Ilustračný obrázok z publikácie: Tvorba tematickej mapy v prostredí ArcGIS online
Publikácia od didaktičky geografie Stely Csachovej a kol. (UPJŠ, Košice) rozpracováva problematiku bádateľsky orientovaného vyučovania geografie s podporou geopriestorových technológií.
Geopriestorové technológie zefektívňujú vyučovací proces v geografii a postupne si nachádzajú svoje miesto predovšetkým v stredoškolskom vzdelávaní. Teoretický rámec podáva čitateľovi poznatky o bádateľsky orientovanom vyučovaní s osobitým zreteľom na bádateľský postup v geografii. Podrobnejšie analyzuje jednotlivé kroky bádania s príkladmi z vyučovania geografie.
Podstatnú časť publikácie tvorí jedenásť modelov vyučovacích hodín z geografie, ktoré reprezentujú vzdelávací obsah z fyzickej, humánnej aj regionálnej geografie, rôzne úrovne bádania a využitie rôznych geopriestorových technológií.
Čitatelia sa oboznámia s geografickým informačným systémom (konkrétne Google Earth a ArGIS online), webovými portálmi, webGISmi, otvorenými dátami, mobilnými aplikáciami a novými formami 3D kartografickej vizualizácie (virtuálna realita, 3D tlač, dynamická 3D mapa) vo vyučovaní geografie. Modely vyučovacích hodín boli overené so študentmi učiteľstva geografie v školskom roku 2021/2022.
Publikácia slúži predovšetkým študentom učiteľstva geografie a učiteľom geografie v praxi. Je aktuálnou aj z hľadiska nového štátneho vzdelávacieho programu (2023), v ktorom je implementácia geopriestorových technológií do geografického vzdelávania podporovaná už v úvodnom texte, v ktorom je uvedené, že vzdelávanie pre 21. storočie sa má vyznačovať otváraním príležitostí na poznávanie a podporovaním efektívneho a bezpečného využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní (digitálna škola).
Využitie geoinformačných technológií je odporúčané v samotných vzdelávacích štandardoch pre geografické vzdelávanie (VO Človek a spoločnosť): Činnosti uvedené v téme Zdroje geografického poznávania je možné realizovať s využitím geoinformačných technológií. Povinnosť ich implementácie nebola do vzdelávacích štandardov zahrnutá len z dôvodu, že v súčasnosti nemusia mať všetky školy technické možnosti ich realizovať (napr. dostatočné množstvo počítačov).