REGIONÁLNA
VÝCHOVA

VYMEDZENIE REGIONÁLNEJ VÝCHOVY

Regionálna výchova a tradičná ľudová kultúra je integrálnou zložkou občianskej gramotnosti. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov dosiahnuť, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • orientovať sa v kultúrno‐spoločenských reáliách svojho okolia, nadobudnúť a upevňovať svoju lokálnu a regionálnu identitu, ktorá je oporným bodom kultúrnej identity a predpokladom zdravej formy patriotizmu

Tento cieľ je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzený v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

Vymedzené spôsobilosti regionálnej výchovy sa rozvíjajú v obsahových komponentoch:

  1. Historické a prírodné osobitosti
  2. Materiálna kultúra
  3. Výtvarné umenie a folklór
  4. Sviatky, obyčaje a sociálna kultúra

REGIONÁLNA
VÝCHOVA V ŠVP

Regionálna výchova má v rámci občianskej gramotnosti špecifické postavenie. Nie je samostatne vymedzená ako interkultúrna a mediálna gramotnosť, je totiž základnou súčasťou širšie vnímanej občianskej gramotnosti. Napriek tomu má svoje vlastné obsahové vymedzenie, mnoho škôl na Slovensku totiž realizuje regionálnu výchovu ako samostatný predmet.  Pokrýva principiálne všetky dôležité oblasti každodenného života žiakov a tradičnej ľudovej kultúry. 

Svoje rozmanité využitie preto nachádza vo všetkých vzdelávacích oblastiach a vyučovacích predmetoch, rovnako v rámci mimovyučovacej činnosti, disponibilných hodín, krúžkov a tematických dní.

Regionálna výchova predstavuje všestranné prírodovedné a kultúrne vzdelávanie žiakov, prepojené s ich bezprostredným okolím. Zameriava sa na budovanie a upevňovanie ich lokálnej a regionálnej identity, posilňovanie záujmu o svoje najbližšie spoločenské a životné prostredie, o miestnu krajinu vo všetkých jej zložkách. 

Dôležité je vedenie žiakov k samostatnému, tvorivému, bádateľskému spoznávaniu svojho najbližšieho okolia (obec, sídlisko, mestská štvrť). Prierezová gramotnosť je funkčným prostriedkom komunikácie žiakov s členmi miestnej komunity (s pamätníkmi, nositeľmi živého dedičstva, miestnymi osobnosťami, tvorcami, expertmi) a utužovania vzťahov v miestnom spoločenstve.

Benefitom prierezovej gramotnosti je možnosť ďalšej profilácie školy, a to uprednostňovaním vybraných komponentov alebo konkrétneho súboru cieľov prierezovej gramotnosti (napr. vzhľadom na osobitosti kultúrneho regiónu, či historického vývoja obce, v ktorej sa škola nachádza). 

Implementáciou regionálnej výchovy Slovenská republika priamo reaguje na záväzky tzv. Dohovoru o ochrane nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO (2003), ktorý ratifikovala v roku 2006. Ten ju zaväzuje vytvárať v školách podmienky pre starostlivosť a ochranu nehmotného kultúrneho dedičstva (tzv. živého dedičstva) a tradičnej ľudovej kultúry, a to s ohľadom na etnickú, resp. jazykovú alebo kultúrnu rozmanitosť žiakov a miestnych spoločenstiev. 

PRÍSPEVKY K REGIONÁLNEJ VÝCHOVE

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku