METAKOGNÍCIA
A CHARAKTER

Ilustračný obrázok znázorňujúci činnosť mozgu - metakogníciu

Súčasťou vzdelávacieho procesu podľa nového štátneho vzdelávacieho programu (2023) musí byť reflexia procesu učenia, konania a vyjadrenia.

Žiak má byť vedený k tomu, aby vedel opísať (reflektovať) svoje myšlienkové postupy a stratégie učenia a riešenia úloh (metakognícia, metaučenie) a na základe toho zdokonaľovať svoju schopnosť učiť sa, vnímať svoj osobnostný potenciál a preberať zodpovednosť za vlastné učenie sa a rozvoj. 

Žiak má byť tiež podporovaný v zámernej konfrontácii uvažovania a konania s etickými hodnotami a podnecovaný k tvorivosti.

NADPREDMETOVÉ KONCEPTY
V ZÁKLADNOM VZDELÁVANÍ

Z tohto dôvodu sú súčasťou ŠVP tzv. nadpredmetové koncepty metakognícia a charakter, ktorých ciele sa napĺňajú v rámci rozvíjania všetkých doménových a prierezových gramotností tak, ako to zobrazuje schéma nižšie. 

Schéma: Mapa doménových a prierezových gramotností v základnom vzdelávaní (KŠVP, 2023, s.7)

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

METAKOGNÍCIA - ABY MALI ŽIACI SVOJE UČENIE SA
POD KONTROLOU

Metakognícia je spôsob myslenia a ako taká nie je založená na nejakých špeciálnych poznatkoch, ale na spôsobilosti osvojovania si poznatkov a skúseností reflexívnym spôsobom. Metakognícia sa definuje veľmi jednoducho a zároveň veľmi nejednoznačne ako rozmýšľanie o vlastnom myslení. V prípade žiakov základnej školy nejde, prirodzene, o nejaké hlboké úvahy o vlastných kognitívnych procesoch. Skôr tu ide o to, aby žiaci postupne na veku primeranej a individuálne špecifickej úrovni začali reflektovať vlastné procesy učenia sa, ktoré im následne pomôžu tieto procesy zlepšovať. Metakognícia totiž nevzniká automaticky ako výsledok vývinových procesov, ale žiaci si ju musia osvojiť. K tomu rozhodujúcim spôsobom prispejú učitelia tým, že smerujú svojich žiakov k takýmto úvahám:

  • Ktorý predmet ma baví a ktorý nie? Prečo?
  • Čo vnímam pozitívne na aktivite, ktorú sme robili?
  • Čo sa mi robilo ľahko a čo ťažko? 
  • Ktorú z týchto úloh si vyberiem a prečo? 
  • Ktoré úlohy viem vyriešiť ľahko a ktoré ťažko? Prečo asi? 
  • Ako som postupoval/-a pri riešení úlohy, ktorú som vyriešil/-a úspešne? 
  • Ako som postupoval/-a pri riešení úlohy, ktorú som vyriešil/-a neúspešne?
  • Kde som urobil/-a chybu a ako ju napraviť?
  • Čomu rozumiem a čomu nerozumiem?
  • Ako budem postupovať pri riešení tejto úlohy?
  • Ako som spokojný/-á s vlastným výkonom?
  • V čom by som sa chcel/-a zlepšiť?
  • Čo ma baví a čo nie?
  • Za akých okolností sa mi učí najlepšie?
  • Čo chcem robiť v živote a čo preto musím teraz urobiť?

Aby sa žiaci učili metakognícii, je dôležité, aby im učitelia pri riešení učebných úloh a školských situácií kládli otázky a podnety, ktoré ich budú viesť k uvažovaniu nahlas. Hľadanie takýchto odpovedí na otázky a podnety učiteľov smerujúce k metakognícii sa tak postupne stane životnou rutinou žiakov a vedie k posilňovaniu potreby celoživotného vzdelávania.

CHARAKTER - BYŤ MÚDRY AUTOMATICKY NEZNAMENÁ
BYŤ DOBRÝ

Charakter chápeme ako celistvý súbor pozitívnych ľudských vlastností (cností), ktoré smerujú k dobru, formujú motiváciu človeka, kultivujú jeho emócie a podporujú prosociálne správanie.

Výchova charakteru sa odohráva predovšetkým v rodine, sekundárne v širšej komunite a kultúre, vrátane školy, a prebieha počas celého života.

V školskom prostredí predstavuje výchova charakteru nadpredmetový koncept, ktorý presahuje rámec gramotností a úzko súvisí s celkovým rozvojom osobnosti žiaka. Slovami J. A. Komenského: „Poznať dobro, chcieť dobro, konať dobro, a to aj keď sa nikto nepozerá.“ Nejde teda len o pomenúvanie hodnôt, ale o každodenné usmerňovanie života školy tak, aby sa cnosti stali súčasťou učenia i vzťahov. 

Výchova charakteru má pomôcť žiakom stať sa viac autonómnymi a schopnými sebareflexie na ceste nadobúdania dobrých ľudských vlastností. Zahŕňa všetky explicitné i implicitné výchovné aktivity, ktoré napomáhajú rozvoju rozumových, morálnych a občianskych cností človeka. 

