Inšpirácie na zážitkové aktivity o Nežnej revolúcii

Ilustračný obrázok k materiálom ministerstva školstva k Nežnej revolúcii

Ministerstvo školstva pripravilo pre 3. cyklus ZŠ a SŠ sériu námetov na interaktívne a zážitkové aktivity k témam spojených s Nežnou revolúciou. Aktivity majú za cieľ rozvíjať aj kritické myslenie, argumentáciu či emocionálnu a sociálnu gramotnosť,

Ranné kruhy

Titulný obrázok príručky Ranné kruhy (Inklucentrum)

Ranné kruhy ako ranné 10-15 min. stretnutie triedneho učiteľa a žiaka pevne ukotvené v rozvrhu školy je nástroj podpory duševného zdravia detí i učiteľov. Žiaci a ich vzťahová osoba – triedny učiteľ budujú každodenné vzťahy prostredníctvom stretnutí a rozhovorov a rozvíjajú komunikačné zručnosti, ktoré slúžia na budovanie bezpečného prostredia.

Dotknite sa kultúry – vzdelávacie materiály na rozvíjanie vzťahu mladých ľudí k umeniu a kultúre

Ilustračný obrázok: titulná strana publikácie Cooltúra

Výstupom medzinárodného projektu je balíček vzdelávacích materiálov, ktoré využívajú tvorivé, interaktívne a žiakom blízke formy a metódy. Prepájajú umenie a kultúru so súčasným svetom mladých a cez zážitkové aktivity vedú k hlbšiemu porozumeniu umeleckého vyjadrenia, rozvíjajú estetické cítenie a kultúrnu gramotnosť. Ponúkané metódy a formy sú využiteľné vo vyučovaní rôznych predmetov.

Alica v krajine za obrazovkou: Ako chrániť deti pred nástrahami v online priestore. Príručka pre rodičov a pedagógov

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany príručky Alica v krajine za obrazovkou

Praktická príručka UNICEF Slovensko pre rodičov a pedagógov pomáha porozumieť rizikám, ktorým deti čelia v digitálnom svete – od kyberšikany až po sexuálne zneužívanie. Ponúka jasné vysvetlenia, konkrétne odporúčania pre rodičov a učiteľov, návody na rozhovory s deťmi aj postupy pri rozpoznávaní a riešení incidentov. Vhodná ako prevencia aj ako opora v kritických situáciách.

Príručka o zručnostiach digitálneho občianstva

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany Príručky o zručnostiach digitálneho občianstva

Cieľom príručky (projekt DigiCity) je vybaviť mladých ľudí základnými zručnosťami digitálneho občianstva, ktoré im umožnia zodpovedne, eticky a efektívne sa zapájať do digitálneho sveta. Venuje sa kľúčovým témam, ako je súkromie online, zodpovedné používanie sociálnych médií, dezinformácie a ako ich rozpoznať, a čo sú to digitálne stopy.

Rozvoj kritického myslenia vo vyučovaní – metodické materiály pre učiteľov

Ilustračný obrázok ku kritickému mysleniu. Vytvorený AI nástrojom Sora (ChatGPT)

Cieľom metodických listov je v postupných krokoch rozvíjať u žiakov schopnosť tvorby, prezentácie a rozlišovania argumentov ako základného predpokladu kritického myslenia a formulovania vlastného názoru. Aktivity tiež majú prehĺbiť citlivosť pre rozlišovanie zdrojov informácií, prácu so zdrojmi a rozhodovanie na základe overených faktov.

Využívanie umeleckých diel vo výučbe dejepisu

Ilustračný obrázok: fotografia Odovzdanie kontingentu od Martina Martinčeka (zdroj: SNG)

Metodické materiály SNG vychádzajú z témy umenia a kultúry 50. rokov 20. storočia s presahom do politických a spoločenských tém. Sú primárne určené učiteľom dejepisu s medzipredmetovými prepojeniami s oblasťou umenia a kultúry a občianskej náuky. Obsahujú námety, pracovné listy pre žiakov a metodické listy pre učiteľov.

Skautské hry

Ilustračný obrázok: logo skautingu

Prvky neformálneho vzdelávania, medzi ktoré patrí aj skauting, je možné využiť aj v škole. Aktivity a hry rozvíjajú množstvo spôsobilostí – napomáhajú rozvíjať tímového ducha, spoluprácu, ale aj duševné a fyzické zdravie, kritické myslenie a kreativitu.

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?