Dátum zápisu: 12.6.2025
Doba zápisu: 2 roky
Žonglovanie je zručnosť podporujúca rozvoj jemnej motoriky, zrýchlených reakcií, koordinácie , vzpriameného držania tela, psychickú vyrovnanosť, zmysel pre rytmus a tvorivú kreativitu. Pri zvládnutí jednoduchého obojručného žonglovania, je nekonečná škála kombinácií a trikov, ktoré sa tvorivo dajú rozvíjať a podporovať tvorivosť jednotlivca.
Deti vo veku 9-15 rokov sú ideálne vývojovo predurčené na zvládnutie žonglovania ako jednoduchého pohybového návyku. Obojručné žonglovanie s 3 loptičkami hravou formou zvládne každé dieťa v časovom rozsahu do 2 – 3 hodín na úrovni 6-10 súvislých nadhodení loptičiek. Potom sa už zdokonaľuje iba technika s možnosťou zapojenia nových kreatívnych prvkov
Názov: Slovenská liga silovo-vytrvalostného žonglovania
Sídlo: Račianska 51, 831 02 Bratislava
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 45754578
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Milan Roskopf
Webová stránka: sportnet.sme.sk/spravy/zonglovanie-mekka-siloveho-zonglovania-na-slovensku/
Druh inovácie:
inovatívne výchovno-vzdelávacie programy
Stupeň vzdelania:
základné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia:
základná škola, gymnázium, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, školský klub detí, centrum voľného času, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:
Žonglovanie je pre svoju hravosť vhodná činnosť pre všetky deti. Osobitne sa osvedčilo u hyperaktívnych detí, ktoré svojim nadbytkom energie často prevyšujú v trpezlivosti ostatné deti. Ak ich náplňou je aj kreatívna činnosť, napr. umelecká škola, tak žonglovanie je vhodnou doplnkovou činnosťou.
Atraktivita žonglovanie spočíva v detskej hravosti, ktorá je v tomto veku prirodzená. Žonglovanie prináša okrem motorických benefitov aj dobrú náladu a kreativitu na základe skvalitnenia neurónových prepojení medzi ľavou a pravou hemisférou mozgu.
Metodika spočíva v prvotnom zvládnutí prehadzovania si jednej loptičky na rôzne spôsoby z ruky do ruky. Postupne aj naslepo za chrbtom aby sa deti s loptičkou čo najviac „skamarátili“. Po dokonalom zvládnutí rôznych prehodení a chytení sa pridá aj druhá loptička, ktorá sa postupne zapája do prehadzovania súčasne s prvou loptičkou na rôzne zábavné spôsoby tak, aby to deti čo najviac zaujalo. Ak zvládnu aj tieto prvky, tak sa pridá tretia loptička, ktorá sa postupne pridá k prehadzovaniu prvých dvoch loptičiek. Existuje množstvo spôsobov, ako tretiu loptičku zaradiť do žonglovania a tak hravou formou získať prvotné žonglérske pohybové návyky.
Žonglovanie sa zameriava na rozvoj kreativity a psychomotorických vlastností. V prípade, že sa žonglérske loptičky zamenia za ťažšie náčinie, napr. 1 kg medicinbaly, tak táto činnosť nadobudne ďalšiu pridanú hodnotu vo forme silového, resp. silovo-vytrvalostného žonglovania, čo je špecifická športová disciplína, ktorá vznikla už v roku 1996 na Slovensku. Slovensko je teda kolískou tohto športu. (Tak ako je Kanada kolískou ľadového hokeja, alebo Rusko je kolískou gorodiek). Silové žonglovanie je aj vhodný doplnkový šport k iným silovým disciplínam. (Slovenskí siloví žongléri patria medzi svetovú špičku v tejto atraktívnej disciplíne).
Spôsob zavádzania inovácie
Inováciu by mal zavádzať pedagóg ovládajúci obojručné žonglovanie s 3 predmetmi. V samotnom počiatku by bolo vhodné vybrať v rámci pilotného programu napríklad 5 škôl v Bratislave, ktoré by o tento druh inovácie prejavili záujem. Tieto školy by som bol ochotný osobne navštíviť (každý deň v týždni jedna škola), kde by som žiakom predviedol interaktívnu hodinu žonglovania, napríklad v rámci telocviku. Tu by som nadviazal aj kontakt s pedagogickými dobrovoľníkmi. (Na každej škole z vybraných škôl aspoň jeden dobrovoľník), s ktorými by som osobne absolvoval osvedčenú metodiku pri samotných začiatkoch so žiakmi.
Personálne zabezpečenie
Inováciu by som zavádzal osobne v spolupráci s dobrovoľnými pedagógmi, s ktorými by som priebežne konzultoval postup výučby, ak by to bolo potrebné.
Finančné prostriedky by sa vyšpecifikovali podľa toho ako sa bude projekt rozbiehať a aké budú možnosti financovania tohto programu.
Priestorové zabezpečenie:
Žonglovanie je nenáročné na priestor, postačuje telocvičňa, klubovňa, alebo exteriér školy.
Materiálno-technické zabezpečenie:
Materiálno-technické vybavenie spočíva iba v tom, že každý žiak by mal mať 3 kusy loptičiek (gumené, alebo silikónvé „skákalky“), s priemerom 4-8 cm, podľa veku dieťaťa, ktoré sú cenovo dostupné napríklad v špeciálnych automatoch nákupných centirer, alebo v predajniach s chovateľskými potrebami, kde sa predávajú ako aportovacie guličky. (Tenisové loptičky nie sú ideálne, pre malú váhu, pretože plné gumené gule sú vhodnejšie na pocit v rukách).
Iné požiadavky a kroky:
Jedinou podmienkou je dobrá spolupráca a ochota pracovať na inovatívnom programe vybraných škôl
Inováciu používa:
používa sa iba v zahraničí
Poznatky z aplikačnej praxe:
Žonglovanie na JAMU v Brne (Bakalárska práca, autorka: Jolanta Znotiņa)
Žonglovanie na školách v Holandsku (výmenný pobyt študentov Gymnázia A. Bernoláka v Námestove)
Doplňujúce informácie o účinkoch žonglovania:
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.