FINANČNÁ GRAMOTNOSŤ

Ilustračný obrázok - pokladnička

VYMEDZENIE FINANČNEJ GRAMOTNOSTI

V rámci štátneho vzdelávacieho programu (2023) je finančná gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť finančnú gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti,
  • vedieť reagovať na nové osobné udalosti a neustále sa meniace ekonomické prostredie  s ohľadom na premenné veličiny, ako sú vek, rodinné zázemie, pracovné uplatnenie, kultúra, či miesto bydliska,
  • finančne plánovať svoju budúcnosť a efektívne dlhodobo hospodáriť,
  • analyzovať riziká a príležitosti a prijímať zodpovedné rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú  osobnú ekonomickú a finančnú situáciu,
  • porozumieť princípom fungovania ekonomických vzťahov v spoločnosti.

Finančná gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v obsahových komponentoch:

  1. Hodnoty a potreby človeka
  2. Človek vo sfére peňazí
  3. Rozhodovanie a hospodárenie spotrebiteľov
  4. Finančný systém
  5. Riziko, investovanie a poistenie

Kľúčové spôsobilosti a obsahové komponenty vychádzajú z Národného štandardu finančnej gramotnosti, verzia 1.2.

FINANČNÁ GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Finančná gramotnosť je dôležitou súčasťou všeobecného základného vzdelania, prispieva k príprave žiakov a žiačok na reálny život, je kľúčovou zručnosťou pre celoživotné úspešné riadenie osobných financií.  Nie je len o peniazoch, ich získavaní alebo míňaní, sporení alebo požičiavaní. Zahŕňa v sebe ďalšie rôzne oblasti ako sú spotrebiteľská výchova, výchova protikorupčného správania alebo rozvoj podnikavosti.

Finančné vzdelávanie sa častokrát spája dominantne s predmetom matematika. Pravdou však je, že matematické operácie a konštrukty sa využívajú len v zlomku obsahu finančného vzdelávania. Finančná gramotnosť je integrovaná do rôznych predmetov –  etická výchova  (rozhodovanie, zodpovednosť), občianska náuka (finančný trh), alebo človek a svet práce, či výtvarná výchova (vytváranie jednoduchých podnikateľských nápadov, tvorivosť).

PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Finančná gramotnosť ako súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu v základných a stredných školách (odkaz)

Program inovačného vzdelávania je zameraný na rozvíjanie kompetencie aplikovať finančnú gramotnosť ako prierezovú tému do výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s Národným štandardom finančnej gramotnosti, verzia 1.2. Produktom vzdelávania bude databáza aplikačných úloh vytvorená účastníkmi vzdelávania (odkaz).

PRÍSPEVKY K FINANČNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku