Vzdelávacie štandardy (výkonové a obsahové) sú členené podľa piatich základných obsahových komponentov jazyka a literatúry (komunikačná interakcia, hovorená produkcia, písaná produkcia, vecná recepcia, zážitková recepcia). V rámci všetkých komponentov sa kladie dôraz na prácu s textom, pomocou ktorej sa rozvíjajú čitateľské, pisateľské a komunikačné schopnosti žiakov. Súčasťou všetkých komponentov sú tematické okruhy, ktoré tvoria obsahový základ na tvorbu ústnych a písaných textov.
Rusínsky jazyk používa v písomnom prejave azbuku, ktorej znalosť môže byť pre žiakov veľkou výhodou pre učenie sa iných východoslovanských jazykov. Obsah učiva rešpektuje špecifiká daného materinského jazyka a cez pochopenie významu jazyka pre národnú kultúru žiaci dospejú k chápaniu odlišností, tolerancii a orientácii v multikultúrnom prostredí.
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).
Program inovačného vzdelávania sa zameriava na nové vzdelávacie štandardy jazykov národnostných menšín (nemecký jazyk a literatúra, rómsky jazyk a literatúra, rusínsky jazyk a literatúra, ruský jazyk a literatúra, ukrajinský jazyk a literatúra) v 1. a 2. cykle základného vzdelávania. Vzdelávanie poskytne pedagogickým zamestnancom priestor na rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a na získanie spôsobilostí potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe (odkaz).