Koncepcia výchovy charakteru vychádza z celostného chápania človeka a spoločnosti. Spoločnosť ako celok nebude prosperovať bez dobrých, t. j. charakterných jedincov. Preto spoločnosť, ktorá prosperuje, sa výchovne stará o charakter svojich členov. Treba dodať, že tak ako je dôležitá starostlivosť o charakter žiaka, je rovnako významná aj starostlivosť o charakter vychovávateľa. 

V praxi sa charakter kultivuje tromi základnými procesmi pomenovanými v angličtine ako „Caught, taught and sought“. 

  • Charakter sa dá „zachytiť“ (caught), ak je výchova charakteru neoddeliteľnou súčasťou kultúry a étosu školského prostredia. Pomerne ľahko je rozpoznať, aké hodnoty sa žijú v škole a aké cnosti sú v nej prítomné podľa toho, ako sa správajú k sebe navzájom vedenie, učitelia, žiaci či rodičia.
  • Charakter je možné aj priamo a zámerne „vyučovať“ (taught), ak je obsahovo zakotvený v kurikule a v celej pedagogickej praxi školy, t.j. aj vo všetkých predmetoch, nielen na hodinách etickej či náboženskej výchovy. 
  • O charakter sa možno tiež „usilovať“ (sought) prostredníctvom zámerne vybraných skúseností a zážitkov, ku ktorým dochádza v rámci formálneho kurikula, ako aj mimo neho. Nejde teda o jednu zázračnú metódu, jednu zázračnú hodinu, jedného zázračného učiteľa, ale o komplexné úsilie školy.

Otázka teda neznie, „či“ sa charakter formuje v procese výchovy, ale „ako“ – robí to pedagóg alebo škola premyslene, cieľavedome, organizovane alebo to robí nevedome, reaktívne a náhodne? 

AKO IMPLEMENTOVAŤ CHARAKTER DO ŠKOLSKEJ PRAXE

Ilustračný obrázok zobrazujúci vzájomné prepojenia myslenia (v mozgu).

SPRIEVODCA

Ako prakticky rozvíjať výchovu charakteru na školách? Pomôcť vám môže sprievodca NIVaM (2025), ktorý ponúka ucelený a konkrétny návod, ako systematicky podporovať rozvoj charakteru žiakov v školskom prostredí a vo vyučovaní.

Sprievodca vysvetľuje východiská nadpredmetového konceptu Charakter, detailne opisuje 3 princípy výchovy charakteru v školách a ponúka inšpirácie aj postupné kroky na tvorbu vlastného školského dizajnu výchovy charakteru. 

VIDEÁ Z PREDNÁŠOK

Pozrite si videá z prednášok z odborného podujatia Charakter a metakognícia – ako implementovať inovácie do školskej praxe, ktoré v júni 2024 zorganizoval NIVaM v spolupráci s Katedrou pedagogických štúdií, Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.

Program podujatia bol zameraný predovšetkým na inovácie v novom štátnom vzdelávacom programe v podobe takzvaných nadpredmetových konceptov a určený je pre učiteľov a učiteľky profesijného rozvoja z Krajských pracovísk NIVaM a mentorov a mentorky z RCPU, ktorí pracujú so školami na implementácii zmien.

K téme NIVaM prizval aj autorov a autorky vzdelávacích štandardov a kriteriálnych testov. Realizované boli prednášky s diskusiami, ale aj praktickými ukážkami, ako s témami pracovať na úrovni škôl, ktoré už nový štátny vzdelávací program implementujú.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Tvorba komplexných úloh a ich aplikácia vo výchovno-vzdelávacom procese

Program inovačného vzdelávania je zameraný na tvorbu komplexných úloh a ich aplikáciu vo výchovno-vzdelávacom  procese s cieľom rozvíjať spôsobilosti žiakov. Absolvent vzdelávania dokáže tvoriť komplexnú úlohu na rôznych kognitívnych úrovniach, prepájať ciele a obsahy v rámci jedného predmetu/vzdelávacej oblasti/vzdelávacích oblastí a využiť ich vo výchovno-vzdelávacom procese na rozvoj spôsobilostí žiakov potrebných pre 21. storočie (odkaz).

Stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov

Vzdelávací program prezentuje stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov v kontexte zmien kurikula základného vzdelávania. Absolvent vzdelávania si interaktívnou formou osvojí metodické postupy na aktivizáciu žiakov. Aktívne participuje na úlohách zameraných na prácu s pojmami a vzťahmi medzi nimi, na prácu s textom a informáciami, na bádanie a experimentovanie, na spoluprácu, na tvorbu argumentov, na modelovanie vlastného žiakovho učenia sa s podporou digitálnych technológií. Absolvent po ukončení vzdelávania dokáže efektívne aplikovať vybrané stratégie a metódy vo výchovno-vzdelávacom procese (odkaz).

Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov využitím metakognitívnych stratégií

Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľovi inšpiráciu na vytváranie rôznych typov úloh k printovým alebo digitálnym textom a výber metakognitívnych stratégií. Učiteľ sa naučí aplikovať získané poznatky z oblasti podpory čitateľskej gramotnosti žiakov v edukačnom procese. Absolvent vzdelávania vie plánovať a reflektovať edukačný proces s využitím vybraných metakognitívnych stratégií (odkaz).

PRÍSPEVKY K METAKOGNÍCII A CHARAKTERU

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?