FINANČNÁ GRAMOTNOSŤ
VYMEDZENIE FINANČNEJ GRAMOTNOSTI
Finančná gramotnosť je schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti.
V rámci štátneho vzdelávacieho programu (2023) je finančná gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť finančnú gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:
- využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti;
- reagovať na nové osobné udalosti a neustále sa meniace ekonomické prostredie;
- s ohľadom na premenné veličiny, ako sú vek, rodinné zázemie, pracovné uplatnenie, kultúra či miesto bydliska;
- finančne plánovať svoju budúcnosť a efektívne dlhodobo hospodáriť;
- analyzovať riziká a príležitosti a prijímať zodpovedné rozhodnutia ovplyvňujúce;
- osobnú ekonomickú a finančnú situáciu;
- porozumieť princípom fungovania ekonomických vzťahov v spoločnosti.
Finančná gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:
Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v obsahových komponentoch:
- Hodnoty a potreby človeka
- Človek vo sfére peňazí
- Rozhodovanie a hospodárenie spotrebiteľov
- Finančný systém
- Riziko, investovanie a poistenie
Kľúčové spôsobilosti a obsahové komponenty vychádzajú z Národného štandardu finančnej gramotnosti, verzia 1.2.
FINANČNÁ GRAMOTNOSŤ V ŠVP
Finančná gramotnosť je dôležitou súčasťou všeobecného základného vzdelania, prispieva k príprave žiakov a žiačok na reálny život, je kľúčovou zručnosťou pre celoživotné úspešné riadenie osobných financií. Nie je len o peniazoch, ich získavaní alebo míňaní, sporení alebo požičiavaní. Zahŕňa v sebe ďalšie rôzne oblasti ako sú spotrebiteľská výchova, výchova protikorupčného správania alebo rozvoj podnikavosti.
Finančné vzdelávanie sa častokrát spája dominantne s predmetom matematika. Pravdou však je, že matematické operácie a konštrukty sa využívajú len v zlomku obsahu finančného vzdelávania. Finančná gramotnosť je integrovaná do rôznych predmetov – etická výchova (rozhodovanie, zodpovednosť), občianska náuka (finančný trh), alebo človek a svet práce, či výtvarná výchova (vytváranie jednoduchých podnikateľských nápadov, tvorivosť).
PODPORNÉ MATERIÁLY
SPRIEVODCA FINANČNOU GRAMOTNOSŤOU
Prečítajte si kapitolu o finančnej gramotnosti v sprievodcovi Prierezové gramotnosti (NIVaM, 2025).
Objasňuje hlavné zásady práce s touto prierezovou gramotnosťou, jej prieniky so vzdelávacími oblasťami a rôzne formy jej ďalšej implementácie – nielen do vyučovania v triedach, ale aj do širšej školskej kultúry.
Súčasťou je aj tabuľka s očakávanými spôsobilosťami a kľúčovými obsahmi finančnej gramotnosti pre všetky tri cykly základného vzdelávania.
PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA
Finančná gramotnosť ako súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu v základných a stredných školách
Program inovačného vzdelávania je zameraný na rozvíjanie kompetencie aplikovať finančnú gramotnosť ako prierezovú tému do výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s Národným štandardom finančnej gramotnosti, verzia 1.2. Produktom vzdelávania bude databáza aplikačných úloh vytvorená účastníkmi vzdelávania (odkaz).




