Local History – regionálne dejiny inovatívne, bádateľsky a digitálne

Ilustračný obrázok: náhľad titulnej strany príručky Local History

LocalHistory – Regionálne dejiny inovatívne, bádateľsky a digitálne je metodicko-didaktická príručka určená učiteľom dejepisu na základných a stredných školách. Vznikla v roku 2025 v rámci projektu Spoločenskovedného ústavu CSPV SAV a Centra celoživotného vzdelávania UPJŠ.

Cieľom príručky je prispieť k modernizácii výučby dejepisu prostredníctvom bádateľsky orientovaného prístupu, práce s historickými prameňmi a zamerania na regionálne dejiny v digitálnom prostredí. Zvláštnu pozornosť venuje obdobiu rokov 1938 – 1945 v oblasti Košíc.

Príručka je v súlade s modernými trendami vo výučbe dejepisu, rozvíja historické myslenie žiakov a motivuje ich zapájať sa do aktívneho skúmania minulosti.

Príručka prepája teoretickú a metodickú časť a hoci sa sústreďuje na regionálne dejiny Košíc počas druhej svetovej vojny, ponúka cenné informácie a praktické návody využiteľné pre všetkých učiteľov dejepisu:

  • historický kontext (najmä o Košiciach počas rokov 1938 – 1945),
  • teoretické rámce a didaktické východiská (historické myslenie, konštruktivizmus, bádateľsky orientované vyučovanie),
  • praktické metodické listy k desiatim interaktívnym aktivitám na portáli LocalHistory,
  • návody na prácu s digitálnymi prameňmi, vrátane vizuálne atraktívnych a eticky vhodných materiálov (listy, fotografie, dokumenty, filmy),
  • podporné materiály na formatívne hodnotenie a sebahodnotenie žiakov.
Didaktické koncepty historického myslenia aplikované v interaktívnych aktivitách na portáli Local History

Inšpiratívnou súčasťou príručky je kapitola o hodnotení, ktorá prináša nový, moderný pohľad na hodnotenie žiakov v dejepise a prirodzene nadväzuje na princípy bádateľsky orientovaného vyučovania.

Namiesto tradičného hodnotenia založeného na reprodukcii faktov kladie dôraz na formatívne hodnotenie, sebahodnotenie a reflexiu učenia. Každá aktivita obsahuje prvky, ktoré umožňujú učiteľovi sledovať proces bádania – ako žiaci analyzujú pramene, formulujú závery, argumentujú a interpretujú dejinné javy.

Odporúča sa systematicky sledovať pokrok žiakov, klásť otvorené otázky, podporovať ich schopnosť argumentovať a vytvárať priestor na sebahodnotenie a reflexiu. Zároveň sa kladie dôraz na hodnotenie nielen správnosti záverov, ale aj postupov, ktorými sa žiaci k týmto záverom dopracovali.

Tabuľka na hodnotenie činnosti žiaka vychádzajúca z tzv. bádateľského cyklu

Metodickú časť príručky tvorí 10 interaktívnych aktivít zameraných na dejiny Košíc v rokoch 1938 – 1945, ktoré prepájajú regionálny výskum, bádateľsky orientovanú výučbu a digitálne technológie. Žiaci pracujú s interaktívnym obsahom na portáli LocalHistory, ktorý je cez QR kódy dostupný na počítačoch, tabletoch a v základnom režime aj na smartfónoch.

Obrázok: Náhľad metodického listu
Obrázok: Náhľad metodického listu z príručky

Príručka svojím jedinečným spracovaním predstavuje významný prínos pre výučbu dejepisu a ponúka učiteľom cennú podporu pri rozvíjaní historického myslenia žiakov, ktoré patrí k hlavným cieľom dejepisného vzdelávania na základnej škole v súlade s novým štátnym vzdelávacím programom.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?