Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Súčasťou vzdelávacieho procesu podľa nového štátneho vzdelávacieho programu (2023) musí byť reflexia procesu učenia, konania a vyjadrenia.
Žiak má byť vedený k tomu, aby vedel opísať (reflektovať) svoje myšlienkové postupy a stratégie učenia a riešenia úloh (metakognícia, metaučenie) a na základe toho zdokonaľovať svoju schopnosť učiť sa, vnímať svoj osobnostný potenciál a preberať zodpovednosť za vlastné učenie sa a rozvoj.
Žiak má byť tiež podporovaný v zámernej konfrontácii uvažovania a konania s etickými hodnotami a podnecovaný k tvorivosti.
Z tohto dôvodu sú súčasťou ŠVP tzv. nadpredmetové koncepty metakognícia a charakter, ktorých ciele sa napĺňajú v rámci rozvíjania všetkých doménových a prierezových gramotností tak, ako to zobrazuje schéma nižšie.
Metakognícia je spôsob myslenia a ako taká nie je založená na nejakých špeciálnych poznatkoch, ale na spôsobilosti osvojovania si poznatkov a skúseností reflexívnym spôsobom. Metakognícia sa definuje veľmi jednoducho a zároveň veľmi nejednoznačne ako rozmýšľanie o vlastnom myslení. V prípade žiakov základnej školy nejde, prirodzene, o nejaké hlboké úvahy o vlastných kognitívnych procesoch. Skôr tu ide o to, aby žiaci postupne na veku primeranej a individuálne špecifickej úrovni začali reflektovať vlastné procesy učenia sa, ktoré im následne pomôžu tieto procesy zlepšovať. Metakognícia totiž nevzniká automaticky ako výsledok vývinových procesov, ale žiaci si ju musia osvojiť. K tomu rozhodujúcim spôsobom prispejú učitelia tým, že smerujú svojich žiakov k takýmto úvahám:
Aby sa žiaci učili metakognícii, je dôležité, aby im učitelia pri riešení učebných úloh a školských situácií kládli otázky a podnety, ktoré ich budú viesť k uvažovaniu nahlas. Hľadanie takýchto odpovedí na otázky a podnety učiteľov smerujúce k metakognícii sa tak postupne stane životnou rutinou žiakov a vedie k posilňovaniu potreby celoživotného vzdelávania.
Charakter chápeme ako celistvý súbor pozitívnych ľudských vlastností (cností), ktoré smerujú k dobru, formujú motiváciu človeka, kultivujú jeho emócie a podporujú prosociálne správanie.
Výchova charakteru sa odohráva predovšetkým v rodine, sekundárne v širšej komunite a kultúre, vrátane školy, a prebieha počas celého života.
V školskom prostredí predstavuje výchova charakteru nadpredmetový koncept, ktorý presahuje rámec gramotností a úzko súvisí s celkovým rozvojom osobnosti žiaka. Slovami J. A. Komenského: „Poznať dobro, chcieť dobro, konať dobro, a to aj keď sa nikto nepozerá.“ Nejde teda len o pomenúvanie hodnôt, ale o každodenné usmerňovanie života školy tak, aby sa cnosti stali súčasťou učenia i vzťahov.
Výchova charakteru má pomôcť žiakom stať sa viac autonómnymi a schopnými sebareflexie na ceste nadobúdania dobrých ľudských vlastností. Zahŕňa všetky explicitné i implicitné výchovné aktivity, ktoré napomáhajú rozvoju rozumových, morálnych a občianskych cností človeka.
Koncepcia výchovy charakteru vychádza z celostného chápania človeka a spoločnosti. Spoločnosť ako celok nebude prosperovať bez dobrých, t. j. charakterných jedincov. Preto spoločnosť, ktorá prosperuje, sa výchovne stará o charakter svojich členov. Treba dodať, že tak ako je dôležitá starostlivosť o charakter žiaka, je rovnako významná aj starostlivosť o charakter vychovávateľa.
V praxi sa charakter kultivuje tromi základnými procesmi pomenovanými v angličtine ako „Caught, taught and sought“.
Otázka teda neznie, „či“ sa charakter formuje v procese výchovy, ale „ako“ – robí to pedagóg alebo škola premyslene, cieľavedome, organizovane alebo to robí nevedome, reaktívne a náhodne?
Ako prakticky rozvíjať výchovu charakteru na školách? Pomôcť vám môže sprievodca NIVaM (2025), ktorý ponúka ucelený a konkrétny návod, ako systematicky podporovať rozvoj charakteru žiakov v školskom prostredí a vo vyučovaní.
Sprievodca vysvetľuje východiská nadpredmetového konceptu Charakter, detailne opisuje 3 princípy výchovy charakteru v školách a ponúka inšpirácie aj postupné kroky na tvorbu vlastného školského dizajnu výchovy charakteru.
Pozrite si videá z prednášok z odborného podujatia Charakter a metakognícia – ako implementovať inovácie do školskej praxe, ktoré v júni 2024 zorganizoval NIVaM v spolupráci s Katedrou pedagogických štúdií, Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave.
Program podujatia bol zameraný predovšetkým na inovácie v novom štátnom vzdelávacom programe v podobe takzvaných nadpredmetových konceptov a určený je pre učiteľov a učiteľky profesijného rozvoja z Krajských pracovísk NIVaM a mentorov a mentorky z RCPU, ktorí pracujú so školami na implementácii zmien.
K téme NIVaM prizval aj autorov a autorky vzdelávacích štandardov a kriteriálnych testov. Realizované boli prednášky s diskusiami, ale aj praktickými ukážkami, ako s témami pracovať na úrovni škôl, ktoré už nový štátny vzdelávací program implementujú.
Program inovačného vzdelávania je zameraný na tvorbu komplexných úloh a ich aplikáciu vo výchovno-vzdelávacom procese s cieľom rozvíjať spôsobilosti žiakov. Absolvent vzdelávania dokáže tvoriť komplexnú úlohu na rôznych kognitívnych úrovniach, prepájať ciele a obsahy v rámci jedného predmetu/vzdelávacej oblasti/vzdelávacích oblastí a využiť ich vo výchovno-vzdelávacom procese na rozvoj spôsobilostí žiakov potrebných pre 21. storočie (odkaz).
Vzdelávací program prezentuje stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov v kontexte zmien kurikula základného vzdelávania. Absolvent vzdelávania si interaktívnou formou osvojí metodické postupy na aktivizáciu žiakov. Aktívne participuje na úlohách zameraných na prácu s pojmami a vzťahmi medzi nimi, na prácu s textom a informáciami, na bádanie a experimentovanie, na spoluprácu, na tvorbu argumentov, na modelovanie vlastného žiakovho učenia sa s podporou digitálnych technológií. Absolvent po ukončení vzdelávania dokáže efektívne aplikovať vybrané stratégie a metódy vo výchovno-vzdelávacom procese (odkaz).
Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľovi inšpiráciu na vytváranie rôznych typov úloh k printovým alebo digitálnym textom a výber metakognitívnych stratégií. Učiteľ sa naučí aplikovať získané poznatky z oblasti podpory čitateľskej gramotnosti žiakov v edukačnom procese. Absolvent vzdelávania vie plánovať a reflektovať edukačný proces s využitím vybraných metakognitívnych stratégií (odkaz).
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.