Hudba a angličtina: Kreatívna metóda na rozvoj intonácie cez mesiace a čísla

Ilustračný obrázok k inovácii Hudba a angličtina: Kreatívna metóda na rozvoj intonácie cez mesiace a čísla

Dátum zápisu: 13.2.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Inovácia podporuje hudobnú a jazykovú gramotnosť žiakov spájaním kreatívnej tvorby, improvizácie a angličtiny. Metodika rozvíja intonáciu, porozumenie významu slov a ich prepojenie s hudobným výrazom. Prostredníctvom interaktívnych videí, vizualizácií a jednoduchého notového zápisu ponúka zážitkové vzdelávanie.

Publikácie Mesiace a Čísla poskytujú učiteľom nástroje na tvorbu pesničiek, podporujúc kreativitu a nové prístupy v hudobnej výučbe. Táto inovácia učiteľom uľahčuje plánovanie hodín a umožňuje rozvíjať hudobné aj jazykové schopnosti žiakov zároveň. Tento prístup podporuje rozvoj jazykových zručností, estetického vnímania a kreatívneho myslenia.

Názov: Občianske združenie Superar Slovakia

Sídlo: Búdková 22 Bratislava 811 03

IČO: 50558862

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Ivan Šiller

Webová stránka: www.superar.sk

Druh inovácie:

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania:

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia:

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), základná umelecká škola

Oblasť vzdelávania:

Umenie a kultúra

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:

•  Predprimárne vzdelávanie

•  I. a II stupeň ZŠ (1 až 3 cyklus ZŠ)

•  ZUŠ – Hudobná náuka/teória

Inovácia Hudba a angličtina: Kreatívna metóda na rozvoj intonácie cez mesiace a čísla prispieva k rozvoju hudobnej a jazykovej gramotnosti žiakov, integruje aktívne prvky kreatívnej tvorby, improvizácie a jazykového vzdelávania. Výsledkom je nielen hudobné dielo, ale aj hlbšie pochopenie významu slova a jeho prepojenie s hudobným výrazom.

Metodika kladie dôraz na vlastnú tvorbu žiakov a učiteľov, čo podporuje sebarealizáciu a zážitkové vzdelávanie. Integrácia anglického jazyka zároveň poskytuje priestor pre prirodzené učenie sa cudzích jazykov prostredníctvom hudobných aktivít. Prostredníctvom jednoduchého notového zápisu, vizualizácie hudobných procesov a interaktívnych videoukážok (prístupných cez QR kódy), sa vyučovanie stáva pútavejším a prístupnejším pre žiakov aj učiteľov.

Inovácia vychádza z metodickej publikácie Mesiace a Čísla (Tomáš Boroš, ISBN 978-80-570-3761-3, ISBN 978-80-974212-0-5) Pokračovaním metodiky MESIACE je metodika ČISLA, ktorá prehlbuje prácu s hudobným materiálom a ponúka o niečo n

anglický jazyk, hudba, rozvoj intonácie, solmizačné slabiky, výslovnosť sprievodu môžu využívať jednoduché hudobné nástroje alebo digitálne technológie, čím sa rozvíja ich schopnosť spolupracovať a komunikovať v rámci hudobnej tvorby.

Personálne zabezpečenie:

Učiteľ s hudobným vzdelaním; absolvent ZUŠ, absolvent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (študijný program predprimárne a primárne vzdelávanie, hudobná výchova v kombinácii).

Doporučujeme absolvovať kurzy inovačného vzdelávania:

•  Tvorivosť ako nástroj rozvoja učiteľa I. Link na kurz: superar.sk/produkt/inovacne-vzdelavanie-tvorivost-ako-nastroj-rozvoja-ucitela/

•  Tvorivosť ako nástroj rozvoja učiteľa II. Link na kurz: superar.sk/produkt/inovacne-vzdelavanie-tvorivost-ako-nastroj-rozvoja-ucitela-ii/

Kurzy sú spoplatnené.

Priestorové zabezpečenie

Trieda, učebňa s voľným priestorom na hudobno-pohybové aktivity

Materiálno-technické zabezpečenie

  • Audiovizuálna technika
  • Hudobné nástroje: klavír (elektrický klavír)
  • Nástroje Orffovho inštrumentára – ladené a neladené bicie nástroje, boomwhackre (povinné)
  • Zobcová flauta pre každého žiaka (nepovinné)

Inováciu používa:

5 až 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe:

Školy, ktoré inováciu úspešne využívajú:

•  ZŠ Lozorno

•  ZŠ Alma, Zvolen

•  CZŠ Narnia

•  Základná a materská škola Alexandra Vagača, Detva

•  ZŠ Veľký Krtíš

Inovácia Hudba a angličtina: Kreatívna metóda na rozvoj intonácie cez mesiace a čísla už prináša výsledky v každodennej praxi na základných školách. Učitelia úspešne prepájajú hudobnú a jazykovú výučbu prostredníctvom spevu, rytmických cvičení a tvorby vlastných piesní, čím žiaci rozvíjajú intonáciu, rytmus a porozumenie významu slov. Metodika podporuje žiakov v aktívnom zapájaní sa do dialógov, kladení otázok a formulovaní odpovedí prostredníctvom hudobno-jazykových aktivít.

Na hodinách hudobnej výchovy žiaci pravidelne využívajú jednoduchý notový zápis a vizualizáciu hudobných procesov, pričom interaktívne videoukážky dostupné cez QR kódy im poskytujú nové podnety na tvorbu a učenie. Táto prax nielen obohacuje ich hudobné zručnosti, ale podporuje aj prirodzené osvojovanie si anglického jazyka.

Učitelia vďaka metodike efektívne vytvárajú pesničky spájajúce čísla, mesiace a základné frázy s hudobnými motívmi. Táto forma výučby prináša zábavné, zážitkové vzdelávanie, ktoré podporuje kreativitu, sebarealizáciu a nadšenie žiakov pre hudbu i cudzí jazyk.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?