SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

Jazyk a komunikácia - ilustračný obrázok

KOMPONENTY VYUČOVACIEHO PREDMETU

Vyučovací predmet slovenský jazyk a literatúra je vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia súčasťou podoblasti vyučovania prvého jazyka.

Vzdelávacie štandardy slovenského jazyka a literatúry sú členené podľa piatich komponentov vyučovacieho predmetu: komunikačná interakcia, hovorená produkcia, písaná produkcia, vecná recepcia a zážitková recepcia

Keďže komponenty sa týkajú rôznych aspektov komplexného procesu komunikácie v prvom jazyku, hranice medzi nimi nie sú ostré, naopak, medzi komponentmi jestvuje viacero prienikov. Z tohto dôvodu nie je možné vyhnúť sa prelínaniu výkonových a obsahových štandardov. Rozdiel je však v tom, do akej miery a na aký účel sa podobné spôsobilosti žiaka a podobné obsahy v jednotlivých komponentoch vymedzujú. 

Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka
Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka

Obsahový štandard sa člení podľa tematických celkov, ktoré sú pri dosahovaní spôsobilostí žiaka v jednotlivých komponentoch dôležité. Jazykové učivo ako opora získavania komunikačných spôsobilostí je zaradené do tematického celku Komunikačné prostriedky a pravidlá a nachádza sa v obsahu každého komponentu. Komunikačné prostriedky zahŕňajú jazykové prostriedky (fonetické, morfologické,  lexikálne,  slovotvorné,  syntaktické),  poprijazykové  prostriedky  (zvukové a  pohybové) a mimojazykové prostriedky. Komunikačné pravidlá zahŕňajú pravidlá spisovnej výslovnosti a pravopisné pravidlá. 

Členenie na tematické celky je podobné vo všetkých troch vzdelávacích cykloch a uplatňuje sa pri ňom princíp špirálovitej postupnosti učiva. V obsahovom štandarde každého komponentu sú uvedené aj školské termíny, ktoré si má žiak v danom cykle osvojiť, a to na základe pochopenia daného pojmu a v spojitosti s komunikačnou činnosťou. Ďalšie pojmy si žiak osvojuje bez použitia termínu, vždy však v spojení s komunikačnou činnosťou. 

Členenie vyučovacieho predmetu na komponenty a dôraz na ich úzke prepojenie nahrádza doterajšie členenie predmetu na tri zložky (jazyk, komunikácia a sloh, literárna výchova). Organizácia vyučovania slovenského jazyka a literatúry závisí od veku žiakov, od výchovno‐vzdelávacieho cieľa, od obsahu vyučovacej jednotky a od ďalších podmienok výchovno‐vzdelávacieho prostredia. 

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

RUP pre slovenský jazyk a literatúra
Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom slovenským

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - žiačka vyťahuje knihu z police v školskej knižnici

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI VO VYUČOVANÍ SLOVENSKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY

Sprievodca pomenúva zmeny vo vyučovaní slovenského jazyka a literatúry a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi slovenského jazyka a literatúry pri tvorbe učebných osnov.

VIDEOTUTORIÁL
K VYUČOVACIEMU PREDMETU

Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet slovenský jazyk a literatúra. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy, pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu pri tvorbe učebného plánu školy a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. vzdelávací cyklus.

WEBINÁR K VYUČOVACIEMU
PREDMETU

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Škola pre 21. storočie – zmeny vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, podoblasť vyučovania prvého jazyka – slovenský jazyk a literatúra

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie
a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nového vzdelávacieho štandardu slovenského jazyka a literatúry v 1 a 2 cykle základného vzdelávania. Vzdelávanie poskytne pedagogickým zamestnancom priestor na rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a priestor na získanie spôsobilostí potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe (odkaz).

Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov využitím metakognitívnych stratégií

Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľovi inšpiráciu na vytváranie rôznych typov úloh k printovým alebo digitálnym textom a výber metakognitívnych stratégií. Učiteľ sa naučí aplikovať získané poznatky z oblasti podpory čitateľskej gramotnosti žiakov v edukačnom procese. Absolvent vzdelávania vie plánovať a reflektovať edukačný proces s využitím vybraných metakognitívnych stratégií (odkaz).

PRÍSPEVKY K SLOVENSKÉMU JAZYKU A LITERATÚRE

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?