Informatika 2.0 – komplexný metodický portál na výučbu informatiky a rozvoj digitálnej gramotnosti

Ilustračný obrázok k Informatika 2.0

Dátum zápisu: 20.3.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Poskytujeme bezplatné plány hodín a žiacke cvičenia najmä na hodiny informatiky pre ZŠ a SŠ. Postupne pridávame aj materiály na iné predmety, so zameraním na rozvoj digitálnej gramotnosti detí. Naše materiály sú vytvorené tak, aby ich vedeli použiť skúsení učitelia, ale aj tí, ktorí v informatike nemajú kvalifikáciu a šetrili im čas strávený prípravami. Spolu s plánmi ponúkame aj žiacky test digitálnych zručností. Ponúkame tiež vzdelávania pre učiteľov v rôznych digitálnych témach.

Názov: Informatika 2.0, o. z.

Sídlo: Polianky 3668/7J Bratislava 84101

IČO: 53655362

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Pavlína Meľuchová

Webová stránka: www.informatika20.sk

Druh inovácie

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania

základné vzdelanie, stredné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia

všetky druhy škôl, školský klub detí, centrum voľného času, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium

Oblasť vzdelávania

Matematika a informatika, Digitálna gramotnosť

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí

Inovácia je určená pre všetkých žiakov ZŠ, ŠZŠ a SŠ.

Informatika 2.0 sa riadi víziou zlepšovať digitálne zručností všetkých žiakov na Slovensku cez ich učiteľov a učiteľky pomocou inovatívnych foriem, metód a prostriedkov výchovy a vzdelávania. Projekt je v súlade s národnou stratégiou digitálnej transformácie a podporuje implementáciu digitálnych technológií do vzdelávania v súlade so štátnymi vzdelávacími programami na ZŠ a SŠ.

Inovatívne prvky prinášame najmä tým, že ponúkame celé ukážkové hodiny namapované na ŠVP, automatický test digitálnych zručností, pokrývame v hodinách aj prierezové gramotnosti, pravidelne materiály aktualizujeme na základe vývoja digitálnych trendov.

Takto vytvorené materiály majú aj vzdelávací charakter pre učiteľov, dávajú do popredia dôležitosť plánovania hodín ako aj spoľahlivý a účinný spôsob plánovania podľa 5 krokov bádateľskou alebo klasickou štruktúrou.

Táto inovácia je založená najmä na nasledovných princípoch výchovy a vzdelávania podľa §3 zákona č. 245/2008 Z. z.:
d) rovnoprávnosť prístupu k výchove a vzdelávaniu so z 

Všetky naše materiály a školenia sa zameriavajú na rozvoj digitálnych zručností pri využívaní rôznych digitálnych nástrojov, aplikácií, programov a  webstránok.

Digitálna gramotnosť je prierezovou zručnosťou, ktorú je nutné používať v prípade pedagógov pri príprave dokumentácie a administratívnych povinnostiach, rovnako ako pri príprave na vyučovací proces a podkladov pre žiakov.

Digitálne zručnosti a informatické myslenie žiakov rozvíjame cez naše plány najmä na hodinách informatiky. Postupne do našej ponuky však pribúdajú aj materiály na iné predmety ZŠ aj SŠ, ktoré rozvíjajú digitálne zručnosti a zároveň napĺňajú obsahové a výkonové štandardy daného predmetu. Digitálne zručnosti sú pre žiakov nevyhnutnosťou pre ďalšie uplatnenie sa na trhu práce.

Spôsob zavádzania inovácie

Aby mali učitelia prístup k materiálom na výučbu informatiky, k materiálom s dimenziou digitálnych zručností a aby si mohol zdarma objednať test digitálnych zručností, musia sa zaregistrovať na webstránke informatika20.sk.
Test si následne objedná, materiál si následne vie stiahnuť do svojho počítača a vie si ho upraviť podľa svojich predstáv.

Personálne zabezpečenie

V praxi môžu túto inováciu využívať všetci učitelia a učiteľky na základných a stredných školách. Materiály, školenia a aj test digi. zručností sú pripravené tak, aby ich mohli využívať aj zamestnanci s minimálnymi alebo žiadnymi digitálnymi kompetenciami.

Podľa §20 zákona č. 138/2019 Z. z. učiteľ v podkategórii:

  • učiteľ prvého stupňa základnej školy
  • učiteľ druhého stupňa základnej školy
  • učiteľ strednej školy
  • školský špeciálny pedagóg

 

Inovácia je určená pre všetky kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov uvedené vyššie, ktorí dosiahli príslušný stupeň vzdelania (minimálne 2 .stupeň vysokoškolského vzdelania) a spĺňajú kvalifikačné predpoklady v súlade s platnou legislatívou bez definovania vyučovacieho predmetu.

Priestorové zabezpečenie

Priestorové zabezpečenie na školenia pre učiteľov nie je potrebné. Pri využívaní našich materiálov je vhodné, aby žiaci a žiačky boli v informatickej učebni alebo v učebni s digitálnym vybavením.

Materiálno-technické zabezpečenie

Pri školeniach pre učiteľov je potrebné mať počítač alebo tablet s internetovým pripojením a pre lepšiu komunikáciu odporúčame aj kameru a slúchadlá s mikrofónom.

Pri využívaní našich materiálov vo výchovno-vzdelávacom procese by mal byť k dispozícii 1 počítač alebo tablet pre maximálne 3 žiakov. Takisto je potrebné aj internetové pripojenie. Odporúčame mať pre učiteľa k dispozícii aj projektor a učiteľský počítač, pri niektorých hodinách budú užitočné aj reproduktory. Naviac v každom pláne hodiny uvádzame požadované materiálno-technické zabezpečenie zvlášť.

Iné požiadavky a kroky

Ďalšie požiadavky k zavedeniu inovácie nie sú. Materiály a test sú po zaregistrovaní sa na webstránke informatika20.sk zdarma. Školenia sú zdarma prístupné aj bez registrácie.

Inováciu používa:

viac ako 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe

Program Informatika 2.0 priniesol do slovenských škôl moderné vzdelávacie materiály na informatiku vo forme online prezentácií na 45 minút vyučovacej hodiny, so zadefinovanými cieľmi, s poznámkami pre učiteľa a s cvičeniami pre žiakov.

Našimi školeniami prešlo v tom istom roku 906 učiteľov, pričom 81 % učiteľov uviedlo nárast sebavedomia pri vyučovaní.
K dispozícii majú učitelia aj test digitálnych zručností. Testom prešlo len počas školského roka 2023/2024 44 106 žiakov. Vďaka testu digitálnych zručností pre základné a stredné školy aj pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sa učiteľ na začiatku šk. roka dozvedel, v čom sú jeho žiaci slabší. Z dát vyplýva, že v týchto slabších oblastiach sa žiakom podarilo dosiahnuť najväčšie zlepšenie. Priemerné zlepšenie digitálnych zručností žiakov bolo 15,3 %.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?