Girl’s Day – deň, kedy dievčatá objavujú svet IT a technológií

Ilustračný obrázok k inovácii Girl’s Day – deň, kedy dievčatá objavujú svet IT a technológií

Dátum zápisu: 28.10.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Girl’s Day je inovačný edukačný formát, ktorý otvára dvere dievčatám vo veku 15 až 19 rokov do sveta informačných technológií. Cieľom je priblížiť im možnosti profesijného uplatnenia v IT, odbúrať rodové stereotypy a podporiť ich sebavedomie v oblasti technológií. Podujatie prepája školy s firmami, univerzitami a inšpiratívnymi odborníčkami z praxe. Inovácia podporuje rozvoj digitálnej, občianskej a kariérovej gramotnosti.

Názov: Aj Ty v IT

Sídlo: Ilkovičova 6276 Bratislava 84104

Identifikačné číslo organizácie (IČO): 42352657

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Martin Pavelka

Webová stránkawww.girlsday.sk

Druh inovácie

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania

stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Oblasť vzdelávania

Matematika a informatika, Človek a svet práce, Charakter, Metakognícia, Občianska gramotnosť, Digitálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Dievčatá vo veku 15 – 19 rokov – študentky SŠ, ktoré majú záujem o technológie, resp. hľadajú svoje ďalšie študijné a kariérne smerovanie.

Inovácia je založená na princípoch rovnosti príležitostí, praktickej skúsenosti a kariérovej orientácie.

Girl’s Day je jednodňové podujatie, ktoré prebieha každoročne štvrtý štvrtok v apríli po celom Slovensku. Dievčatá navštevujú IT firmy, univerzity a výskumné inštitúcie, kde sa zúčastňujú workshopov, diskusií a aktivít zameraných na technológie, programovanie a rozvoj mäkkých zručností.

Hlavným cieľom je zvýšiť záujem dievčat o technické a digitálne odbory, rozšíriť ich kariérne obzory a ukázať, že IT je priestor aj pre ženy.

Metódy zahŕňajú zážitkové učenie, mentoring, exkurziu, diskusiu, praktické úlohy, a reflexiu.

V prípade záujmu môžu školy zapojiť inováciu do svojich plánov profesijnej orientácie či projektového vyučovania.

Girl’s Day rozvíja digitálne zručnosti, kariérnu orientáciu, komunikačné a prezentačné schopnosti, tímovú spoluprácu a sebavedomie. Inovácia prepája teoretické vedomosti so zážitkovou formou učenia priamo v teréne (vo firmách a na univerzitách), čím posilňuje motiváciu študentiek pre ďalšie smerovanie štúdia a profesie.

Možno ju zaradiť do predmetov ako informatika, občianska náuka, technika, kariérne poradenstvo.

Spôsob zavádzania inovácie

Pedagogickí a odborní zamestnanci môžu inováciu využívať nasledovnými konkrétnymi úkonmi:

Organizačné zaradenie do plánu školy: škola prihlási žiačky na podujatie Girl’s Day a ich účasť zohľadní v rámci plánu výchovno-vzdelávacích aktivít (napr. ako súčasť kariérového poradenstva, tematického dňa alebo predmetu „Svet práce“).

Prípravná fáza v škole: pedagóg alebo výchovný poradca pripraví žiačky na účasť úvodnou diskusiou o možnostiach štúdia a kariéry v oblasti informačných technológií.

Účasť na podujatí: žiačky absolvujú program priamo vo firmách, kde sa oboznámia s reálnym prostredím, pracovnými rolami a kariérnymi príležitosťami v IT sektore.

Reflexia a spätné začlenenie: po návrate do školy učiteľ vedie so žiačkami reflexiu získaných poznatkov (formou diskusie, prezentácií alebo pracovného listu), čím sa skúsenosti prenášajú späť do vyučovania.

Prepojenie s obsahom vzdelávania: poznatky z podujatia možno využiť pri témach ako kariérová orientácia, informatika, občianska náuka, technológie či svet práce.

