Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Byť online je dnes vstupenkou do digitálneho sveta. Digitálne občianstvo si však vyžaduje viac než len pripojenie, a to prístup k digitálnym technológiám, základné funkčné zručnosti, digitálnu gramotnosť a bezpečnú technickú infraštruktúru.
Dostupné údaje za rok 2024 uvádzajú, že internet používa okolo 90% občanov Európy. To znamená, že približne každý desiaty Európan nie je online. Na globálnej úrovni je toto číslo oveľa vyššie – v roku 2024 totiž internet používalo iba 68% svetovej populácie. Viaceré členské štáty Rady Európy sa nachádza pod európskou referenčnou hodnotou. Podľa OECD (2016) v roku 2014 zabezpečovalo prostredníctvom svojich vzdelávacích systémov spravodlivý prístup na internet len deväť členských krajín Rady Európy.
Hoci o možnostiach prístupu k internetu v školách nie sú k dispozícii žiadne novšie údaje, tie neoficiálne naznačujú, že možnosti prístupu k internetu ostávajú obmedzené. Na tomto mieste je dôležité poznamenať, že internet predstavuje pre niektoré skupiny obyvateľstva hlavný zdroj rovnakých príležitostí. V správe Eurostatu z marca 2015 sa uvádza nasledovné: „Prevažná väčšina mladých ľudí používala internet doma, pričom približne polovica využívala internet v domoch iných osôb a približne 40% v škole.
Každé dieťa by malo mať možnosť naučiť sa základy digitálnej gramotnosti. Skutočnosť je však taká, že pre mnohé deti v Európe zostáva nedostupné aj základné vzdelanie, a to predovšetkým kvôli chudobe, pohlaviu, etnickému pôvodu alebo miestu, kde žijú. Podľa odhadov OECD (2016) takmer 168 000 pätnásťročných detí vo Francúzsku stále nedisponuje základnými vedomosťami a zručnosťami potrebnými na to, aby mohli úspešne fungovať v modernej spoločnosti. Referenčnú úroveň gramotnosti na stupnici OECD dosahujú dospelí len v siedmich európskych krajinách.
Zabezpečiť rovnosť v rozvoji digitálnych zručností neznamená len riešiť ekonomické aspekty. Mnohé deti čelia aj skrytým, kultúrnym a spoločenským prekážkam, ktoré im bránia zapojiť sa, a tie často nemajú nič spoločné s príjmom ich rodičov. Digitálna nerovnosť dnes nepredstavuje len obmedzený prístup k technológiám, ale aj ich nadmerné využívanie u detí, ktoré síce majú k technológiám ľahký prístup, no chýba im vedenie dospelých. Často sa tak stretávame so situáciou, keď deti trávia príliš veľa času online na úkor veku primeraných sociálnych a fyzických aktivít. To môže viesť k preskočeniu vývojových fáz v ranom detstve, čo môže mať dlhodobý vplyv na ich vzdelávací potenciál.
Rovnováha medzi aktivitami vo virtuálnom a fyzickom svete je kľúčová nielen pre deti, ale aj dospelých, pretože podporuje rozvoj empatie a schopnosti pozorovať, počúvať a spolupracovať, teda základných kompetencií digitálneho občianstva. Sebapoznanie a kritické vnímanie seba samého sú odrazovým mostíkom k aktívnemu občianstvu a v súčasnosti zahŕňajú aj schopnosť rozhodovať sa, kedy a ako používať technológie, a pochopiť ich dopad na naše správanie v digitálnom svete.
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |