SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

KOMPONENTY VYUČOVACIEHO PREDMETU

Vyučovací predmet slovenský jazyk a literatúra je vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia súčasťou podoblasti vyučovania prvého jazyka.

Vzdelávacie štandardy slovenského jazyka a literatúry sú členené podľa piatich komponentov vyučovacieho predmetu: komunikačná interakcia, hovorená produkcia, písaná produkcia, vecná recepcia a zážitková recepcia

Keďže komponenty sa týkajú rôznych aspektov komplexného procesu komunikácie v prvom jazyku, hranice medzi nimi nie sú ostré, naopak, medzi komponentmi jestvuje viacero prienikov. Z tohto dôvodu nie je možné vyhnúť sa prelínaniu výkonových a obsahových štandardov. Rozdiel je však v tom, do akej miery a na aký účel sa podobné spôsobilosti žiaka a podobné obsahy v jednotlivých komponentoch vymedzujú. 

Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka
Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka

Obsahový štandard sa člení podľa tematických celkov, ktoré sú pri dosahovaní spôsobilostí žiaka v jednotlivých komponentoch dôležité. Jazykové učivo ako opora získavania komunikačných spôsobilostí je zaradené do tematického celku Komunikačné prostriedky a pravidlá a nachádza sa v obsahu každého komponentu. Komunikačné prostriedky zahŕňajú jazykové prostriedky (fonetické, morfologické,  lexikálne,  slovotvorné,  syntaktické),  poprijazykové  prostriedky  (zvukové a  pohybové) a mimojazykové prostriedky. Komunikačné pravidlá zahŕňajú pravidlá spisovnej výslovnosti a pravopisné pravidlá. 

Členenie na tematické celky je podobné vo všetkých troch vzdelávacích cykloch a uplatňuje sa pri ňom princíp špirálovitej postupnosti učiva. V obsahovom štandarde každého komponentu sú uvedené aj školské termíny, ktoré si má žiak v danom cykle osvojiť, a to na základe pochopenia daného pojmu a v spojitosti s komunikačnou činnosťou. Ďalšie pojmy si žiak osvojuje bez použitia termínu, vždy však v spojení s komunikačnou činnosťou. 

Členenie vyučovacieho predmetu na komponenty a dôraz na ich úzke prepojenie nahrádza doterajšie členenie predmetu na tri zložky (jazyk, komunikácia a sloh, literárna výchova). Organizácia vyučovania slovenského jazyka a literatúry závisí od veku žiakov, od výchovno‐vzdelávacieho cieľa, od obsahu vyučovacej jednotky a od ďalších podmienok výchovno‐vzdelávacieho prostredia. 

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom slovenským

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - žiačka vyťahuje knihu z police v školskej knižnici

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI VO VYUČOVANÍ SLOVENSKÉHO JAZYKA A LITERATÚRY

Sprievodca pomenúva zmeny vo vyučovaní slovenského jazyka a literatúry a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi slovenského jazyka a literatúry pri tvorbe učebných osnov.

VIDEOTUTORIÁL
K VYUČOVACIEMU PREDMETU

Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet slovenský jazyk a literatúra. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy, pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu pri tvorbe učebného plánu školy a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. vzdelávací cyklus.

WEBINÁR K VYUČOVACIEMU
PREDMETU

PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Škola pre 21. storočie – zmeny vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, podoblasť vyučovania prvého jazyka – slovenský jazyk a literatúra

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie
a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nového vzdelávacieho štandardu slovenského jazyka a literatúry v 1 a 2 cykle základného vzdelávania. Vzdelávanie poskytne pedagogickým zamestnancom priestor na rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a priestor na získanie spôsobilostí potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe (odkaz).

PRÍSPEVKY K SLOVENSKÉMU JAZYKU A LITERATÚRE

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku