Slabiky: Hudobno-jazyková metóda na rozvoj rytmického cítenia

Ilustračný obrázok k inovácii Slabiky: Hudobno - jazyková metóda na rozvoj rytmického cítenia

Dátum zápisu: 13.2.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Inovácia prináša jedinečný spôsob rozvoja rytmického cítenia a precvičovania anglickej výslovnosti prostredníctvom hudobných aktivít. Prepojením hudobnej a jazykovej výchovy podporuje rozvoj fonetiky, rytmizácie a jazykového povedomia.

Publikácia obsahuje 38 praktických aktivít, ktoré sú zrozumiteľne spracované pomocou inštrukcií, notového zápisu a QR kódov s ukážkami práce s deťmi. Táto inovácia učiteľom uľahčuje plánovanie hodín a umožňuje rozvíjať hudobné aj jazykové schopnosti žiakov zároveň. Vďaka interaktívnym aktivitám, ktoré kombinujú spev, rytmické cvičenia a pohyb, sa žiaci učia anglické slová a frázy intuitívne a efektívne.

Názov: Občianske združenie Superar Slovakia 

Sídlo: Búdková 22 Bratislava 811 03

IČO: 50558862

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Ivan Šiller

Webová stránka: www.superar.sk

Druh inovácie:

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania:

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia:

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), základná umelecká škola

Oblasť vzdelávania:

Umenie a kultúra

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:

•  Predprimárne vzdelávanie

•  I. a II stupeň ZŠ (1 až 3 cyklus ZŠ)

•  ZUŠ – Hudobná náuka/teória

Inovácia Slabiky: Hudobno-jazyková metóda na rozvoj rytmického cítenia prináša do výučby hudobnej výchovy jedinečný prístup, ktorý spája rozvoj rytmického cítenia s precvičovaním anglickej výslovnosti jednotlivých slabík. Tým vytvára dynamický presah medzi hudobnou výchovou a výučbou anglického jazyka.

Slabiky v názve inovácie, odkazujú na metodiku SLABIKY/ALPHABET (Boroš Tomáš, Slabiky; ISBN 978-80-974212-1-2) Slabiky odkazujú na rytmické prvky, s ktorými sa aktívne pracuje, zatiaľ čo slovo “Alphabet” zdôrazňuje využitie anglickej abecedy a jej fonetických vlastností.

Inovácia je praktickým nástrojom pre učiteľov, ktorý prináša aplikovateľné aktivity priamo do vyučovania. Knižka je koncipovaná tak, aby učiteľom uľahčila prácu – jednotlivé aktivity sú zrozumiteľne vysvetlené pomocou stručných inštrukcií, notového zápisu a vizuálnych pomôcok. S QR kódmi, ktoré sú súčasťou knihy, môžu učitelia jednoducho pristupovať k videám, kde je zobrazená reálna práca s deťmi.

rozvoj rytmu, rytmické vzdelávanie, metrum, pulz, anglický jazyk, výslovnosť

Personálne zabezpečenie:

Učiteľ s hudobným vzdelaním; absolvent ZUŠ, absolvent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (študijný program predprimárne a primárne vzdelávanie, hudobná výchova v kombinácii).

Odporúčame absolvovať kurzy inovačného vzdelávania, ktoré poskytuje občianske združenie SUPERAR Slovakia: superar.sk/pre-pedagogov/vzdelavanie/inovacne-vzdelavanie/.

Názov inovačného vzdelávania: Metodické inšpirácie pre vyučovanie (nielen) hudobnej výchovy: superar.sk/produkt/inovacne-vzdelavanie-metodicke-inspiracie/

Kurzy sú spoplatnené.

Priestorové zabezpečenie

Trieda, učebňa s voľným priestorom na hudobno-pohybové aktivity

Materiálno-technické zabezpečenie:

  • Audiovizuálna technika
  • Hudobné nástroje: klavír (elektrický klavír)
  • Nástroje Orffovho inštrumentára – ladené a neladené bicie nástroje, boomwhackre (povinné)
  • Zobcová flauta pre každého žiaka (nepovinné)

Inováciu používa:

5 až 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe:

Školy, ktoré inováciu úspešne využívajú:

•  Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača, Detva

•  Cirkevná základná škola – Narnia, Bratislava

•  Základná škola A. H. Škultétyho, Veľký Krtíš

Výsledky a poznatky z aplikačnej praxe:

Efektívne prepojenie hudby a anglického jazyka: Učitelia v praxi zaznamenali výrazné zlepšenie rytmického cítenia a fonetických schopností žiakov. Používanie rytmizácie a artikulácie anglických slov a slabík pomohlo žiakom lepšie si osvojiť výslovnosť a zároveň si upevniť hudobné základy. Táto metóda podporila aj zvýšenú pozornosť žiakov počas vyučovania a ich aktívne zapojenie do hodiny.

Praktické využitie QR kódov:

Vďaka dostupnosti videí cez QR kódy si učitelia dokázali rýchlo osvojiť metodiku a implementovať ju do výučby. Žiaci lepšie pochopili aktivity prostredníctvom ukážok a zvýšil sa ich záujem o kreatívne učenie. Učitelia ocenili zrozumiteľnosť a jasné pokyny v knihe, čo uľahčilo prípravu a realizáciu hodín.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Mohlo by vás zaujímať

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?