ČITATEĽSKÁ
A VIZUÁLNA GRAMOTNOSŤ

Ilustračný obrázok - žiačka drží v rukách knihy, na ktorých je položené jablko

VYMEDZENIE ČITATEĽSKEJ
A VIZUÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Čitateľská gramotnosť

  • porozumieť rôznym druhom textu, a to na viacerých úrovniach – od explicitných významov cez vyvodzovanie implicitných významov až po kritické hodnotenie textu,
  • využiť získané informácie na učebné, komunikačné a sebarozvojové ciele,
  • monitorovať vlastné porozumenie a využívať metakognitívne stratégie,
  • osvojiť si stratégie porozumenia testu a tvoriť text.

Vizuálna gramotnosť 

  • porozumieť vizuálnemu jazyku a využívať ho na špecifickú formu komunikácie, a to s uplatňovaním tvorivého a kritického myslenia,
  • citlivo vnímať vizuálne podnety na úrovni každodennosti,
  • orientovať sa vo svete vizuality a umenia,
  • prejavovať estetickú otvorenosť vo vnímaní a prežívaní, ‐ rešpektovať a oceňovať rozmanité kultúrne prejavy.
Ilustračný obrázok - postavička z papieru sedí na otvorenej knihe a číta

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ČITATEĽSKOU A VIZUÁLNOU GRAMOTNOSŤOU

Prečítajte si kapitolu o čitateľskej a vizuálnej gramotnosti v sprievodcovi Prierezové gramotnosti (NIVaM, 2025). 

Objasňuje hlavné zásady práce s touto prierezovou gramotnosťou, jej prieniky so vzdelávacími oblasťami a rôzne formy jej ďalšej implementácie – nielen do vyučovania v triedach, ale aj do širšej školskej kultúry.

Súčasťou je aj tabuľka s očakávanými spôsobilosťami a kľúčovými obsahmi čitateľskej aj vizuálnej gramotnosti pre všetky tri cykly základného vzdelávania.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov využitím metakognitívnych stratégií (link)

Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľovi inšpiráciu na vytváranie rôznych typov úloh k printovým alebo digitálnym textom a výber metakognitívnych stratégií. 

Učiteľ sa naučí aplikovať získané poznatky z oblasti podpory čitateľskej gramotnosti žiakov v edukačnom procese Absolvent vzdelávania vie plánovať a reflektovať edukačný proces s využitím vybraných metakognitívnych stratégií.

PRÍSPEVKY K ČITATEĽSKEJ A VIZUÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?