Spolupráca s externými subjektmi: inovácia si vyžaduje spoluprácu s externými partnermi – IT firmami a organizátormi podujatia (AJ Ty v IT). Tí zabezpečujú odborný obsah, reálne príklady z praxe a prístup do firemného prostredia.

Hlavný prínos inovácie spočíva v systematickom prepojení škôl s firemným prostredím. Táto skúsenosť umožňuje žiačkam spoznať reálne pracovné možnosti, učiteľom poskytuje inšpiráciu pre nové témy a formy spolupráce a školám otvára priestor na ďalšie partnerstvá s firmami v rámci profesijnej orientácie žiakov.

Personálne zabezpečenie

Zapojenie nevyžaduje špeciálne vzdelanie. Postačuje pedagogický zamestnanec so záujmom o kariérne poradenstvo alebo IKT oblasť. Organizátor poskytuje metodickú podporu.

Priestorové zabezpečenie

Aktivity prebiehajú mimo školy – vo firmách a partnerských inštitúciách.

Materiálno-technické zabezpečenie

Bežné digitálne vybavenie školy (notebook, internet) pre online registráciu, ak sa študentky registrujúc v rámci vyučovania. Účasť na workshopoch niektorých spoločností si vyžaduje aj vlastný notebook alebo mobilný telefón. Toto je vždy jasne uvedené pri danom programe.

Iné požiadavky a kroky

Nie je potrebná zmena legislatívy ani školských vzdelávacích programov. Girl’s Day možno implementovať v rámci štandardného rámca kariérneho poradenstva alebo výchovného poradenstva.

Inováciu používa

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Dňa 29. apríla 2025 sa uskutočnil rekordný Girls‘ Day, ktorý prilákal 1 400 dievčat do IT oddelení slovenských firiem. Toto podujatie sa stalo významným krokom k integrácii mladých žien do sveta informačných technológií. Zúčastnené dievčatá mali možnosť vidieť a zažiť, ako fungujú IT oddelenia v praxi, čo je dôležité pre ich budúcu kariéru v technológiách.

Podujatie bolo široko pokryté médiami, vrátane webových stránok ako eastmag.sk, touchit.sk, a pravda.sk, na našich sociálnych sieťach sme zdieľali dojmy a zážitky účastníčok. Po podujatí boli zverejnené videá od študentiek, lektoriek a organizátoriek, ktoré poskytli osobné pohľady na význam a priebeh akcie.

Na YouTube bol zverejnený aftermovie, ktorý ukazuje dynamiku a atmosféru podujatia prostredníctvom záberov z Bratislavy, Žiliny a Košíc. Girls‘ Day 2025 tak nielen prekonalo očakávania účasti, ale tiež prispelo k zvyšovaniu povedomia o dôležitosti diverzity v IT sektore.

Najviac sa mi páčilo, keď sme mali ako skupinka spolupracovať, boli nám udelené rôzne role a podľa toho sme mali splniť vlastnú funkciu v tíme. Už skôr ma zaujímalo ako niečo také môže fungovať, a ukázalo sa, že to fakt ide a nie je to až také zlé ako som si predstavovala.“ – Michaela, účastníčka Girl’s Day 2025

Výsledky:

Motivácia študovať IT po podujatí:

Viac ako polovica účastníčok uviedla, že sa ich motivácia študovať IT zvýšila, z toho niektoré konkrétne deklarovali záujem určite študovať odbor spojený s IT. To poukazuje na významný vplyv podujatia na smerovanie dievčat ku kariére v IT oblasti.

Celkové hodnotenie podujatia:

Väčšina hodnotení sa pohybovala v pásme 6–7 (z 7), čo znamená vysokú spokojnosť s kvalitou podujatia. Najvyššie hodnotené boli témy a celková úroveň podujatia.

Odporúčanie podujatia:

Väčšina účastníčok by podujatie odporučila svojim známym (7–10 bodov z 10), viaceré z nich označili Girl’s Day ako „určite áno“ na škále odporúčania.

Najviac sa im páčilo:

Účastníčky vyzdvihovali možnosť vidieť reálne priestory firiem, aktivity vo forme dotazníkov, ochotu a prístup odborníčok a lektoriek, interaktívny prístup (napr. skupinové aktivity).

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?