Dátum zápisu: 13.2.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Inovácia podporuje hudobnú a jazykovú gramotnosť žiakov spájaním kreatívnej tvorby, improvizácie a angličtiny. Metodika rozvíja intonáciu, porozumenie významu slov a ich prepojenie s hudobným výrazom. Prostredníctvom interaktívnych videí, vizualizácií a jednoduchého notového zápisu ponúka zážitkové vzdelávanie.
Publikácie Mesiace a Čísla poskytujú učiteľom nástroje na tvorbu pesničiek, podporujúc kreativitu a nové prístupy v hudobnej výučbe. Táto inovácia učiteľom uľahčuje plánovanie hodín a umožňuje rozvíjať hudobné aj jazykové schopnosti žiakov zároveň. Tento prístup podporuje rozvoj jazykových zručností, estetického vnímania a kreatívneho myslenia.
Názov: Občianske združenie Superar Slovakia
Sídlo: Búdková 22 Bratislava 811 03
IČO: 50558862
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Ivan Šiller
Webová stránka: www.superar.sk
Druh inovácie:
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania:
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia:
materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), základná umelecká škola
Oblasť vzdelávania:
Umenie a kultúra
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:
• Predprimárne vzdelávanie
• I. a II stupeň ZŠ (1 až 3 cyklus ZŠ)
• ZUŠ – Hudobná náuka/teória
Inovácia Hudba a angličtina: Kreatívna metóda na rozvoj intonácie cez mesiace a čísla prispieva k rozvoju hudobnej a jazykovej gramotnosti žiakov, integruje aktívne prvky kreatívnej tvorby, improvizácie a jazykového vzdelávania. Výsledkom je nielen hudobné dielo, ale aj hlbšie pochopenie významu slova a jeho prepojenie s hudobným výrazom.
Metodika kladie dôraz na vlastnú tvorbu žiakov a učiteľov, čo podporuje sebarealizáciu a zážitkové vzdelávanie. Integrácia anglického jazyka zároveň poskytuje priestor pre prirodzené učenie sa cudzích jazykov prostredníctvom hudobných aktivít. Prostredníctvom jednoduchého notového zápisu, vizualizácie hudobných procesov a interaktívnych videoukážok (prístupných cez QR kódy), sa vyučovanie stáva pútavejším a prístupnejším pre žiakov aj učiteľov.
Inovácia vychádza z metodickej publikácie Mesiace a Čísla (Tomáš Boroš, ISBN 978-80-570-3761-3, ISBN 978-80-974212-0-5) Pokračovaním metodiky MESIACE je metodika ČISLA, ktorá prehlbuje prácu s hudobným materiálom a ponúka o niečo n
anglický jazyk, hudba, rozvoj intonácie, solmizačné slabiky, výslovnosť sprievodu môžu využívať jednoduché hudobné nástroje alebo digitálne technológie, čím sa rozvíja ich schopnosť spolupracovať a komunikovať v rámci hudobnej tvorby.
Personálne zabezpečenie:
Učiteľ s hudobným vzdelaním; absolvent ZUŠ, absolvent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (študijný program predprimárne a primárne vzdelávanie, hudobná výchova v kombinácii).
Doporučujeme absolvovať kurzy inovačného vzdelávania:
• Tvorivosť ako nástroj rozvoja učiteľa I. Link na kurz: superar.sk/produkt/inovacne-vzdelavanie-tvorivost-ako-nastroj-rozvoja-ucitela/
• Tvorivosť ako nástroj rozvoja učiteľa II. Link na kurz: superar.sk/produkt/inovacne-vzdelavanie-tvorivost-ako-nastroj-rozvoja-ucitela-ii/
Kurzy sú spoplatnené.
Priestorové zabezpečenie
Trieda, učebňa s voľným priestorom na hudobno-pohybové aktivity
Materiálno-technické zabezpečenie
Inováciu používa:
5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe:
Školy, ktoré inováciu úspešne využívajú:
• ZŠ Lozorno
• ZŠ Alma, Zvolen
• CZŠ Narnia
• Základná a materská škola Alexandra Vagača, Detva
• ZŠ Veľký Krtíš
Inovácia Hudba a angličtina: Kreatívna metóda na rozvoj intonácie cez mesiace a čísla už prináša výsledky v každodennej praxi na základných školách. Učitelia úspešne prepájajú hudobnú a jazykovú výučbu prostredníctvom spevu, rytmických cvičení a tvorby vlastných piesní, čím žiaci rozvíjajú intonáciu, rytmus a porozumenie významu slov. Metodika podporuje žiakov v aktívnom zapájaní sa do dialógov, kladení otázok a formulovaní odpovedí prostredníctvom hudobno-jazykových aktivít.
Na hodinách hudobnej výchovy žiaci pravidelne využívajú jednoduchý notový zápis a vizualizáciu hudobných procesov, pričom interaktívne videoukážky dostupné cez QR kódy im poskytujú nové podnety na tvorbu a učenie. Táto prax nielen obohacuje ich hudobné zručnosti, ale podporuje aj prirodzené osvojovanie si anglického jazyka.
Učitelia vďaka metodike efektívne vytvárajú pesničky spájajúce čísla, mesiace a základné frázy s hudobnými motívmi. Táto forma výučby prináša zábavné, zážitkové vzdelávanie, ktoré podporuje kreativitu, sebarealizáciu a nadšenie žiakov pre hudbu i cudzí jazyk.
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.