaľ si ich pripomíname a kým sa k nim hlásime. Existujú, kým si ich pamätáme, kým existujú v ľudskej/kolektívnej/individuálnej pamäti. Pamäť tu vystupuje ako databáza hodnôt, s ktorými sa identifikujeme alebo ich odmietame s cieľom ponúknuť učiteľom a učiteľkám didaktický model na podporu pamäti o holokauste.

Predložený vzdelávací modul je založený na analýze autentických historických prameňov (v tomto prípade predovšetkým egodokumentov) a pomocou metaforickej otázky Čo nám listy prezrádzajú o koreni? predstavuje akýsi algoritmus, ktorý nám umožňuje hľadať a nachádzať odpovede aj na niektoré súčasné problémy, napríklad na polarizáciu spoločnosti okolo osoby Jozefa Tisa.

Inšpirujte sa!

Hľadáte ďalšie námety, inšpirácie či metodiky na výučbu moderných dejín?

Pozrite si inšpirácie ministerstva školstva na zážitkové aktivity o Nežnej revolúcii.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?