RÓMSKY JAZYK
A LITERATÚRA

Ilustračný obrázok: grafika vlčích makov

CHARAKTERISTIKA VYUČOVACIEHO PREDMETU

Rómsky jazyk a literatúra má v systéme vzdelávania špecifické postavenie. V prvom vzdelávacom cykle je primárnym cieľom rómčiny ako materinského jazyka upevňovať a rozvíjať komunikačné zručnosti zo slovenčiny. Pomôže to zvýšiť školskú úspešnosť žiakov z rómskej komunity, pre ktorých je rómčina materinským jazykom, a tiež zlepšiť sociálnu klímu medzi žiakmi v triede a škole. 

V druhom a treťom vzdelávacom cykle prostredníctvom rôznych príbehov, textov a rozprávok všetci žiaci v triede spoznávajú rómčinu, rôzne jazykové variety rómčiny, získavajú základné informácie o histórii Rómov, rómskej kultúre a tradíciách.

Jazykový systém vychádza zo štandardizovanej rómčiny z roku 2008, ktorou komunikuje väčšina rómskeho obyvateľstva na Slovensku. Predmet rozvíja interkultúrne kompetencie, vzájomné porozumenie medzi žiakmi. Vyučovanie predmetu je zamerané na používanie rómčiny v každodenných komunikačných situáciách. 

Vzdelávacie štandardy (výkonové a obsahové) sú členené podľa piatich základných obsahových komponentov jazyka a literatúry (komunikačná interakcia, hovorená produkcia, písaná produkcia, vecná recepcia, zážitková recepcia). Súčasťou všetkých komponentov sú tematické okruhy, ktoré tvoria obsahový základ na tvorbu ústnych a písaných textov. 

Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka
Schéma komponentov vyučovania prvého jazyka

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - žiačka vyťahuje knihu z police v školskej knižnici

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI
VO VYUČOVANÍ RÓMSKEHO JAZYKA A LITERATÚRY

Sprievodca pomenúva zmeny vo vyučovaní rómskeho jazyka a literatúry a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi rómskeho jazyka a literatúry pri tvorbe učebných osnov.

PROGRAMY VZDELÁVANIA

Škola pre 21. storočie – zmeny vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, podoblasť vyučovania prvého jazyka – Jazyky národnostných menšín

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na nové vzdelávacie štandardy jazykov národnostných menšín (nemecký jazyk a literatúra, rómsky jazyk a literatúra, rusínsky jazyk a literatúra, ruský jazyk a literatúra, ukrajinský jazyk a literatúra) v 1. a 2. cykle základného vzdelávania. Vzdelávanie poskytne pedagogickým zamestnancom priestor na rozšírenie a prehĺbenie znalostí o kurikulárnych zmenách a na získanie spôsobilostí potrebných pri zavádzaní nového vzdelávacieho štandardu do edukačnej praxe (odkaz).

Využitie prvkov rómskej kultúry v školskej praxi

Absolvent programu vzdelávania dokáže aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese informácie o zvykoch, tradíciách, obyčajoch a spiritualite Rómov. Vie vyhľadať a využiť poznatky o významných osobnostiach rómskeho pôvodu z oblasti literatúry, umenia a športu v edukačnom procese (odkaz).

PRÍSPEVKY K RÓMSKEMU JAZYKU A LITERATÚRE

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?