ČITATEĽSKÁ
A VIZUÁLNA GRAMOTNOSŤ

Ilustračný obrázok - žiačka drží v rukách knihy, na ktorých je položené jablko

VYMEDZENIE ČITATEĽSKEJ
A VIZUÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Čitateľská gramotnosť

  • porozumieť rôznym druhom textu, a to na viacerých úrovniach – od explicitných významov cez vyvodzovanie implicitných významov až po kritické hodnotenie textu,
  • využiť získané informácie na učebné, komunikačné a sebarozvojové ciele,
  • monitorovať vlastné porozumenie a využívať metakognitívne stratégie,
  • osvojiť si stratégie porozumenia testu a tvoriť text.

Vizuálna gramotnosť 

  • porozumieť vizuálnemu jazyku a využívať ho na špecifickú formu komunikácie, a to s uplatňovaním tvorivého a kritického myslenia,
  • citlivo vnímať vizuálne podnety na úrovni každodennosti,
  • orientovať sa vo svete vizuality a umenia,
  • prejavovať estetickú otvorenosť vo vnímaní a prežívaní, ‐ rešpektovať a oceňovať rozmanité kultúrne prejavy.
Ilustračný obrázok - postavička z papieru sedí na otvorenej knihe a číta

PODPORNÉ MATERIÁLY

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov využitím metakognitívnych stratégií (link)

Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľovi inšpiráciu na vytváranie rôznych typov úloh k printovým alebo digitálnym textom a výber metakognitívnych stratégií. 

Učiteľ sa naučí aplikovať získané poznatky z oblasti podpory čitateľskej gramotnosti žiakov v edukačnom procese Absolvent vzdelávania vie plánovať a reflektovať edukačný proces s využitím vybraných metakognitívnych stratégií.

PRÍSPEVKY K ČITATEĽSKEJ A VIZUÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku