Ilustračný obrázok - oblasť vzdelávania k digitálnemu občianstvu BYŤ ONLINE

BYŤ ONLINE

Byť online je dnes vstupenkou do digitálneho sveta. Digitálne občianstvo si však vyžaduje viac než len pripojenie, a to prístup k digitálnym technológiám, základné funkčné zručnosti, digitálnu gramotnosť a bezpečnú technickú infraštruktúru.

Dostupné údaje za rok 2024 uvádzajú, že internet používa okolo 90% občanov Európy. To znamená, že približne každý desiaty Európan nie je online. Na globálnej úrovni je toto číslo oveľa vyššie – v roku 2024 totiž internet používalo iba 68% svetovej populácie. Viaceré členské štáty Rady Európy sa nachádza pod európskou referenčnou hodnotou. Podľa OECD (2016) v roku 2014 zabezpečovalo prostredníctvom svojich vzdelávacích systémov spravodlivý prístup na internet len deväť členských krajín Rady Európy.

Deti a mladí ľudia by mali vedieť, že je v poriadku požiadať o pomoc. Učí ich to dôležitým zručnostiam, ktoré budú potrebovať v každodennom živote.
Olivia, 15 rokov
Dánsko

Hoci o možnostiach prístupu k internetu v školách nie sú k dispozícii žiadne novšie údaje, tie neoficiálne naznačujú, že možnosti prístupu k internetu ostávajú obmedzené. Na tomto mieste je dôležité poznamenať, že internet predstavuje pre niektoré skupiny obyvateľstva hlavný zdroj rovnakých príležitostí. V správe Eurostatu z marca 2015 sa uvádza nasledovné: „Prevažná väčšina mladých ľudí používala internet doma, pričom približne polovica využívala internet v domoch iných osôb a približne 40% v škole.

Učitelia by mali byť aktívne prítomní v živote detí už od ich najútlejšieho veku, pretože pevné základy im pomôžu orientovať sa v digitálnom aj fyzickom svete v neskoršom veku.
Špecialistka na vývoj detí v ranom veku
Riga, Lotyšsko

Každé dieťa by malo mať možnosť naučiť sa základy digitálnej gramotnosti. Skutočnosť je však taká, že pre mnohé deti v Európe zostáva nedostupné aj základné vzdelanie, a to predovšetkým kvôli chudobe, pohlaviu, etnickému pôvodu alebo miestu, kde žijú. Podľa odhadov OECD (2016) takmer 168 000 pätnásťročných detí vo Francúzsku stále nedisponuje základnými vedomosťami a zručnosťami potrebnými na to, aby mohli úspešne fungovať v modernej spoločnosti. Referenčnú úroveň gramotnosti na stupnici OECD dosahujú dospelí len v siedmich európskych krajinách.

Zabezpečiť rovnosť v rozvoji digitálnych zručností neznamená len riešiť ekonomické aspekty. Mnohé deti čelia aj skrytým, kultúrnym a spoločenským prekážkam, ktoré im bránia zapojiť sa, a tie často nemajú nič spoločné s príjmom ich rodičov. Digitálna nerovnosť dnes nepredstavuje len obmedzený prístup k technológiám, ale aj ich nadmerné využívanie u detí, ktoré síce majú k technológiám ľahký prístup, no chýba im vedenie dospelých. Často sa tak stretávame so situáciou, keď deti trávia príliš veľa času online na úkor veku primeraných sociálnych a fyzických aktivít. To môže viesť k preskočeniu vývojových fáz v ranom detstve, čo môže mať dlhodobý vplyv na ich vzdelávací potenciál. 

Občianstvo v bežnom živote a digitálne občianstvo sa v mnohých ohľadoch prelínajú. Niektorí ľudia, ktorí sa zapájajú do online protestov, majú falošný pocit aktivity, pričom však nechodia voliť.
Európske združenie rodičov

Rovnováha medzi aktivitami vo virtuálnom a fyzickom svete je kľúčová nielen pre deti, ale aj dospelých, pretože podporuje rozvoj empatie a schopnosti pozorovať, počúvať a spolupracovať, teda základných kompetencií digitálneho občianstva. Sebapoznanie a kritické vnímanie seba samého sú odrazovým mostíkom k aktívnemu občianstvu a v súčasnosti zahŕňajú aj schopnosť rozhodovať sa, kedy a ako používať technológie, a pochopiť ich dopad na naše správanie v digitálnom svete.

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?