HODNOTENIE ŽIAKOV
V ZÁKLADNOM VZDELÁVANÍ

Ilustračný obrázok - učiteľka hodnotí prácu žiaka

Hodnotenie žiaka by malo byť dynamickým zrkadlením toho, ako žiak napreduje, aké sú jeho výzvy a akými spôsobmi ich zdoláva, pričom by mal poznať cieľ, kritériá a mal by mať hodnotiteľa ako sprievodcu. Vzdelávanie je flexibilný proces, prispôsobuje sa žiakom, situácii v škole a školskej komunite, spoločenským a prírodným podmienkam. 

Hodnotenie je súčasťou tohto procesu a má predovšetkým reflexívnu, motivačnú a sociálnu funkciu. Má podporovať u žiaka radosť z učenia sa, z úspechov svojich aj spolužiakov. Nemá vytvárať konkurenčné, ale spolupracujúce prostredie, v ktorom je každý dôležitý, schopný a výnimočný, má na niečo talent. Prevažovať v ňom má podpora, povzbudzovanie, pozitívny, optimistický, pomáhajúci a rešpektujúci prístup. Od vyučujúceho sa preto očakáva, že má rozvinuté spôsobilosti pre kvalitné hodnotenie žiakov.

DOKUMENTY
NA STIAHNUTIE

Cieľom sprievodcov je sprostredkovať argumentácie a didaktické praktiky hlavne formatívneho hodnotenia so zameraním na sebahodnotenie a podložiť ich skúsenosťami z vybraných základných škôl zo Slovenska. Používatelia sa k nim dostanú priamo v textoch kliknutím na zvýraznený odkaz. Sú príkladom toho, že inovácie hodnotenia v praxi existujú.

ZÁKLADNÉ OTÁZKY
A ODPOVEDE SÚVISIACE
S HODNOTENÍM ŽIAKOV
A ŽIAČOK

Ako sa budú hodnotiť a overovať gramotnosti (vedomosti, zručnosti, postoje)?

V rámci kurikulárnych zmien budeme učiteľov sprevádzať v zmenách prístupu k hodnoteniu žiakov, akcept sa presúva z overovania vedomostí na overovanie komplexných spôsobilostí (gramotností). Podporu zabezpečíme prostredníctvom vzdelávania, odborných podujatí, ako aj mentoringu zo strany RCPU. Školy majú k dispozícii sprievodné a metodické materiály k hodnoteniu. Pokiaľ ide o oblasť testovania/overovania gramotností, bude sa realizovať prostredníctvom štandardizovaných testovacích nástrojov, tzv. kriteriálne testy, ktoré hodnotia/merajú absolútny výkon žiaka, pričom výkon žiaka je porovnávaný s vopred určeným kritériom bez ohľadu na výkon iných žiakov, ktorí sa tetovania zúčastnia. Kritériom je teoretický rámec, ktorý popisuje rovinu obsahu, rozsahu nadobudnutých spôsobilostí a kompetencií žiaka.
Na základe takto vytvorených testov dokážeme detailne popísať a identifikovať slabé a silné stránky žiaka.

Ako budú žiaci hodnotení? Na konci ročníkov, či cyklov?

V hodnotení, tak ako je nastavené, sa zatiaľ nič nemení. V sprievodných materiáloch k hodnoteniu budú školy usmernené k tomu, aby využívali čas vo vnútri cyklu, ktorý je vymedzený na zvládnutie predpísaných obsahov a môžu sa prispôsobovať potrebám žiakov. Tomu je možné prispôsobiť aj proces hodnotenia, tak, aby žiaci získavali informáciu o ich progrese, identifikovaných problémoch a prekážkach pri dosiahnutí cieľov vymedzených v štátnom vzdelávacom programe, tak aby žiaci nemuseli prepadávať v rámci cyklu.

Ako to bude so žiakmi, ktorí nezvládnu učivo v danom cykle, resp.
v ročníku? Budú opakovať ročník alebo cyklus?

Podmienky na opakovanie ročníka si stanovuje škola v zmysle platnej legislatívy. Je potrebné si uvedomiť, že kľúčový akcent sa presúva z hodnotenia na konci ročníka na hodnotenie na konci cyklu.

Môže žiak opakovať ročník, ak nesplní výkonový štandard na konci cyklu? Ostane v danom cykle?

V zmysle možnosti opakovania ročníka sa zatiaľ nič nemení. Áno, ak žiak nesplní výkonový štandard na konci cyklu ostáva v ostatnom ročníku, teda v danom cykle.

Ako sa bude riešiť prestup žiaka na inú školu a s tým súvisiace hodnotenie?

Pri prestupe na inú školu sa postupuje rovnako ako doteraz – realizuje sa pedagogická diagnostika a v prípade potreby sa nastaví podpora pre žiaka. Navyše, zavedenie vzdelávacích cyklov a presun akceptu z hodnotenia vedomostí na hodnotenie komplexných spôsobilostí (gramotností).umožňuje väčšiu flexibilitu v adaptácii žiakov pri prestupe medzi školami. 

PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Stratégie a techniky formatívneho hodnotenia žiakov

Program vzdelávania je zameraný na využitie vybraných stratégií a techník formatívneho hodnotenia na podporu motivácie žiakov učiť sa. Absolvent programu dokáže používať základné stratégie a techniky formatívneho hodnotenia vo výchovnovzdelávacom procese a reflektovať vlastné skúsenosti z oblasti formatívneho hodnotenia na konkrétnych ukážkach edukačných aktivít (odkaz).

PRÍSPEVKY K HODNOTENIU ŽIAKOV V ZÁKLADNOM VZDELÁVANÍ

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku